News will be here

Dlaczego memy są tak lubiane przez Internautów?

Memy są jednym z najważniejszych nośników opinii. Lubimy je oglądać i dzielić się nimi w sieci. Dla ponad połowy Internautów są formą wyrażania poglądów. Jakie tematy są najchętniej poruszane w memach i co mówią o nastrojach społecznych?

Czym są dla nas memy?
Eksperci i fani memów twierdzą, że memem może być niemal wszystko. Obrazek skomentowany jednym słowem lub krótkim tekstem, przewrotny rysunek, grafika, żart słowny lub fragment piosenki. Ważne, aby mem był skrótem myślowym, łatwym do uchwycenia i zrozumienia przez szerokie grono odbiorców.

Dlaczego Polacy tak chętnie dzielą się memami?
Z badania GFK Polonia i Clue PR wynika, że memy rozśmieszają, pozwalają dzielić się opiniami i budują poczucie wspólnoty, skupionej wokół danej tematyki czy poglądów. Na pierwszym miejscu stawiana jest funkcja rozrywkowa. 69% badanych twierdzi, że memy są zabawne, 67% iż ośmieszają poważne tematy i pozwalają nabrać dystansu, natomiast dla 64% istotne jest ich tzw. szerowanie – dzielenie się nimi w sieci to dobra zabawa i forma relaksu. Do ulubionych memów lubimy wracać, niektóre są ponadczasowe. Dla wielu osób oglądanie memów jest pretekstem do przerwy w pracy.

Memy mają też poważniejszą stronę, gdyż pełnią opiniotwórczą rolę oraz umożliwiają poznanie nastrojów społecznych. Nawet jeśli rzeczywistość przedstawiona jest w memach w krzywym zwierciadle, można przez nie odczytać bolączki społeczne i stosunek do polityki czy mniejszości narodowych. Szerowanie memów to forma wyrażenia opinii, memy służą do wyrażania nastrojów w trudnych czasach, w tym emocji takich jak frustracja, irytacja i gniew. Memy to nośniki opinii, a nie źródła informacji same w sobie. Jak podkreśla dr Piotr Cichocki, etnograf Internetu z UW, memy rzadko przekazują nowe informacje, raczej służą do nadawania nowego kontekstu danej sytuacji czy wydarzeniu.

Ciekawym wnioskiem jest funkcja wspólnotowa memów, podkreślana zarówno w badaniu ilościowym, jak i wśród ekspertów. Nie trzeba być „na poziomie”, aby rozumieć memy – komentuje socjolog Krzysztof Domeradzki. A te najbardziej lubiane rozprzestrzeniają się wirusowo: 32% udostępnia memy lubiane przez znajomych. Katarzyna Nowakowska, redaktor naczelna portalu Foch.pl, podkreśla, że te wspólnoty często łączy poczucie humoru. – Śmieszne memy najlepiej się niosą. Chętniej dzielimy się rzeczami, które nas bawią. Taka wspólnota śmiechu bardzo ludzi łączy – mówi Nowakowska.

Jakie są cztery ulubione tematy memów wśród Polaków? Wygrywa  polityka – Internauci najchętniej oglądają i dzielą się memami o tematyce politycznej. Ponad połowa interesuje się memami o związkach i relacjach damsko-męskich, tyle samo o zjawiskach i grupach społecznych (w tym mniejszościach, uchodźcach, innych rasach etc.). Zaskakująco duża grupa młodych Polaków deklaruje, że podobają jej się memy na temat życia zawodowego i rynku pracy (42% osób w wieku 16-29 lat), w których szefowie zwykle przedstawieni są jako leniwi dyletanci, a pracownicy jako osoby znudzone codzienną rutyną i niechętne do większego wysiłku. Typów memów jest bardzo dużo, a większość badanych udostępnia i lubi memy różnych autorów i nie jest związana z jednym stylem komentowania rzeczywistości.

Co w skrócie wynika z badania?
Jeśli chcemy szybko zorientować się, co w danym momencie trapi, bawi lub wprawia Polaków w stan niepokoju – memy są tego doskonałym źródłem. Najpopularniejsze pokazują sympatie i antypatie polityczne, grupy społeczne będące na celowniku czy podejście do ról społecznych kobiet i mężczyzn. Spełniają funkcję, jaką przez wiele lat pełnił kabaret, ale są bardziej egalitarne i dostępne. I co jest pewnie ich największą siłą – wystarczy pół minuty by mem zrozumieć, i drugie pół, by podzielić się nim ze światem.
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *