News will be here

Copywriter to nie tylko zawód, ale i pasja

Na czym polega praca copywritera?

Copywriter jest profesjonalistą w tworzeniu reklam, tekstów sprzedażowych, haseł i sloganów reklamowych.
Jego zadaniem jest przygotowanie kampanii reklamowej (jeśli się podejmie),stworzenie tekstu promocyjnego, który musi się wpisać w scenariusz reklamowy, artykułu sprzedającego produkt.

Copywriter potrzebuje do wykonania zlecenia, wiedzy na temat copywriter-pismo-treśćproduktu i firmy, która zleca zadanie. Musi się mocno zaangażować i zebrać informacje na temat: konkurencji swojego klienta i jego marki, tendencji rynkowych, branży. Przydatne są także opinie konsumentów na temat ich potrzeb i oczekiwań. W oparciu o taką wiedzę, wyciąga wnioski i tworzy odpowiedni przekaz do odbiorców.

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać dobry copywriter?
Przydaje się wiedza z zakresu: marketingu, mediów, psychologii, branż i trendów rynku. Dobry copywriter to mistrz słowa, którym manipuluje w swojej pracy. Teksty copywritera muszą być oryginalne, intrygujące i prowokujące. Bardzo ważne są emocje w tekstach, gdyż pod ich wpływem konsumenci dokonują zakupów. Oczywiście artykuły muszą być napisane poprawnie i z lekką swobodą. Techniki marketingowe niewiele znaczą bez perswazji i emocji.

Dobry copywriter powinien: swobodnie operować językiem, być kreatywny i potrafić pisać pod presją czasu.
Warto wspomnieć, że główną cechą copywritera jest empatia. Nie zastąpi jej kreatywność i biegłość w pisaniu. Copywriter to człowiek z wyobraźnią. W swojej pracy na produkt i tekst reklamowy patrzy oczami klienta.
Skuteczne teksty to tylko umiejętność komunikacji oraz pokazania w ciekawy sposób oferowanego produktu lub usługi.

Kto może wykonywać ten zawód?
Każdy kto potrafi z łatwością wyrażać myśli i jest kreatywny. Copywriter tworzy główną myśl reklamy (hasło reklamowe), wiersz, piosenkę, artykuł lub scenariusz filmu reklamowego, czyli nadaje kształt językowy pewnemu pomysłowi. Musi zatem doskonale znać zasady komunikacji masowej, mieć wiedzę o zachowaniu konsumenta i o perswazji. Atuty dobrego copywritera to niekonwencjonalne pomysły i brak przywiązania do pospolitych zwrotów. Tekst bardzo często decyduje o powodzeniu kampanii.

Co może pomóc w pracy copywritera?
W pracy copywritera pomagają umiejętności sprzedażowe, gdyż łatwiej tworzy się tekst reklamowy.
Warto zdobyć doświadczenie handlowca. To niełatwy zawód. Przedstawiciel ma za zadanie tak zaprezentować klientowi produkt, by spotkanie zakończyło się sprzedażą. Nie może popełnić małego błędu, bo poniesie porażkę. Każdy handlowiec wie, że już drugiej możliwości może nie mieć. To szkoła życia, która jest bardzo przydatna w pracy copywritera.

Praca nad tekstem to jak przygotowanie spotkania sprzedażowego. Autor uruchamia wyobraźnię: jest u klienta i patrzy na jego reakcję. Może sobie odpowiedzieć na pytania, rozwiać wątpliwości i doprowadzić do sprzedaży. Tekst reklamowy jest zapisem tej fikcyjnej rozmowy.

Warto też wziąć swój produkt i opowiadać o nim kilku klientom. Jeśli to, co mówisz wywoła tylko uśmiech i politowanie oraz natychmiastowe reakcje, w stylu „Nie jestem zainteresowany”, „Innym razem”, to czytelnicy zareagują ta ten artykuł w podobny sposób. Przetestuj najróżniejsze warianty rozmów z klientami i obserwuj ich reakcje. Przygotuj kilka pytań na temat produktu, oczekiwań odbiorców i co tak naprawdę budzi ich zainteresowanie i przykuwa uwagę. Nauczysz się dzięki temu praktycznej psychologii, która jest niezbędna do tworzenia skutecznych tekstów sprzedażowych.

Pamiętaj, że tekst nie powinien zachwycać tylko prowadzić do działania. Po napisaniu przeczytaj go komuś. Jeśli pochwali to poniosłeś porażkę, gdy natomiast zapyta, gdzie może nabyć produkt, odniosłeś sukces.

Co to jest disco copywriting?
Jest to prosta formuła budowania napięcia w tekście. Precyzyjne artykuły, w których już na początku wszystko jest objaśnione, nie zachęcą do zapoznania się z całością. Należy wprowadzić pewne napięcie i nie dopowiadać. Czytelnik zadaje pytanie, a odpowiedź znajduje w tekście. Należy myśleć jak odbiorca. Napięcie jest niezbędnym elementem dobrej oferty.

Czy to sprawa natchnienia?
To z pewnością pomaga. Powstają wówczas chwytające hasła, slogany i treści reklamowe. Niestety rzadko tak bywa. Klient czeka na wykonanie zlecenia, bo rozpoczyna kampanię reklamową. Copywriter nie może czekać na natchnienie, żeby stworzyć oryginalny tekst, ale poszukać pomysłu. Może sięgnąć po literaturę i tam znaleźć myśl, która przeprowadzi go przez dany temat. Można pisać o otoczeniu, uczuciach, czy też widoku za oknem. Niekiedy to trudne, ale po chwili przełamie opór twórczy. Należy postawić pytania np.: „dlaczego warto kupić produkt”,” do kto adresowany jest dany produkt”, „jakie korzyści będzie miał konsument”, „co straci, jeśli nie nabędzie produktu”. Tekst się koryguje i początek, często jest kasowany. Najważniejsze, żeby wpaść we właściwy rytm.

Zmieniać skórę
Copywriter swój styl i język dostosowuje do odbiorcy. Musi pisać swobodnie i elastycznie. Tekst musi być ciekawy i trafić do odpowiedniej grupy docelowej. Każde zlecenie jest inne i dlatego zadaniem autora jest przekonać czytelnika, że to co pisze jest kierowane właśnie do niego. Musi być na tyle wiarygodny, żeby odbiorca w to uwierzył.

Czy każdy może zostać copywriterem?
Niestety nie jest to praca dla każdego. Należy posiadać umiejętności książka-copywriter-tekstoperowania słowem przy użyciu retoryki, perswazji i psychologii. W tym zawodzie ważna jest empatia i obserwowanie rzeczywistości. Przydaje się też talent. Napisanie dobrego tekstu jest sztuką. Jeśli już  otrzyma zlecenie od klienta to musi sprostać zadaniu. Powinien poznać grupę docelową do której kieruje tekst. Rozmawiać z ludźmi na temat branży, produktu i poznać ich opinie. Jeśli otrzyma duże zlecenie to warto, żeby spędził trochę czasu u klienta. Poznaje proces produkcji od początku do końcowego etapu wytworzenia. Przy drobnych zadaniach zbiera tylko informacje o produkcie.

Najtrudniejsze są zawsze początki. Warto wzorować się na najlepszych i czytać ich książki. Ważne, żeby się nie poddawać. Należy zawsze szukać inspiracji i przezwyciężać swoje słabości..
Bądźmy oryginalni, gdyż kopiowanie kończy się porażką.

Kilka podpowiedzi dla copywritera:
– pamiętaj o zasadzie: o zakupie decyduje niekiedy jedno zdanie,    zdjęcie lub opakowanie.
– myśl jak klient
– sporządź szkielet swojego tekstu i opisz możliwości produktu
-wyjaśnij jak zmienia się sytuacja na rynku i jakie masz rozwiązanie problemu
– spraw, że klienci będą chcieli kupić twój produkt w tej chwili
– wstaw duże i ładne zdjęcie produktu.
– ceń swoją pracę
– duże zlecenie odpowiednio wyceń. Zbyt niska cena może spowodować, że będziesz musiał brał zbyt dużo zleceń i wszystkie wykonasz niestarannie. W rezultacie zarobisz niewiele, a klienci będą niezadowoleni
– podejmujmy się zadań, które jesteś w stanie zrealizować
– unikaj zadań niemożliwych do zrealizowania w wymaganym czasie.

Klient musi być świadomy, że jego oczekiwania są nierealne i na wykonanie zadania potrzebujesz większej ilości czasu. Zleceniodawca  będzie Cię szanował, jeśli Ty będziesz miał szacunek do samego siebie.

– jeśli projekt jest duży i trudny i wymaga intensywnej pracy rób przerwę na spacer, drzemkę, żeby nabrać sił. Zmęczony copywriter jest bezproduktywny. Pracuj mądrze!.

Klient lubi prawdę
Ustal z klientem wszystkie zadania, które masz wykonać. Przeanalizuj ile czasu będziesz potrzebował na jego zrealizowanie. Nie dopuść, żeby klient dorzucał dodatkowe zadania, których nie było w umowie. Jeśli jest taka potrzeba to poinformuj klienta, że to wymaga więcej czasu i ustalenia nowej stawki.. Przy trudnym i dużym projekcie rób plan : czas na Twoją pracę, czas na poprawki od klienta, itp. Klient zwykle nie spieszy się z dokonaniem korekty projektu, przesyłaniem uwag do poprawki zadania i trzeba go ponaglać.
Zdarza się, że musisz przesunąć termin oddania projektu. Przeproś klienta, że potrzebujesz jeszcze kilka dni ze względu na pewne trudności. Z pewnością zrozumie. Zależy mu na dobrym projekcie. Jeśli jest to sprawa pilna to poproś kogoś o pomoc. Projekt musi spełniać oczekiwania klienta. Pamiętaj, żeby klient przesłał na maila: projekt akceptuję! To ważne dla Ciebie. Z klientami bywa różnie.

Teksty na stronę internetową, bloga, opisy produktów do sklepów wirtualnych
Copywriter pisze teksty na stronę internetową i bloga Od tego co stworzy zależy pozycja strony internetowej w wyszukiwarkach. Dobre teksty świadczą też o poziomie strony i wpływają na jej odbiór przez internautów. Copywriter stworzy nagłówki, opisy produktów czy artykuły na potrzeby firm.
Copywriter podejmuje się różnych zadań. Nie zawsze jest ekspertem z danej dziedziny. Tematyka artykułów jest różna. Od elektroniki, przez usługi blacharskie, kończąc na kosmetykach. Copywriter musi posiadać umiejętność szybkiego wyszukiwania potrzebnych informacji. Dobry specjalista od tekstów, wie na jakie informacje zwracać uwagę czytając tekst w Internecie. Z czasem niemal każdy copywriter staje się ekspertem w dziedzinach, które dotąd były mu obce.
Przede wszystkim zawód copywritera to pasja.
AM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *