News will be here

Polskie bolidy tworzone przez studentów

Na tory Formuły 1 prosto z Politechniki Wrocławskiej.  Trwa rywalizacja z najzdolniejszymi inżynierami i menadżerami w akademickim świecie. Lange Łukaszuk z podwrocławskiego Bykowa wspiera członków PWR Racing Team.
Zespół powstał w 2009 roku na Wydziale Mechanicznym PWr dzięki grupie ambitnych studentów, pragnących stworzyć bolid, zdolny wygrywać w prestiżowych międzynarodowych zawodach Formula Student. Od tego czasu zbudowano już 8 samochodów (dziewiąty zaprezentowano w drugiej połowie maja br. i przechodzi ostatnie szlify), a PWR Racing Team przeszedł długą drogę od trudnych początków do zwycięstwa całej edycji zawodów w 2017 roku i wejścia do ścisłej światowej czołówki.

Formula Student
To odbywające się na całym świecie zawody dla młodych inżynierów i menadżerów – zespołów akademickich z całego globu. Została stworzona w 1978 roku w USA. Założeniem tego pomysłu było rozwijanie innowacyjnych rozwiązań motoryzacyjnych, połączone z kształceniem inżynierów. Młodzi ludzie z każdego zespołu mieli od podstaw zaprojektować i skonstruować bolid, by następnie ścigać się nim na torze. Pierwsze zawody odbyły się w 1981 roku w Austin, w Teksasie.

Obecnie w trakcie każdej edycji studenci biorą udział w konkurencjach statycznych i dynamicznych. Pierwsze mają na celu pokazanie przygotowania zespołu pod kątem biznesowym oraz zaprezentowanie wypracowanych przez cały rok rozwiązań konstrukcyjnych. Konkurencja dynamiczna to jazda po torze. Ich zadaniem jest sprawdzenie przyspieszenia pojazdu, współpracy podzespołów podczas jazdy w zakręcie oraz wytrzymałość konstrukcji podczas wyścigu Endurance, wieńczącego zawody.

Dziś w światowym rankingu Mazur Events znajduje się ponad 550 zespołów budujących bolidy z silnikiem spalinowym. PWR Racing Team jest sklasyfikowany na 5. miejscu w Europie i 16. na świecie.

Tak doskonałe wyniki są efektem ciężkiej pracy wielu ekip na przestrzeni niemal dekady działania zespołu. Korzystając z lat doświadczeń i eksperymentując z nowymi technologiami, w 2017 roku PWR Racing Team jako pierwszy polski zespół w historii sięgnął po zwycięstwo w klasyfikacji generalnej zawodów FS Italy. W tym samym sezonie stanął na 3. stopniu podium w Czechach i zajął 10. miejsce w FS Germany, wśród 120 najlepszych ekip z całego świata.

Technologie PWR Racing Team
Materiałów i technologii używanych w PWR Racing Team mogłoby pozazdrościć wiele firm z branży motoryzacyjnej. Zespół korzysta z najbardziej zaawansowanych rozwiązań stosowanych m. in. w bolidach Formuły 1 czy przemyśle lotniczym.

– Wystarczy wspomnieć choćby wiązkę elektryczną, która mogłaby znaleźć się w myśliwcu wojskowym czy pakiet aerodynamiczny i strukturę nośną zrobione z włókna węglowego. – tłumaczy Joanna Dąbrowska, specjalista ds. prezentacji biznesowej w PWR Racing Team. – Fotele wykonujemy na podstawie odlewów pleców każdego kierowcy, dokładnie w taki sam sposób, w jaki jest to robione w Formule 1. Niewiele firm w Polsce w ogóle produkuje elementy w podobnej jakości, technologii lub przy użyciu takich materiałów, jakie my stosujemy. Dlatego praca w zespole jest tak niezwykła.

Wiedza i praca oraz sponsorzy
Nowoczesne technologie, umiejętności i wielka determinacja nie wystarczą jednak, by sięgać po najwyższe laury. Członkowie Teamu podkreślają, że nie odnieśliby tylu sukcesów bez wsparcia sponsorów – zarówno materialnego, jak i pomocy w wykonawstwie elementów czy dostarczeniu materiałów.

– Przykładowo Lange Łukaszuk z Bykowa pod Wrocławiem wyposaża nas w wysokiej jakości narzędzia i elektronarzędzia, które są niezbędne do budowy bolidu – mówi Joanna Dąbrowska. – Dzięki takiemu wsparciu nasz garaż jest zawsze świetnie wyposażony, a to pozwala nam realizować zwycięskie projekty – podkreśla.

Lista profesjonalnych narzędzi wykorzystywanych przez wrocławski team wyścigowy jest długa. Wymieńmy kilka przykładowych: klucze imbusowe Bondhus (używane też przez techników NASA), akcesoria narzędziowe Wolfcraft i profesjonalne klucze warsztatowe Proxxon, a także elektronarzędzia akumulatorowe Panasonic czy opalarki Steinel.

– Korzystając z profesjonalnych przyrządów młodzi konstruktorzy mogą w pełni realizować swoją wizję. To, że możemy mieć swój mały udział w ich sukcesie, daje nam dużą satysfakcję – mówi Tadeusz Kumaszka, prezes zarządu firmy „LŁ”.

Dobry start na rynku pracy
Jak cennym nabytkiem dla firm są studenci z zespołów Formula Student, pokazuje zaangażowanie tych pierwszych w organizację zawodów. Wystawia się na nich wielu pracodawców, w tym największe koncerny branży motoryzacyjnej. W ten sposób firmy zachęcają ekipy uniwersyteckie nie tylko do nawiązania współpracy w kontekście budowy samochodu, ale też do rekrutacji na różne stanowiska czy staże.

– Zdecydowana większość karier byłych członków naszego zespołu potoczyła się w fantastyczny sposób, m. in. dzięki umiejętnościom, jakie u nas zdobyli – podkreśla Joanna Dąbrowska. – Nie chodzi wyłącznie o typową, twardą wiedzę inżynierską, choć o nią również, ale także o umiejętność rozwiązywania problemów i radzenia sobie z konfliktami, które zawsze przecież pojawiają się w grupie ludzi – wyjaśnia.

Praca w PWR Racing Team bez wątpienia jest nie lada wyzwaniem, ale także fantastyczną możliwością rozwoju, pozwalającą zdobyć doświadczenie, które umożliwia podążanie każdą ścieżką w przemyśle motoryzacyjnym i biznesie.
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *