Jakie zadanie ma odzież robocza?
Odzież robocza zastępuje ubranie prywatne pracownika, chroniąc je przed zniszczeniem i zabrudzeniem. W niektórych zawodach jest wręcz konieczna, ze względów sanitarnych. Powinna być dostosowana do stanowiska pracy, o czym mówią przepisy BHP. Wydawana jest pracownikom, a kiedy ulegnie zniszczeniu, wymieniana na nową.
Kto powinien zadbać o odzież roboczą?
Zakup odzieży roboczej należy do obowiązków pracodawcy. Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik może sam zadbać o ubiór, ale wówczas musi otrzymać ekwiwalent za zakup stroju. Od tej reguły są jednak wyjątki. Pracodawca musi wyposażyć zatrudnioną osobę, jeśli obsługuje maszyny i urządzenia oraz jest wykonuje pracę, w której może dojść do zniszczenia ubrania środkami chemicznymi, biologicznymi lub promieniotwórczymi. Wszystko zależy od rodzaju wykonywanej pracy w danej firmie. Niektóre stanowiska wymagają sterylnej odzieży roboczej, ze względów sanitarnych. Takim przykładem jest hala produkcyjna w zakładzie wytwarzającym artykuły spożywcze, kosmetyki, leki oraz inne wyroby. Osoby zatrudnione w laboratoriach i szpitalach muszą mieć na wyposażeniu tego rodzaju ubrania.
Kto wymaga odzieży roboczej w gastronomii?
Odzież robocza odgrywa bardzo ważną rolę w gastronomii. Na ten aspekt specjalnie uczulony jest sanepid. Każdego pracownika, niezależnie od tego, czy jest zatrudniony w restauracji, pierogarni, barze szybkiej obsługi, należy ubrać stosownie do piastowanego przez niego stanowiska. Chodzi o bezpieczeństwo kucharzy, ponieważ mają do czynienia z wrzątkiem, tłuszczem, ogniem i różnego rodzaju sprzętem i narzędziami, więc strój roboczy jest niezbędny. Nikt nie może stanąć do pracy w kuchni, bez fartucha i czepka, czy innego nakrycia głowy, również ze względu na higienę. Kucharze przygotowują jedzenie dla klientów, więc zawsze może wpaść włos, czy paproch do potrawy. Kelnerzy, również mają dbać o ubiór, na który goście zwracają uwagę. Dla ich własnego bezpieczeństwa muszą zostać wyposażeni dla bezpieczeństwa, w obuwie z podeszwą antypoślizgową. Sanepid kontroluje lokale gastronomiczne, więc pracodawcy przestrzegają przepisów.
Jaka jest odzież robocza?
Wiele osób wciąż mylnie uważa, że odzież robocza, jest tym samym co ochronna. Ubrania takie jak: fartuchy, koszule, spodnie, kurtki, kamizelki, kombinezony, rękawice i obuwie, noszą pracownicy różnych zawodów. Dzięki temu nie zużywają własnych strojów. Rodzaj ubioru pracownika należy dopasowywać do specyfiki zawodu, który wykonuje. Jeśli zatrudniony realizuje obowiązki w okresie zimowym, musi otrzymać odzież ocieplaną. Po garderobie rozpoznaje się też fachowca. Wiele firm wprowadza służbowe ubrania dla doradców klienta. Jest to tzw. dress code, który dobrze wpływa na wizerunek marki.
Przedsiębiorstwa mają możliwość promowania się, właśnie dzięki ubraniom roboczym. Zlecają nadruki na elementach garderoby, m.in. z logo firmy. Firmy dbają o wygląd swoich pracowników, więc gdy odzież ulega zniszczeniu czy zabrudzeni, wymieniają na nową. Roboczy strój zazwyczaj wynika z obowiązujących przepisów BHP, więc pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia fachowców. Jeśli unika zakupu, pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków.
Autor: Arkadiusz Malanowski