News will be here

Jak pogodzić zabawa z nauką w pierwszej klasie?

Moment, kiedy dziecko z przedszkolaka staje się uczniem, zapada w pamięć na całe życie. Dwa miesiące szkoły już za nami, pierwszoklasista ma szereg nowych wyzwań, nie tylko tych związanych z nauką. Jak rodzice i wychowawcy mogą pomóc najmłodszym w pierwszych krokach do samodzielności, tak by nowa sytuacja była dla niego jak najmniej stresująca?

Skupienie i koncentracja, zdolność do zapamiętania nowego materiału i kreatywność w radzeniu sobie z nowymi obowiązkami – to zadania, jakie stawia przed pierwszakami rozpoczęcie nauki. Ćwiczenie i rozwijanie tych cech jest niezbędne, nie tylko by poradzili sobie w szkole. Na najmłodszych uczniów czekają też inne wyzwania, w których mogą okazać się one przydatne, np. samodzielne pokonywanie drogi do szkoły, pierwsze pobyty w domu bez rodziców czy surfowanie po Internecie, w którym nie każdy jest przyjacielem. Ważne, żeby dziecko wiedziało jak uniknąć niebezpieczeństwa w tych codziennych sytuacjach lub jak zachować się, gdy ono już się pojawi.

Dochodzą obowiązki, ale zabawa pozostaje
W naturze najmłodszych leży potrzeba zabawy i odkrywania świata. Dlatego zamiast całkowicie z nich rezygnować, warto rozsądnie pogodzić zabawę i nowe obowiązki ucznia. Zabawa pobudza także kreatywność, która z kolei pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów młodego człowieka.

Dziecięca zabawa pełna kreatywności i fantazji
Dziecko, które właśnie rozpoczęło przygodę z edukacją szkolną ma przed sobą wiele wyzwań, związanych z nauką w zupełnie nowych

warunkach. Tym bardziej warto pamiętać o tym, by w codziennym rytmie dziecka znalazł się czas na swobodną zabawę – niekierowaną przez dorosłego, mimo, że dorosły zaproszony przez dziecko jak najbardziej może w niej uczestniczyć. Zapewni to przestrzeń, służącą budowaniu lepszej równowagi w życiu emocjonalnym dziecka. W zabawie dzieci „przerabiają” różne sytuacje z codziennego życia. To pozwala im odzyskać energię do podejmowania wyzwań, które w szkole stają się codziennością -Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert.

Chwila wytchnienia
Koncentracja i zapamiętywanie nowej wiedzy to jedne z najtrudniejszych wyzwań pierwszoklasisty. Dziecku przyzwyczajonemu do aktywności prawie bez ograniczeń, 45 minut siedzenia w czasie lekcji może się bardzo dłużyć, a jeden szkolny dzień może dostarczyć wielu emocji.
Po powrocie ze szkoły dzieci z reguły są zmęczone i potrzebują chwili wytchnienia. Nie bez powodu porównuje się dziecięce chodzenie do szkoły z pracą dorosłych – to jest ich praca. Obecnie coraz więcej dorosłych zdaje sobie sprawę z tego, ile od dzieci wymaga bycie w szkole – umiejętności skupienia uwagi, zapamiętania, ale także odnalezienia się w nowej grupie rówieśniczej, budowania relacji z dziećmi i nowymi dorosłymi, radzenia sobie z konfliktami, itp.

Warto obserwować dziecko i pozostawać czujnym – bo choć wypytywanie dziecka o to jak było w szkole zwykle nie sprawdza się najlepiej, bo dzieci z reguły nie chcą odpowiadać, to zachowanie dziecka wiele nam powie. Dlatego warto zadbać o to, by w codziennym rytmie znalazł się czas na odpoczynek, zabawę, ruch, i przysłowiowe „ładowanie baterii”. Wypoczęty umysł zupełnie inaczej przyswaja – Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z programem Akademia Bezpiecznego Puchatka.

Ważna rola – rozmowa i dobry przykład
Rodzice pełnią w prawidłowym rozwoju dziecka bardzo ważną rolę. Codzienna rozmowa z nim – o tym, co go niepokoi, co cieszy, a co sprawia problem, nie tylko buduje więzi, ale też pozwala uporać się z trudnymi sytuacjami. Warto też, aby dorośli dawali dobry przykład – pokazywali najmłodszym świat swoich pasji i zainteresowań, pozwalali im zadawać pytania i odpowiadali na nie w sposób dostosowany do wieku dziecka. Pobudzanie wyobraźni i ciekawości dzieci rozwinie ich kreatywność, otworzy na otaczający je świat i nowe doświadczenia.

W momencie rozpoczęcia nauki, oprócz rodziców, ważną rolę w kształtowaniu małego człowieka zaczynają też pełnić nauczyciele. Często stają się oni dla pierwszoklasistów autorytetami. Dlatego warto, by także oni angażowali się proces, który pomoże dziecku sprawnie przyswoić nową wiedzę i zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Mogą im w tym pomóc materiały ogólnopolskiej Akcji Edukacyjnej Akademia Bezpiecznego Puchatka. Akcja uczy pierwszoklasistów samodzielności i dokonywania mądrych wyborów w sytuacjach, które mogą stać się potencjalnie niebezpieczne. Dodatkowo, przygotowane scenariusze zawierają też ćwiczenia, które wspierają koncentrację, pamięć oraz rozwijają kreatywność. Dzięki temu udział w Akademii, obok nauki czytania i pisania, staje się równie ważnym elementem edukacji najmłodszych.

Rodzicu – sprawdź, czy twoje dziecko wie, jak poradzić sobie w ryzykownej sytuacji:

Zosia wymienia się wiadomościami przez Internet z osobą podającą się za Kasię. Nie zna jej poza Internetem. Dostaje od Kasi wiadomość o treści: „Hej, bardzo dobrze mi się z Tobą rozmawia. Chciałabym się z Tobą spotkać. Podaj mi swój adres, to Cię odwiedzę”. Jak dziecko powinno zareagować?

Na to i inne podobne pytania dzieci biorące udział w Akademii Bezpiecznego Puchatka odpowiadają w ramach zajęć. Warto pamiętać, że do bezpłatnego udziału w akcji wciąż może zgłosić się każda szkoła podstawowa w Polsce. Wystarczy, że nauczyciel lub dyrektor wypełni formularz na stronie www.akademiapuchatka.pl
Martyna Brzezińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *