Czego nie wiemy o soku pomidorowym?

Pomidory zawierają bogate substancje odżywcze. O tej porze roku jest już ograniczona ich dostępność na rynku. Można jednak korzystać z produktów przetworzonych. Soki pomidorowe również są źródłem wielu składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Sok pomidorowy jest bogaty w m.in potas, który pomaga we właściwym funkcjonowaniu mięśni i układu nerwowego, a także wspiera utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. Pół szklani soku pomidorowego dostarcza 250 mg potasu, czyli 13% referencyjnej wartości dziennego spożycia tego składnika mineralnego. Sok ten zawiera dużą ilość folianów i witamin, w tym np.: B6, która m.in. pomaga we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wspiera produkcję czerwonych krwinek.

Ponadto pomidory uważane za produkty niskokaloryczne, bo w ponad 90% składają się z wody. Szklanka soku pomidorowego zawiera tylko 26 kcal, a taką liczbę kalorii można spalić podczas kilkuminutowego szybkiego spaceru.

Likopen jest cennym składnikiem
Zarówno pomidory jak i soki pomidorowe są produktami bogatymi w cenny dla zdrowia karetonoid – likopen, który jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy – wyróżnia się działaniem antynowotworowym, jak potwierdzają badania, wysokie spożycie likopenu może wpływać zapobiegawczo na ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty. Obniża także ciśnienie krwi oraz wspomaga krążenie. Warto wspomnieć, że pod wpływem obróbki termicznej zwiększa się biodostępność likopenu, dlatego na przykład w pasteryzowanych sokach pomidorowych jego aktywność wzrasta 2-3-krotnie.

Odpowiednie połączenie
Aby to, co w dobre w pomidorach i w sokach pomidorowych w pełni mogło korzystnie wpływać na nasz organizm ważne jest także to, z jakimi innymi produktami je łączymy. Na przykład, nie każdy wie, że jeśli zjemy pomidora z ogórkiem, to nie dostarczymy organizmowi całej witaminy C zawartej w pomidorze. Dlaczego? Bowiem, ogórek, mimo tego, że jest źródłem wielu cennych substancji odżywczych, to zawiera również silnie działający enzym (askorbinazę), który utlenia kwas askorbinowy, niszczący witaminę C. Już jedna łyżeczka soku z surowego ogórka wystarczy, aby zniszczyć witaminę C zawartą w kilku litrach soku pomidorowego! Dlatego warto jeść ogórki, ale pamiętać o nie łączeniu ich z pomidorami. Aby zminimalizować utratę witamin zawartych w pomidorach, warto skropić je odrobiną oliwy z oliwek, która działa ochronnie na witaminę C i dodatkowo zwiększa wchłanianie z nich likopenu.

Szklanka soku to jedna porcja
Warto podkreślić, że szklanka soku, także tego pomidorowego (ok 200 ml) może stanowić jedną z 5 porcji warzyw lub owoców, które powinniśmy spożywać każdego dnia. Soki bez względu na ich rodzaj, pochodzą z warzyw i owoców, dlatego tak jak te produkty stanowią, cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji wspierających działania antyoksydacyjne. Spożywanie soków ma istotny wpływ na zdrowie i samopoczucie – zawarte w nich witaminy, sole mineralne i inne fitoskładniki regulują procesy zachodzące w organizmie, odgrywają istotną rolę w profilaktyce wielu chorób, a także wzmacniają odporność organizmu.

W opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, podstawę stanowią warzywa i owoce, a jedną ich porcją może być właśnie szklanka soku, także soku pomidorowego – dr hab. Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie .
Julia Walczewska

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *