Lepsze wyniki w pracy możesz osiągać wprowadzając małe zmiany. Co zrobić, by się dobrze pracowało na wyznaczonym stanowisku? Jak być koleżeńskim, ale nie dać się wykorzystywać? Czego się wystrzegać, żeby nie podpaść szefowi i współpracownikom? Dlaczego milczenie jest złotem?
Oto kilka porad:
1 . Porządek w biurku i na blacie
Wiele osób nie dba o porządek w miejscu pracy. Jeśli jesteś jedną z tych osób to zacznij dzień od zrobienia porządku na biurku i utrzymuj go każdego dnia. Wyrzuć z biurka wszystko co niepotrzebne i nieaktualne. Jeśli myślisz, że może się kiedyś przydać, umieść zapiski, notatki, dokumenty w segregatorze. Zostaw tylko to co niezbędne. Będziesz miał więcej miejsca i zawsze znajdziesz to co potrzebne. Wśród sterty dokumentów i notatek trudno się czasami odnaleźć. Na blacie biurka muszą być tylko zapiski i dokumenty potrzebne danego dnia. Dzięki temu będziesz miał więcej miejsca i lepiej będzie Ci się pracowało. W ładzie praca idzie lepiej. Zrób też porządek na pulpicie komputera. Zostaw tylko to co jest Ci potrzebne do wykonywania zadań w danym dniu. To co może się przydać umieść w specjalnym folderze. Musisz ułatwić sobie pracę, żeby się nie stresować, że nie możesz znaleźć ważnego dokumentu. Zdarzają się osoby, które odnajdują się w bałaganie, ale jest ich niewiele.
2. Planuj każdy dzień pracy
Nieważne czy pracujesz w domu czy też w biurze firmy, zawsze planuj każdy dzień. Możesz to zrobić z samego rana. Wypisz na karce wszystkie zadania, które masz do zrealizowania. Rozpisz je na godziny, zaczynając od najważniejszych. Mniej istotne zostaw na koniec, zabierzesz się za nie jeśli Ci starczy czasu. Zaplanuj też przerwę obiadową, kawową. Taki plan pozwoli Ci na wydajniejszą pracę. Nie będziesz się stresował, że o czymś zapomniałeś, czegoś nie zdążyłeś zrobić i musisz nadrabiać zaległości następnego dnia. Pracujesz spokojniej. Wyznacz sobie nagrodę za wykonanie trudnego zadania, wymagającego ogromnego wysiłku. To może być np. kilkunastominutowa dodatkowa przerwa. Zrelaksujesz się i złapiesz oddech.
3.Notuj w kalendarzu
Terminarz jest dużo lepszy niż jakiekolwiek notatki. Wszystko co istotne zapisuj w kalendarzu. Wtedy o niczym nie zapomnisz. Jeśli piszesz wszystko na karteczkach i przyczepiasz je na tablicy, to wśród wielu notatek możesz przeoczyć ważną informację np. o potrzebie skontaktowania się z ważną osobą/klientem. Nawet mając załatwić sprawę prywatną, też odnotuj w terminarzu. Wśród natłoku spraw, zwłaszcza po weekendzie możesz coś przeoczyć. Kalendarz to niezastąpiony notatnik szczególnie wtedy, kiedy planujesz coś z miesięcznym czy dwutygodniowym wyprzedzeniem. Mając wiele spraw na głowie możesz jakąś pominąć i będziesz się później tłumaczył przed klientem, szefem lub żoną. Unikniesz też dublowania spotkań, co zdarza się doradcom czy przedstawicielom.
4. Cel
Wyznacz sobie cel, by Twoja praca miała sens. Nawet jak szef Ci nic nie narzuca czy też pracujesz zdalnie i masz nienormowany czas pracy, to określenie celu dziennego, tygodniowego, a nawet miesięcznego jest bardziej motywujące do działania.Jeśli nie wykonasz jakiś zadań, coś Ci zwyczajnie nie wyjdzie, to zastanów się jaka była tego przyczyna. Przy każdym celu dopisz jaka będzie nagroda za wykonanie. Nawet zrealizowane małe cele cieszą, bo składając je razem dadzą dobry końcowy efekt. Jeśli jednak nie uda Ci się czegoś zrobić to nie poddawaj się, bo może uda się w późniejszym czasie. Zawsze zastanów się jakie błędy popełniłeś. Zbyt wysokie cele mogą stresować, więc ustalaj tylko realne zadania. Dotyczy to nie tylko pracy, ale i spraw prywatnych.
5. Nie bądź podatny na presje innych
Koleżeńskość to wielka zaleta, ale nie daj się wykorzystywać. Pomagaj ale nie wyręczaj nikogo. Nie bądź naiwny i naucz się mówić „nie”. Najpierw załatw swoje sprawy, wykonaj to co do Ciebie należy, a później wspieraj innych. Oczekuj też pomocy od osób którym pomogłeś. Proś choćby o drobną przysługę. W ten sposób sprawdzisz czy ktoś komu pomagałeś również jest życzliwy. Egoiści zdarzają w każdym zespole. Szczególnie wtedy kiedy Ci czegoś pozazdroszczą.
6. Nie wdawaj się w zbędne dyskusje
Jeśli jesteś nowym pracownikiem to nie znasz jeszcze zasad panujących w firmie. Nie ocenisz też nikogo po charakterze. Staraj się dopasować do zespołu, ale unikaj najmniejszych plotek. Odcinaj się od nich. Nie bądź podatny na krytykanctwo. Szczególnie uważaj jak ktoś źle mówi przy Tobie o szefie i oczekuje, że się przyłączysz do dyskusji. Każdy osąd zostaw dla siebie. To dobra cecha pracownika. Wtedy nie będziesz się się obawiać, że ktoś przekaże niestosowne opinie, które wyrażałeś na temat drugiej osoby. Jeśli już coś mówisz o kimś, to pomyśl czy przekazałbyś zastrzeżenia lub uwagi także przy tej osobie (jeśli byłaby taka potrzeba). Jeśli nie, to wstrzymaj się od komentarzy. Nie będziesz się nigdy wstydził i czuł nieswojo jeśli Twoja ocena dojdzie do szefa lub kolegi z zespołu.
Najlepiej rób swoje, nie reaguj i nie daj się wciągnąć w zbędne dyskusje. Uważaj co mówisz i do kogo. Waż słowa, bo jedno zdanie za dużo może wywołać konflikt. Czasami lepiej „ugryźć się w język”. Bywają w zespole osoby drobiazgowe, konfliktowe, nieszczere i bardzo pamiętliwe. .Złośliwie będą przytaczać Twoje słowa i przypominać co kiedyś powiedziałeś. Nigdy nie daj się wciągnąć w nic nie znaczące dyskusje. Jeśli podpadniesz to trudno Ci będzie zdobyć zaufanie. Jak to mówią – milczenie jest złotem.
red