News will be here

Jak Skutecznie Reklamować Własną Firmę – Kilka podpowiedzi

Obecnie reklama jest jednym z najważniejszych elementów strategii marketingowej każdej firmy. Bez niej zginie wśród licznej konkurencji i nie będzie miała szansy zaistnieć na rynku. Reklama pozwala przede wszystkim wyróżnić się na rynku, sprawia, że klienci zauważają konkretny produkt lub usługę, chcą po nie sięgnąć. Skuteczna reklama musi mieć atrakcyjną formę i treść, musi wywoływać emocje odbiorców. Jak opracować skuteczną reklamę i nie ponieść niepotrzebnych kosztów, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Kiedy reklama jest skuteczna?

Pytanie z pozoru jest proste, w rzeczywistości jednak skuteczność reklamy bywa różna. Jej najważniejszym zadaniem jest dotarcie do potencjalnych klientów i zapoznanie ich z ofertą. W tym celu należy:

  • rozpoznać grupę docelową,
  • postawić na indywidualność reklamy,
  • wywołać emocje odbiorców,
  • wykazać korzyści dla klienta,
  • wybrać odpowiednie formy przekazu.

Dobrze zaplanowana kampania reklamowa nie musi być wcale droga, natomiast jej efekty mogą znacząco zwiększyć ilość nowych klientów oraz zwiększyć efekty sprzedażowe firmy.

Jak określić grupę docelową?

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Wystarczy dobrze przyglądnąć się zasięgowi firmy i oferowanemu produktowi. Bez sensu jest zlecenie drogiej reklamy telewizyjnej o zasięgu ogólnopolskim, jeżeli firma działa tylko na rynku lokalnym.

Określając grupę docelową, należy brać pod uwagę także wiek odbiorców, płeć, wykształcenie, wykonywany zawód, preferencje zakupowe. Inny przekaz powinien być kierowany do młodych ludzi, którzy przede wszystkim funkcjonują w mediach społecznościowych, chociaż nie zawsze jest to regułą. 

Reklama kierowana do osób starszych powinna mieć bardziej tradycyjną formę, np. ulotek, plakatów, bilbordów, ogłoszeń w prasie lokalnej. Sprawdź możliwości reklamy https://sigmadruk.pl/.

Indywidualność reklamy

Autorski pomysł na reklamę to podstawa, ponieważ potencjalnego klienta należy czymś zaskoczyć i zainteresować. Reklama musi uwzględniać specyfikę oferowanego produktu lub usług, najlepiej jest wyróżnić jakąś cechę, która ma znaczenie dla klienta i przyniesie mu korzyści.

Reklama firmy powinna przemawiać do klienta np. językiem korzyści, musi on odczuć potrzebę posiadania oferowanego produktu. Jego uwagę może przyciągnąć ciekawe zdjęcie lub hasło reklamowe.

Trzeba pamiętać, że działania marketingowe, w tym reklama, muszą być prowadzone systematycznie. Jedna kampania, nawet najlepsza, to stanowczo za mało. Jej efekty będą tylko krótkoterminowe i nie zbuduje grupy stałych klientów, która jest podstawą opracowywania długofalowej strategii firmy.

Reklama zewnętrzna

Popularnie nazywana jest reklamą outdoorową, czyli znajdującą się na zewnątrz firmy. To bardzo popularna forma reklamy, która może wykorzystywać różne nośniki. Do najpopularniejszych należą plakaty, bilbordy, afisze lub banery. 

Zaletą reklamy zewnętrznej jest szybki przekaz do klienta o walorach produktów, atrakcyjnych promocjach. Choć mogą na nią nie zwracać uwagi, to działa ona na ich podświadomość i w razie potrzeby zakupowej przypomną sobie o niej.

Reklama zewnętrzna najczęściej umieszczana jest w miejscach o nasilonym ruchu. Mogą być to miejsca przesiadkowe komunikacji miejskiej, przystanki, plakaty na siedzeniach tramwajów lub autobusów, banery umieszczane na ogrodzeniach lub duże bilbordy zawieszone przy ruchliwych trasach komunikacyjnych. 

Rodzaje reklamy zewnętrznej 

Reklama outdoorowa jest bardzo popularnym sposobem promocji firmy, sposobem  na komunikację z klientami. Może przybierać ona różne formy, do najbardziej popularnych należą:

  • billboardy – duże reklamy wykonane na dobrej jakości papierze, przyklejane na specjalnych konstrukcjach,
  • banery – są nieco mniejsze, drukowane na papierze lub folii, umieszczane na budynkach lub ogrodzeniach,
  • plakaty i afisze – jednostronnie drukowane reklamy na papierze, przyklejane na słupach reklamowych,
  • citylight – reklama umieszczana w podświetlanych gablotach na przystankach komunikacji miejskiej,
  • car wrapping – reklama umieszczana na karoserii lub plandekach samochodów,
  • reklama wielkoformatowa – jej wielkość to ponad 100 m kwadratowych, umieszczane są na elewacjach budynków.

Reklama zewnętrzna najczęściej umieszczana jest równocześnie w wielu miejscach, co znacząco zwiększa ilość odbiorców i obniża jej koszty. 

Reklama firmy w mediach

Reklama umieszczana w mediach zapewnia zdecydowanie największy zasięg i dotarcie do największej liczby odbiorców. Dostępna jest dla firm z dużym budżetem. Może być nadawana w regionalnych stacjach telewizyjnych lub radiowych, może mieć też zasięg ogólnopolski. 

Natłok reklam, zwłaszcza nadawanie ich w trakcie filmów lub programów sprawia, że wielu odbiorców przyjmuje je z niechęcią, a nawet wrogo. Coraz więcej osób przełącza odbiornik na inny kanał, więc trudno jest zmierzyć jej efektywność.  

Reklama firmy w internecie

Nie ulega wątpliwości, że reklama w internecie to obecnie najbardziej popularna forma promowania firmy. Niewątpliwą zaletą reklamy internetowej jest także możliwość śledzenia jej efektywności, w przypadku tradycyjnej formy reklamy takich możliwości nie ma.

Warunkiem skutecznej reklamy w internecie jest przede wszystkim posiadanie strony internetowej oraz właściwe wykorzystanie narzędzi udostępnionych przez Google, które pozwalają śledzić ilość kliknięć oraz efektywność reklamy. 

Strona internetowa to podstawa

Stworzenie firmowej strony internetowej najlepiej zlecić doświadczonej agencji, ponieważ strona musi spełniać kilka ważnych kryteriów. Najważniejsze z nich to:

  • ciekawa szata graficzna,
  • intuicyjna nawigacja,
  • interesujące treści,
  • przystosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Stworzenie strony firmowej to dopiero pierwszy krok. Kolejnym jest jej pozycjonowanie, bez tego strona zginie w gąszczu milionów innych stron.

Pozycjonowanie ma na celu poprawę widoczności strony www w wyszukiwarce, po wpisaniu odpowiedniej frazy. Marzeniem jest TOP 10, czyli wyświetlanie strony przez wyszukiwarkę na jej pierwszej stronie. Zdecydowana większość klientów klika w pierwsze linki, sporadycznie przechodzi na drugą stronę.

Blog firmowy

To bardzo skuteczna forma marketingu pozwalająca nie tylko na promocję własnych produktów, ale także na nawiązanie pozytywnych relacji z klientami. Dzięki wpisom na blogu możesz dzielić się z nimi swoją wiedzą, udzielać wskazówek i przy okazji promować własne produkty lub usługi. Teksty na bloga, czyli jeden z elementów content marketingu muszą cechować się wysoką wartością merytoryczną i przynosić odbiorcy wymierne korzyści, czyli wzbogacać jego wiedzę.

Blogi firmowe wysoko oceniane są przez klientów i Google, ale pod warunkiem, że ich treści są unikalne i aktualizowane na bieżąco. Nie wystarczy umieścić artykułu raz na rok, warto więc publikować wysokiej jakości treści, tak często jak jest to możliwe. 

Google AdWords

Google Ads to bardzo dobry sposób na wsparcie pozycjonowania. Dzięki dobrze zaplanowanej kampanii AdWords można szybko wypromować firmę w wyszukiwarce. Cena uzależniona jest od kilku czynników, przede wszystkim od odpowiedniego doboru słów kluczowych, przeznaczonego budżetu i konkurencji.

Ta forma reklamy jest szczególnie ważna dla osób prowadzących sklep internetowy, każde kliknięcie w reklamę może przyczynić się do pozyskania nowego klienta i zwiększyć sprzedaż.

Social media

Media społecznościowe to doskonały sposób na nawiązanie bezpośrednich relacji z klientami. Posty umieszczone na Facebooku, Twitterze lub Instagramie pozwalają na informowanie grupy docelowej o najnowszych produktach i bieżących działaniach firmy.

Social media umożliwiają zamieszczenie zdjęcia i krótkiego postu, by wywołać komentarze odbiorców. Mogą być oczywiście pozytywne, ale także negatywne. Każdy z nich wymaga odpowiedniej reakcji, zignorowanie komentarzy i brak odpowiedzi oznacza lekceważenie klienta.

Metody reklamy i jej formy muszą być zawsze dostosowane do profilu działalności firmy i jej możliwości budżetowych. Czasami wystarczą ulotki rozdawane na osiedlu lub billboard zawieszony w niewielkiej odległości od lokalu.

W przypadku dużych firm, sposoby reklamy muszą być bardzo zróżnicowane, dotarcie do klientów za pomocą różnych kanałów gwarantuje wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych klientów i stały rozwój firmy. Swoją rolę odgrywa tu zarówno przekaz medialny, reklamy internetowe, jak i reklama zewnętrzna.

Artykuł sponsorowany.