Tegoroczne zagadnieniom work-life balance wykazało, że co czwarty pracownik nie odczuwa satysfakcji z wykonywanej pracy zawodowej. Większość zatrudnionych pracuje w stresie, który działa na nich destrukcyjnie i prowadzi do wielu chorób. Te z kolei obniżają komfort pracy i życia. Miejsce zaangażowania i motywacji zajmują zrezygnowanie i niska efektywność.
Jest to niekorzystne nie tylko dla pracowników, ale i ich pracodawców. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na satysfakcję z pracy są: dobra atmosfera i pozytywne relacje także z przełożonym. Chcąc zbudować zdrowe relacje i motywującą atmosferę w zespole, należy przestrzegać prostych zasad jak np.: wzajemny szacunek, uczciwość i tolerancję. Czynnikiem wpływającym na efektywność pracowników są przede wszystkim dobre relacje w zespole – podkreśla dyrektor zarządzająca dywizją rekrutacji do pracy w Hays Poland. Współpraca i zaufanie to źródłem dobrej energii. Czynniki te decydują o poczuciu zadowolenia oraz efektywności. Szczęśliwi pracownicy są bardziej kreatywni i wydajniej pracują. Ważnym czynnikiem wpływającym na satysfakcję jest także atrakcyjne wynagrodzenie oraz możliwości rozwoju. Adekwatna pensja nie wystarczy jednak, aby w dalszej perspektywie motywować pracownika. Po osiągnięciu pewnego poziomu wynagrodzenia pracownik nie odczuwa takiego zadowolenia jak wcześniej, a pracodawca jest zmuszony do poszukiwania innych motywatorów.
Na satysfakcję z pracy wpływają ponadto emocje towarzyszące podczas wykonywania zawodowych obowiązków. Okazuje się jednak, że w pracy doświadczamy niekoniecznie tych pozytywnych. Ponad połowa respondentów tegorocznego badania wskazuje, że często (a nawet codziennie), doświadcza: stresu, złości i irytacji. Negatywne emocje to oczywiście nieodłączny element pracy, ale jeśli towarzyszą nam przez długi czas, to działają na nas destrukcyjnie – zmniejszają naszą skuteczność i obniżają ogólną jakość życia. Dla osób pełniących funkcje kierownicze negatywne emocje wiążą się z podwójnym ryzykiem, bo narażają na spadek efektywności działania również podwładnych.
Jakie są skutki pracy w stresie?
Praca w stresie prowadzi do szeregu obniżających komfort pracy i życia dolegliwości. Efektywność spada, pojawiają się trudności z koncentracją oraz podenerwowanie czy nieuwaga. W konsekwencji to, co zwykle zajmuje trzy kwadranse, przeciąga się do kilku godzin. Niestety co trzeci pracownik doświadczył negatywnych konsekwencji wysokiego poziomu stresu w miejscu pracy. Najczęściej wymienianymi dolegliwościami są: podenerwowanie i irytacja, kłopoty ze snem oraz zmęczenie.
Niewielka dawka dobrze zarządzanego stresu może być sprzymierzeńcem każdego pracownika – wprowadza organizm w stan gotowości, co umożliwia pracę na wyższych obrotach dodaje Agnieszka Czarnecka, Manager w Hays Poland. Codzienne doświadczanie stresu działa jednak destrukcyjnie. Firmy mają świadomość, że stale zestresowany pracownik najprawdopodobniej wkrótce będzie szukał innego miejsca zatrudnienia. Dlatego tak ważne jest dążenie do tworzenia przyjaznych miejsc pracy, w których eksperci mogą cieszyć się komfortem i liczyć na wsparcie przełożonych, ale również mieć możliwość podejmowania ambitnych wyzwań.
Dobre rozwiązania
Złe samopoczucie, zwiększająca się rotacja, wypalenie zawodowe dotykające kluczowych pracowników, to ogromne wyzwanie dla firm. Brak zaangażowania i obniżona motywacja zatrudnionego przekłada się na niską efektywność całej organizacji. Dla biznesu jest to zwyczajnie nieopłacalne. Dlatego firmy coraz częściej dbają o kulturę organizacyjną promującą odpowiednie postawy i zachęcającą do zdrowego rozdzielenia obowiązków zawodowych od prywatnych. Oferują też elastyczny czas pracy i świadczenia, które pomagają w zachowaniu równowagi.
Pracodawcy coraz lepiej rozumieją, że obecność pracownika w miejscu zatrudnienia nie gwarantuje większej efektywności, a 8 godzin spędzonych w biurze nie zawsze przekłada się na wykonanie wszystkich zadań – podkreśla Paulina Łukaszuk, Communications Manager w Hays Poland. Bez względu na obowiązujące metody pracy w firmie, kluczem do sukcesu jest kultura organizacyjna oparta na zaufaniu. Korzystnym rozwiązaniem dla obu stron – praca zdalna i elastyczne godziny pracy. Pracownicy mają większą niezależność w planowaniu rozkładu tygodnia, a pracodawcy zyskują atut w walce o najlepszych ekspertów na rynku.
Stres i pogarszające się samopoczucie prowadzą do wypalenia zawodowego, a także przekładają się na osiąganie gorszych wyników. Dlatego też kultura nadgodzin i tolerowanie nadmiernej presji w miejscu pracy, są zwyczajnie nieopłacalne z punktu widzenia obu stron. Dlatego też firmy coraz więcej uwagi poświęcają atmosferze pracy oraz zagadnieniom work-life balance. Tylko w ten sposób będą w stanie sprostać coraz bardziej sprecyzowanym oczekiwaniom pracowników.
źródło: newsrm.tv