Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) już po raz VII realizuje program „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program ma na celu edukację społeczeństwa na temat zasad zbilansowanej diety, a także kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.Tegoroczna edycja została również rozbudowana o program skierowany do szkół, aby zwrócić szczególną uwagę na edukację dzieci w zakresie zrównoważonej diety, bogatej w warzywa i owoce, w tym soki.
Edukacja na temat zasad zbilansowanej diety, istotnej roli warzyw, owoców i soków oraz kształtowanie prawidłowych postaw żywieniowych to cele, które przyświecają działaniom podejmowanym w ramach kampanii„5 porcji warzyw, owoców lub soku” od 2008 roku.–Zgodnie z rekomendacjami Instytutu Żywności i Żywienia, a także zmianami wprowadzonymi w 2016 roku do Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, warzywa i owoce powinny być podstawą diety i należy spożywać ich minimum 400 g w ciągu dnia w podziale na 5 porcji, a jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml), także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Konsumpcja warzyw, owoców i niskoprzetworzonych produktów z nich powstałych, na przykład soków, z roku na rok wzrasta.
Ten fakt cieszy i świadczy o efektywności prowadzonych działań. Jednocześnie mimo wzrostów konsumpcji tych produktów, zarówno Polska jak i inne kraje europejskie nadal borykają się ze zbyt niskim spożyciem warzyw lub owoców. W Polsce średnie spożycie jest poniżej rekomendacji i wynosi około 280 gramów na osobę na dzień . Niestety wiele osób pomija warzywa i owoce w swoim codziennym jadłospisie, a zgodnie z opiniami ekspertów z renomowanyc ośrodków naukowych, obecność tych produktów w codziennej diecie ma niebagatelny wpływ na zdrowie, na przykład może mieć szczególne znaczenie w profilaktyce, a także leczeniu wielu chorób przewlekłych niezakaźnych np. choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu czy nowotworów– podkreśla Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.
W ramach VII edycji kampanii,powstanie także program edukacyjny skierowany do szkół, który ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę edukacji w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat,jej roli i znaczenia w procesie kształtowania prawidłowych postaw żywieniowych. – W tegorocznej edycji, poza kontynuacją dotychczasowych założeń programu, chcemy także dotrzeć z głównymi przekazami kampanii do edukatorów szkolnych, nauczycieli, dyrektorów, którzy podzielą się wiedzą o roli warzyw, owoców oraz ich przetworów, w tym soków, także tych w opakowaniach kartonowych, z dziećmi. Tym samym chcemy zwrócić uwagę, jak ważne jest kształtowanie właściwych postaw już od wczesnych lat.Prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci zaprocentują bowiem korzyściami zdrowotnymi odczuwanymi na przestrzeni całego życia – podkreśla Groele.
Program „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od początku istnienia prowadzony jest zgodnie ze światowymi i lokalnymi zaleceniami dotyczącymi zdrowia, formułowanymi przez renomowane instytucje – Światowa Organizacja Zdrowia, a także polski Instytut Żywności i Żywienia, zalecają spożycie minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w podziale na5 porcji. Jedną z porcji może być również szklanka soku. Sok, także ten pasteryzowany, dostępny w różnych opakowaniach, w tym kartonowych z dłuższym terminem przydatności do spożycia, może stanowić jedną z porcji warzyw lub owoców, gdyż charakteryzuje się podobnym poziomem składników odżywczych co owoce lub warzywa, z których został wytworzony.
W działania podejmowane w ramach programu od lat zaangażowani są eksperci z ośrodków badawczych, pracujący na cenionych uczelniach oraz w instytucjach związanych z żywieniem, także żywieniem dzieci. W gronie ekspertów wspierających program, znajdują się naukowcy z uczelni i niezależnych instytucji np. Instytutu Żywności i Żywienia, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego,którzy dzielą się swoją wiedzą i zapewniają rzetelność przekazów prezentowanych w ramach programu.
W bieżącej edycji kampanii prowadzone będą działania komunikacyjne i edukacyjne w prasie, Internecie, a także blogosferze, za które odpowiedzialna będzie agencja Michael Bridge Communication. Agencja zrealizuje również działania w ramach programu edukacyjnego skierowanego do szkół.Kampanię advertorialową w nowoczesnej formie video w wybranych mediach oraz działania w radio, poprowadzi agencja Rebel Media. Kampania finansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Sponsorów – członków KUPS.
Anna Zawistowska