Jak zostać specjalistą ds SEO – pozycjonerem?

SEO (Search Engine Optimization) jest jedną z dynamiczniej rozwijających się form marketingu online. Wciąż przybywa firm, które mają świadomość, że pozycjonowania stron internetowych jest bardzo istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Na portalach  ogłoszeniowych o pracę, jest coraz więcej ofert dla specjalistów SEO.
Jakie należy spełniać warunki by otrzymać wymarzoną pracę?

Specjalistą ds. SEO może zostać każdy. Należy wiedzieć jak zbudowana jest strona  www i znać podstawowe skrypty i CMSy. Potrzebna jest inteligencja, skrupulatność, dokładność, umiejętność ustalenia priorytetów, a także opanowanie oraz analityczne myślenie. Pracując w specjalistycznej agencji trzeba grać zespołowo i nauczyć się asertywności.

SEO można nauczyć się samemu, rozwijając umiejętności webmasterskie, interesując się branżą i testują różne rozwiązania, które doprowadzą do wyższych pozycji na wybrane słowa kluczowe dla danej domeny w wyszukiwarce Google. Obecnie nie są prowadzone żadne specjalistyczne studia kierunkowe, które uczyłyby podstaw tego zawodu, choć niewątpliwie pomaga wiedza wyniesiona z takich kierunków jak informatyka. Istnieje natomiast duża liczba szkoleń, jednak mogą one dać jedynie przysłowiową „wędkę”. Dopiero testy i praktyka mogą zaowocować odpowiednimi kwalifikacjami do zostania „pozycjonerem”.

Alternatywą jest ścieżka kariery w specjalistycznej agencji, poczynając od stażysty, przez młodszego specjalistę, aż do specjalisty SEO. W takiej pracy zawsze można liczyć na wsparcie bardziej doświadczonych kolegów, łatwiejszy dostęp do wiedzy, narzędzi
i szkoleń oraz większą różnorodność projektów. Najwięcej daje bowiem praktyka i praca z zespołem. SEO obejmuje zagadnienia i sytuacje, które ciężko poznać czytając książki, z reguły zawierające przeterminowane już informacje. Wiedza przekazywana na szkoleniach często bywa sprzeczna lub pomija np. linkbuilding, który jest drugim najważniejszym czynnikiem poza optymalizacją strony.

Osoby, które chcą pogłębiać swoją wiedzę oraz obserwować najnowsze trendy, powinny śledzić blogi i fora, na których polscy i zagraniczni eksperci przedstawiają nowości, komentują, wyjaśniają i rozwijają zagadnienia z branży. Wartościowe treści na temat SEO i SEM można znaleźć na blogu Bartosza Góralewicza (https://goralewicz.co/), który specjalizuje się w audycie i optymalizacji stron oraz Pawła Gontarka (http://seo.zgred.pl/blog-seo/), który pod pseudonimem Zgred od ponad 10 lat aktywnie działa w branży. Kopalnią wiedzy dla początkujących i specjalistów jest forum.optymalizacja.com, stanowiące platformę wymiany doświadczeń dla branży SEO. Źródłem informacji i inspiracji może być również blog prowadzony przez amerykańską firmę MOZ (http://moz.com/blog), która marketingiem internetowym zajmuje się od 2004 roku.

Dobry specjalista ds. SEO powinien wyróżniać się pasją i chęcią ciągłego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Warto mieć również głowę otwartą na wszelkie nowości i inne formy marketingu internetowego, gdyż obecnie firmy i agencje najczęściej szukają osób kompleksowo zajmujących się tworzeniem wizerunku w Internecie-
Stefan Sosnowski, Manager działu SEO/SEM w firmie Internetica.
źródło: newsrm.tv

2 Comments

  1. Adam

    Brakuje mi informacji, że dziś specjalista SEO powinien być również programistą webowym. Optymalizacja serwisów wymaga znajomości PHP, MySQL itp.

    1. Aneta Malanowska

      Może inaczej, dobrze jak jest Panie Adamie, ale czy faktycznie musi?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *