W serwisach internetowych spotykamy ogromną ilość ogłoszeń. Wybór właściwej oferty jest naprawdę bardzo trudny. Poświęcamy wiele czasu na poszukiwanie pracy. Jak więc pomijać ogłoszenia, które nie są warte naszej uwagi?
Brak konkretów w ofercie
Pracodawcy w ogłoszeniach nie zamieszczają konkretnych zadań do wykonywania na danym stanowisku. Czasami chodzi o to, żeby pracodawca zbadał rynek, stworzył bazę i zorientował się ile osób jest zainteresowanych jego firmą. Jest to też forma darmowej reklamy. Jeśli nawet ktoś zostanie przyjęty z danego ogłoszenia, długo nie popracuje, bo w firmie panuje chaos, są niskie zarobki lub nie szanuje się pracowników.
Czasami firma poszukuje pracownika do wszystkiego. Nowo przyjęta osoba będzie wykonywała różne funkcje. Możliwe, że po zapoznaniu się z CV kandydatów, dopasowuje pracowników do danego stanowiska. Ostatniemu chętnemu pozostanie „ochłap”. Bywa też tak, że w przedsiębiorstwie jest wciąż rotacja, a pracodawca nie rozumie swoich błędów.
Niejasne, niespotykane stanowisko
Pracodawcy zmieniają i wymyślają nowe nazwy stanowisk ze względu na brak chętnych. Bywa, że to nie ma to nic wspólnego z faktycznymi obowiązkami. Pracodawcy nie określają też jasno o co chodzi, żeby móc w każdej chwili przyjętej osobie narzucić nowe obowiązki. Taki ogłoszeniodawca ukrywa zadania, bo nikt by się nie zgłosił na rozmowę. Przez wiele miesięcy szukał pracownika bez rezultatów. Jeśli poszukuje handlowca, ale nie może go znaleźć z uwagi na produkty do sprzedaży, w ogłoszeniu zamieszcza np. – Specjalista ds Marketingu. Okazuje się jednak, że pracownik wykonuje pracę Przedstawiciela handlowego lub Handlowca. Pracodawcy wielokrotnie kuszą ofertą, która nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.
Brak kreatywności pracodawców
Standardowe i tradycyjne ogłoszenia jakie zamieszczają firmy już się przejadły. Niemniej one nadal się pojawiają. Firmie niespecjalnie zależy na kreatywnych osobach. Sama przecież niewiele ma do zaoferowania swoim pracownikom. Ludzie pracują, bo nie mają wyjścia – tymczasowo, kiedy pojawi się okazja, odchodzą z firmy. Taki pracodawca nie dba o pracowników, atmosferę i uważa, że już sama praca powinna być motywacją dla pracownika.
Co firma oferuje?
Tego często brakuje w ofertach pracy. Wynagrodzenie podstawowe, prowizja, miła atmosfera to wszystko co można znaleźć w naprawdę wielu ogłoszeniach. Nie ma niestety wzmianki o wysokości wynagrodzenia i prowizji. Skoro nie podają konkretnych stawek to oznacza, że są niskie. Takim pracodawcom nie zależy na dobrych pracownikach. Oni nie uznają żadnych dodatkowych benefitów dla zatrudnionych. Bywa też tak, że firma daje bonusy: karnety na basen, do siłowni czy do kina, ale za to ogranicza wysokość prowizji lub wypłacając minimalną od sprzedaży (po 2 miesiącach), nie odprowadza od niej podatku. Pracownik musi sam zapłacić podatek do US. Jego starania nie są adekwatne do wynagrodzenia. Firma nie liczy się ze zdaniem pracowników, najważniejsza jest korporacja i jej pozycja na rynku. Warto się więc dopytać o szczegóły wypłaty prowizyjnego wynagrodzenia, przed podpisaniem umowy.
Pracodawca ukrywa nazwę firmy
To częsta praktyka ogłoszeniodawców. Czytamy np. – renomowana firma finansowa poszukuje… Wysyłasz zgłoszenie i nie wiesz do jakiej firmy. Dowiadujesz się dopiero idąc na rozmowę kwalifikacyjną. Główne powody dla których firma nie podaje nazwy to obawa, że nikt się nie zgłosi, bo ogłoszenie zamieszczała wielokrotnie, kandydaci sprawdzą opinie o firmie lub obawia się, że pracownicy dowiedzą się, że poszukuje ludzi i zaczną się rozglądać za inną pracą.
Prywatny adres
Często firma nie podaje adresu firmowego, ale prywatny. Nie wiadomo faktycznie czy jest zarejestrowana w CEIGD czy w ogóle istnieje. Trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do takich ofert. Szczególnie wtedy, gdy jest podana nierealna obietnica finansowa.
Sprawdź firmę
Pracodawca podaje adres strony i siedziby firmy, ale po głębszej analizie okazuje się, że firma nie istnieje. Praktykują to osoby zamieszkałe w Polsce jak i zagranicą, którzy poszukują współpracowników w naszym kraju. Kiedy ogłoszeniodawca podaje stronę www i dane firmy, to sprawdź nie tylko mapę, gdzie mieści się siedziba danego przedsiębiorstwa, ale też rejestr naszego odpowiednika CEIGD (za granicą).
Może się okazać, że podpiszesz umowę i pracujesz np. jako Przedstawiciel na terenie Polski i po jakimś czasie kontakt z firmą się urwie. Nie tylko, że jesteś stratny finansowo, ale klienci mają do Ciebie pretensje, możesz mieć też spore problemy, bo firmy założą Ci sprawę w sądzie. Sprawdź zawsze każdego pracodawcę.
Unikaj powtarzających się ogłoszeń tej samej firmy
W serwisach ogłoszeniowych można spotkać wciąż te same oferty pracy (tej samej firmy). Warto się zastanowić czy wysłać CV. Skoro firma nie może znaleźć pracownika, oferując bardzo dobre wynagrodzenie i benefity, to jaki jest powód, że nikt się jeszcze nie zgłosił? Sprawdź na forach internetowych jakie są opinie o danej firmie. Wiemy, że pracodawcy kontrolują fora, serwisy o pracodawcach i usuwają negatywne opinie, ale po wpisach możesz się zorientować czy warto się starać o pracę w danej firmie.
Wciąż jednak w Polsce jest problem z pracą w mniejszych miejscowościach. Jest duża różnica też w zarobkach i podchodzeniu do zatrudnionych. Tak naprawdę pracownicy zamieszkali w małych aglomeracjach nie mają szans na podniesienie standardu życia.
AM