News will be here

Kto dzwoni? tu spam telefoniczny!

Call center czy też telemarketerzy  uprzykrzają naszą codzienność. Zwykle zastanawiamy się, skąd mają nasz numer. Wiele osób nie przykłada wagi do sprawy, ale prawda jest taka, że zostały naruszone prawa ochrony danych osobowych. Czy można ograniczyć ilość niechcianych rozmów lub całkowicie je wyeliminować?
Jakie prawa mamy obecnie?
Należy pamiętać, że przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, to nie tylko Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ale również Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – prawa telekomunikacyjne.

Niestety pomimo obecnych regulacji prawnych wciąż jesteśmy nękani telefonami lub otrzymujemy liczne wiadomości e-mail z informacjami handlowymi. Wypisywanie się z list newsletterowych i prośby o usunięcie z bazy kontaktów nic nie dają i telefon w dalszym ciągu dzwoni. Podobną sytuację mamy w przypadku przedsiębiorców. Ich numery są łatwo dostępne – z bazy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – przez co często otrzymują różne oferty sprzedażowe czy inwestycyjne.

Z raportu „Co wiemy o ochronie danych osobowych” przeprowadzonych przez Fundację Wiedza To Bezpieczeństwo wynika, że znaczna część naruszeń ochrony danych osobowych, przynajmniej w odczuciu respondentów, dotyczy niechcianych przekazów marketingowych, czy to telefonicznych czy e-mailowych. 83% ankietowanych potwierdziło, że otrzymują niechciane telefony z ofertami.
Jednak kolejna ewolucja w prawie spowoduje, że od maja każdy z nas będzie miał prawo do „bycia zapomnianym”, a za nie realizację tego prawa przedsiębiorca będzie mógł być wysoko ukarany finansowo.  Co to oznacza w praktyce?

Nowe przepisy
Jak pokazuje badanie tylko 35% respondentów, których naruszone zostało prawo do prywatności, zgłosiło takie zdarzenie do jakieś instytucji. Pozostałe osoby, w zróżnicowanych odpowiedziach wskazywały, dlaczego tego nie zrobiły. I tak: 35% respondentów zaznaczyło w ankiecie, że dochodzenie swoich praw wiązałoby się ze zbyt dużym zachodem, a 25% stwierdziło, że takie zgłoszenie nie wiele by dało.
Dzięki europejskiemu rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, marketerzy nie będą mogli już nękać klientów swoimi telefonami, w przeciwnym razie czeka ich finansowa kara administracyjna. Każda osoba – której dane dotyczą – będzie mogła zażądać od administratora niezwłocznego ich usunięcia, a podmiot będzie miał obowiązek bez zbędnej zwłoki to wykonać. Inaczej mówiąc mamy prawo do zastania zapomnianym.

Obecnie skargi możemy składać do GIODO zarówno w formie elektronicznej, jak i pisemnej. Z tym zastrzeżeniem, iż skarga składana drogą elektroniczną powinna być podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem elektronicznym potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,  Niestety na dzień dzisiejszy wiąże się to z uiszczeniem opłaty od skargi w wysokości 10 zł. Jest to nieduża opłata, jednakże może zniechęcać osoby do złożenia skargi. Nowe przepisy umożliwią bezpłatne składanie skarg do nowego organu nadzorczego  – mówi Maciej Kaczmarski, Prezes ODO 24.

Nowe rozporządzenie wymusi na call i contact center wiele zmian, a przede wszystkim konieczność uporządkowania zasobów, tym bardziej, że bazują one na danych, które pochodzą z różnych źródeł jak np. sms, formularz kontaktowy, wiadomości w serwisie społecznościowym. Niedostosowanie się do nadchodzących zmian może spowodować nałożenie wysokich kar finansowych na te przedsiębiorstwa.
Niestety, nikt do tej pory nie kontrolował, czy cofnięcie zgody, przez osobę której dane dotyczą było odpowiednio respektowane i faktycznie dane zostały trwale usunięte. RODO reguluje taką sytuację i daje odpowiednie narzędzie. Można podejrzewać, że ryzyko wysokich kar – 20 mln euro lub 4 proc. jego całkowitego rocznego obrotu z poprzedniego roku – skłoni wiele firm z branży call center do respektowania tego prawa – mówi adw. Marcin Zadrożny, Fundacja Wiedza To Bezpieczeństwo.
źródło: newsrm.tv

4 Comments

  1. MarkoPolo

    Wybaczcie, że zrobię prywatę. Osobiście jestem dużym introwertykiem. Nie lubię gadać z ludźmi przez telefon. To od przeszłości kiedy pracowałem jako marketing telefoniczny w trakcie studiów. Dzisiaj nie wyobrażam sobie aby rozmawiać z kimś kogo nie znam. Dlatego zawsze przed odebraniem nieznajomy numer telefonu to zawsze googluję go. Polecam portal https://www.ktoto.info gdzie przeważnie są aktualne informacje.

    1. Aneta Malanowska

      To dobry pomysł pod warunkiem, że nie dzwoni nikt ważny, kogo numeru nie znamy. Pozdrawiamy

      1. MarkoPolo

        Tak, może też dzwonić Urząd Skarbowy, którego numeru w bazie nie ma, sklep internetowy z zamówieniem, którego numeru w bazie nie ma itd. Pogodziłem się z tym, jak wspomniałem mam duże kłopoty z rozmawianiem z obcymi przez telefon. Chyba trzeba zasięgnąć jakiejś porady psychologicznej 😉

  2. Andrzej

    Jest wiele serwisów umożliwiających sprawdzanie kto dzwonił. Jak przejrzycie internet to jest ich kilkadziesiąt na których są numery telefonów i informacje od użytkowników dotyczące tych numerów. Sprawdźcie np https://infonumer.pl Jest to pierwsza z brzegu darmowa strona z informacjami o numerach telefonów umożliwiająca sprawdzanie kto dzwonił.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *