News will be here

Jak rozmawiać z rekruterem przez telefon?

Rekruter zanim zaprosi Cię na rozmowę do firmy, najpierw do Ciebie zadzwoni. Pokaż się od jak najlepszej strony i zostaw dobre wrażenie po rozmowie telefonicznej z pracodawcą. Dzięki temu będziesz miał otwartą drogę do kolejnych kontaktów z rekruterem. Jak możesz zwiększyć szanse na zatrudnienie Twojej osoby?

Nie wiesz kto dzwoni
Odbierasz telefon i nie wiesz z kim rozmawiasz. Jeśli nie usłyszałeś nazwy firmy, dopytaj i powiedz, że czekałeś na telefon od tej firmy. Podziękuj, że zadzwonili, nawet jak już odebrałeś  kilka telefonów w sprawie pracy. Nie mów, że wysyłałeś wiele zgłoszeń i nie pamiętasz do jakiej firmy aplikowałeś CV. Nie przyznawaj się do tego, bo zmniejszysz swoją szansę na zatrudnienie. Bywają sytuacje wyjątkowe. Jesteś specjalistą w określonej dziedzinie i nie martwisz się o zatrudnienie. Odbyłeś kilka spotkań i masz wiele propozycji zatrudnienia. Możesz wówczas pochwalić się, że firma x oferuje Ci atrakcyjne warunki, ale możesz rozpatrzyć także propozycję pracodawcy, który się do Ciebie dodzwonił.

Zawsze odbieraj telefon
Rekruterzy dzwonią o różnych godzinach. Możesz być wówczas  zajęty pracami porządkowymi, zakupami w sklepie, a nawet przebywać na spotkaniu rekrutacyjnym w innej firmie. Nie mogąc rozmawiać, odbierz telefon i przełóż rozmowę. Dopasuj godziny do rekrutera, bo możesz stracić szansę na dalszą rozmowę.

Ile trwa rozmowa telefoniczna z rekruterem?
Zazwyczaj od 15 do 30 minut, bo pracownik HR nie ma czasu na rozwijanie tematu. Zadaje pytania zgodnie ze stanowiskiem pracy i potwierdza to co przesłałeś w CV. Jeśli chwaliłeś się biegłą znajomością języka obcego lub innymi wyszukanymi kompetencjami, to sprawdzi Cię. Na szczegółowe i zaskakujące dla Ciebie pytania, zawsze staraj się odpowiedzieć najciekawiej jak to możliwe. Mów konkretnie i nie przerywaj rozmówcy. Na odpowiedź na  pytanie masz minutę. Jeśli będzie potrzeba to rekruter Cię dopyta i przedłuży rozmowę. Nie ucinaj rozmowy, nawet jak się bardzo spieszysz.

Praca w zespole
W każdej firmie jest to najważniejsze. Jeśli w poprzedniej pracy robiliście zespołowo wiele projektów, zadań i planów, nie wstydź się pochwalić się też własnymi osiągnięciami. Nawet jak jest to bardzo ciekawe, to rekrutera interesuje tylko Twoja osoba. To Ciebie chce zatrudnić, nie zespół. Jeśli będziesz opowiadał czego wasz zespół dokonał, to może się okazać, że pracownik rekrutacji odniesie wrażenie, że nic nie było Twoim udziałem. Porzuć skromność i skup się na sobie. Najpierw opowiedz o projektach  zespołu, ale w miarę szybko dodaj co było Twoją zasługą.

Mów konkretnie
Powiedz jak pracowałeś, opisz metody działania. Podaj przykłady. Pamiętaj, żebyś mówił konkretnie. Jeśli pracowałeś w sprzedaży i wysłałeś zgłoszenie na takie stanowisko, to opowiedz pracodawcy jak pozyskałeś trudnego klienta dla poprzedniej firmy, jak to zrobiłeś.  Nie opowiadaj jak działałeś, z jakich narzędzi korzystałeś itd. Wybierz jednego kontrahenta i na nim się skup. Zapomnij o ogólnikach, bo odpadniesz na samym początku. Jesteś przecież jedną z osób  oczekujących w kolejce. Pracownik HR Cię nie zna i jeśli źle oceni Twoje predyspozycje, nie zaprosi Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Jeśli starasz się na stanowisko menadżerskie to podaj przykłady rozwiązywania konfliktów w firmie i realizowania planów sprzedażowych w kryzowych miesiącach (sezonie ogórkowym). Przejdź pozytywnie pierwszy test. Kiedy chcesz sprzedać produkt lub usługę klientowi, musisz go zainteresować ofertą. W tym wypadku jest podobnie, ale cena jest wysoka, nie możesz spalić rozmowy.

Słabe strony
Przygotuj się na pytanie ze strony pracodawcy dotyczące Twoich słabych punktów. Wymieniając je powiedz, że je poprawisz dzięki własnemu rozwojowi w ich firmie. Może się jednak okazać, że to co Ty uważasz za wadę, dla rekrutera jest zaletą. Zawsze pada pytanie o słabą stronę. W ten sposób rekruter sprawdza, czy znasz dobrze siebie. Zastanów się co odpowiesz na takie pytanie. Pamiętaj, żebyś się umiał sprzedać. To musi być prawdziwe i pokrywać się z CV.

Wynagrodzenie
Każdy rekruter zadaje takie pytanie w rozmowie telefonicznej.  Niekiedy trudno jest podać kwotę. Nie znając zakresu obowiązków na danym stanowisku możesz mieć z tym problem. Jeśli w ogłoszeniu była podana płaca, to możesz się tego trzymać. Inaczej to przeanalizuj, żeby nie zniechęcić rekrutera do siebie. Jeszcze nic nie zrobiłeś dla firmy, nie możesz żądać wygórowanej stawki. Podaj przedział i dodaj, że to zależy od obowiązków jakie będziesz wykonywał. Jeśli firma ma problemy ze znalezieniem fachowca, osoby ze znajomością wyszukanego języka obcego, możesz podać wyższą kwotę, ale też nie przesadź. Płaca w sprzedaży najczęściej składa się z podstawy i prowizji. Pracując jako specjalista czy handlowiec Twoje wynagrodzenie brutto będzie uzależnione od efektów. W tym wypadku podanie wyższej kwoty będzie pozytywnie odebrane, gdyż firma przy większej sprzedaży, zwiększy swoje zyski. Chętnie Ci wypłaci wyższe wynagrodzenie.

Jakiego pytanie nie zadawać?
Na koniec rozmowy nie pytaj czy Twoje odpowiedzi satysfakcjonują rekrutera, bo to rozmowa wstępna. Uważaj, żebyś nie wypadł arogancko. Możesz dodać, że bardzo Ci zależy na pracy i poproś o spotkanie kwalifikacyjne na którym będziesz mógł się lepiej zaprezentować, dopowiedzieć coś więcej o sobie i swoich kompetencjach. Nie używaj potocznych słów. Rekruter musi odnieść wrażenie, że ma do czynienia z osobą inteligentną, dobrze wychowaną i poprawnie operującą językiem polskim.
arka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *