News will be here

Czy słuch może być problemem w nauce?

Około 5% dzieci w wieku szkolnym ma problemy z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (auditory processing disorder – APD), znanymi także jako centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego (central auditory processing disorder – CAPD).

Objawy tego schorzenia
Między innymi nieprawidłowe rozumienie poleceń „ze słuchu”, nieprawidłowa podzielność uwagi słuchowej lub zaburzenia koncentracji. Rodzice zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z problemu i niesłusznie mają pretensje do dziecka o zbyt słabe postępy w nauce.

Z naukowych badań wynika, że dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania, mają również problemy z przetwarzaniem słuchowym typu centralnego. Dzieci z tą chorobą nie są w stanie właściwie zrozumieć tego, co słyszą w ten sam sposób jak ich rówieśnicy. Nie przetwarzają one informacji podanej droga słuchową, ponieważ mają zaburzenia centralnego układu słuchowego.

– Słyszenie to nie tylko zauważenie dźwięku, ale przede wszystkim jego zrozumienie. Zadaniem ucha jest przekazanie jak najpełniejszej informacji o otaczającym świecie dźwięków, natomiast mózg musi ją odpowiednio przetworzyć i zinterpretować. Tak więc prawdą jest stwierdzenie, że słyszymy mózgiem a ucho jest tylko częścią układu słuchowego – mówi dr n. med. Małgorzata Topolska, otolaryngolog, otolaryngolog dziecięcy, audiolog i foniatra.

Rozpoznanie zaburzeń przetwarzania słuchowego polega na badaniu audiologicznym, które powinno całościowo oceniać słyszenie, a nie tylko ostrość słuchu. W celu rozpoznania CAPD. niezbędne jest wykonanie panelu badań skierowanych na ocenę centralnych procesów słuchowych.

– Zaburzenia przetwarzania słuchowego to jedna z przyczyn trudności w nauce i złej koncentracji. CAPD może współistnieć z innymi zaburzeniami takimi jak: opóźniony rozwój mowy, specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, zaburzenia uwagi, specyficzne trudności w nauce oraz dysleksja – dodaje dr Małgorzata Topolska. – Badania wskazują, że około 30 procent dzieci z dysleksją oraz 40 – 50 procent dzieci z trudnościami w nauce ma objawy zaburzeń typu centralnego. Należy zdawać sobie również sprawę, że APD dotyczy także ludzi dorosłych.

Kiedy należy wykonać diagnozę APD? Gdy zaobserwujemy między innymi takie objawy jak nieprawidłowe rozumienie mowy w hałasie na przykład w klasie szkolnej, na ulicy czy w samochodzie, nieprawidłową podzielność uwagi w złych warunkach akustycznych, złe zrozumienie zniekształconej mowy, zaburzenie rozumienia dłuższych wypowiedzi, zmęczenie słuchowe, zaburzenia percepcji muzyki.

– Po wykonaniu specjalistycznych badań dzieci są kierowane do poradni psychologiczno – pedagogicznych. Na podstawie wyników jest tam dobierana i realizowana rehabilitacja zaburzonych procesów słuchowych występujących u dziecka – mówi dr Małgorzata Topolska. Postępowanie rehabilitacyjne u dorosłych jest planowane indywidualnie.

Niestety diagnostyka APD nie jest powszechnie dostępna. Warto jednak się na nią zdecydować, ponieważ prawidłowo postawiona diagnoza pozwala na dopasowanie odpowiedniej terapii i rehabilitacji. .
źródło:newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *