News will be here

Kiedy dzieci są bezpieczne w sieci?

Codzienne życie bez dostępu do Internetu to dziś wręcz niemożliwe. W sieci jesteśmy niekiedy 24 godziny na dobę. Coraz młodsze dzieci są online. Przedszkolak sprawnie korzystający ze smartfona czy tabletu to dziś widok zupełnie naturalny. Dzieci w wirtualnym świecie bawią się i poszerzają wiedzę.
Pamiętajmy jednak, że nie jest to miejsce całkowicie dla nich bezpieczne. Jak uchronić nasze pociechy przed zagrożeniami w Internecie?
Bądź obecny przy dziecku
Dzieci swoją przygodę korzystania z Internetu powinny rozpocząć z rodzicami. Dzięki temu dzieci będą miały kontakt ze stronami przyjaznymi, bezpiecznymi oraz zawierającymi wartościowe treści, a rodzic będzie miał możliwość szybko zareagować, jeżeli dziecko przypadkiem natrafi na treści nieodpowiednie do jego wieku. Jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce, warto zadbać o spokój i w zależności od treści, na które dziecko się natknęło, spróbować z nim porozmawiać o tym, co widziało i jak rozumie to, co zobaczyło. Warto również pokazać dziecku, jak my rozumiemy dane treści i dlaczego decydujemy, że nie może ich oglądać.

Zadbajmy także o to, by czas spędzony wspólnie w Internecie był czasem nauki i zabawy. Potraktujmy go jako inwestycję – poznając preferencje dziecka i pokazując jak korzystać z sieci, dajemy mu narzędzia, by mogło poruszać się po wirtualnym świecie bardziej samodzielnie. Jednak dopóki dziecko jest małe, nic nie zastąpi

naszego zdrowego rozsądku, czujności i tzw. kontroli rodzicielskiej. Wraz z wiekiem i rozwojem dziecka przyjdzie czas na jego większą wolność i odpowiedzialność. Ważne, by mieć pewność, czy nasze dziecko jest w stanie rozpoznać treści nieodpowiednie dla siebie, czy będzie wiedziało jak zareagować – podkreśla Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z programem Akademia Bezpiecznego Puchatka.

Uczyć dziecko weryfikowania informacji
Należy wytłumaczyć dziecku, że nie każda znaleziona w Internecie informacja jest wiarygodna i warta zapamiętania. Warto zachęcić najmłodszych do ich weryfikowania na przykład poprzez porównanie treści odnalezionych w sieci z encyklopedią, podręcznikiem lub w rozmowie z osobą dorosłą. Będzie to znakomity pretekst nie tylko do pogłębienia wiedzy, ale także do wspólnych rozmów i szukania informacji na interesujący młodego odkrywcę temat.

Ostrzeżenia przed fałszywymi przyjaciółmi
Internet to nie tylko źródło zdobywania wiedzy, ale także miejsce spotkań, niestety nie zawsze przyjemnych. Łatwowierność dzieci chętnie wykorzystują oszuści i przestępcy, podając się za inne osoby. Przykre konsekwencje mogą mieć także internetowe znajomości. Należy uświadomić dzieci, że umawianie się z osobą poznaną w wirtualnym świecie wiąże się z dużym niebezpieczeństwem, ponieważ nie musi ona być tym, za kogo się podaje. Dlatego nie należy wierzyć w każde słowo, jakie przeczytamy na monitorze.

Wytłumaczmy dziecku, że w przypadku otrzymania takiej propozycji, powinno natychmiast poinformować o tym rodziców. Ewentualne spotkania powinny się odbywać za zgodą opiekunów. Jeśli już wyrazimy na nie zgodę, to zadbajmy, by odbyło się w miejscu publicznym i w towarzystwie starszej, zaufanej osoby – podkreśla podinsp. Dorota Dąbrowska-Baborz Wydziału Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.

Mówmy o ochronie prywatności
Dzieci poruszając się po Internecie bardzo często nie mają świadomości, że dzielenie się prywatnymi informacjami niesie za sobą duże niebezpieczeństwo. Dziecko powinno zawsze pytać rodziców o zgodę na podanie swoich danych osobowych w Internecie. Tam, gdzie można używać loginu (nicku), warto go stosować. Przede wszystkim należy uczulić najmłodszych, aby nie podawali przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu czy numeru telefonu. Ale nie tylko. Nie powinny też rozmawiać
w sieci na temat wyposażenia domu czy o zawodach wykonywanych przez rodziców.

Niebezpieczne może być też publikowanie zdjęć pokazujących okolicę zamieszkania dziecka czy innych informacji, które mogłyby pomóc w ich lokalizacji– podkreśla podinsp. Dorota Dąbrowska-Baborz Komendy Głównej Policji.

Ważne, aby wspólnie z dziećmi tworzyć bezpieczną cyberprzestrzeń.

W tym celu konieczna jest edukacja najmłodszych nie tylko w domu, ale też w szkole. Nauczyciele i rodzice mogą skorzystać
z materiałów dydaktycznych programów społecznych poruszających tematykę bezpieczeństwa, takich jak Akademia Bezpiecznego Puchatka. Dzięki zaangażowaniu szkoły również dzieci z domów, w których nie porusza się tematyki bezpieczeństwa będą mogły surfować po sieci bez obaw. Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronie www.akademiapuchatka.pl.
Martyna Brzezińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *