News will be here

Jak sprawdzić czy pracownik będzie lojalny?

Pracownicy, którzy przez lata pracują u jednego pracodawcy są lojalni. Czy jednak potrafią zachować tajemnicę firmy, budować  atmosferę sprzyjającej pracy i uczciwe wywiązywać się z zadań?

Lojalność to cecha jaką musi posiadać pracownik. Dotyczy też czasu jaki przepracuje dana osoba w firmie. Pracodawca ponosi koszty rekrutacji, szkoleń, inwestując w ten sposób w pracownika. Jeśli ten odejdzie przy pierwszej, nowej ofercie pracy to jest oczywiste, że firma ponosi straty.

Polacy są lojalni jak wynika z sondażu PensjoMetr.pl Monster Polska, który został przeprowadzony w styczniu i lutym 2018 roku.  43,4 proc. pytanych uważa, że idealny czas pracy w jednej firmie wynosi od 3 do 5 lat. To jednak tylko jeden z aspektów lojalności, który i tak przy zatrudnianiu warto zweryfikować, patrząc na wcześniej przepracowany okres czasu.

„Lojalność to także uczciwość i rzetelność w stosunkach z ludźmi, a na płaszczyźnie zawodowej gra fair w stosunku do współpracowników i szefostwa. Kryje się za tym solidna praca, a także przestrzeganie zasad etycznych w firmie. Zwłaszcza na najwyższych stanowiskach, gdzie przestrzeganie tajemnicy firmy i niedziałanie na jej szkodę jest kluczowe dla prosperowania przedsiębiorstwa. Chcąc sprawdzić, czy pracownik będzie lojalny, trzeba włączyć czujność na każdym etapie zatrudniania.” – radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Etap poszukiwań
Szansę na to, że nowy pracownik będzie lojalny, zwiększa system poleceń. Związany z firmą współpracownik nie będzie chciał bowiem polecić do pracy osoby niekompetentnej, która mogłaby działać na niekorzyść firmy. Jednak zawsze warto sprawdzić nawet osobę z polecenia. Na etapie poszukiwań i wstępnej selekcji, można podpytać o kandydata w ramach branży. Im wyższe stanowisko, tym większe szanse, że ludzie w ramach rynku branżowego się znają. Najlepiej zasięgnąć wiedzy u kilku osób, w tym byłych współpracowników i przełożonych.

Etap rekrutacji
Na etapie rekrutacji liczy się nie tylko CV, ale przede wszystkim to, jak kandydat mówi o byłym pracodawcy oraz to, czy przekazuje o nim informacje. Zdarza się, że kandydaci, chcąc zabłysnąć na etapie rekrutacji, podają informacje o byłym przełożonym, firmie i planach biznesowych. W takiej sytuacji rekruterom powinna zaświecić się czerwona lampka. Osoba, która zdradza tajniki byłego pracodawcy podczas rekrutacji, w przyszłości może zrobić to samo w odniesieniu do kolejnego pracodawcy.

Etap – okres próbny
Trzy miesiące to czas, w który sprawdza się lojalność pracownika w praktyce. To czas zlecania zadań, które pozwolą ocenić zaangażowanie w pracę, sposób współpracy z zespołem. W tym czasie wielu pracodawców śledzi aktywność pracowników w social mediach, właśnie w kontekście wpisów o nowej firmie. Sfera prywatna, która w social mediach pokrywa się często ze sferą zawodową, jest także obszarem weryfikacji lojalności pracownika. Z badań wynika także, że lojalność musi wspierać sam pracodawca.

„Sprzyjające warunki pracy, nagrody finansowe oraz benefity pozapłacowe podnoszą chęć zgodnej współpracy z firmą.” – podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska
Szczepan Jabłoński

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *