Najlepszy sposób na zrozumienie problemów seniorów

Ponad 500 uczniów uczestniczyło w warsztatach, dzięki którym mogli przekonać się na własnej skórze, z jakimi problemami na co dzień zmagają się seniorzy. Ułatwił to specjalny kombinezon, który symuluje zmysły osoby starszej o 40 lat, osłabia wzrok i słuch, mięśnie, zmniejsza zakres ruchu w stawach, ogranicza czucie i utrudnia zadania manualne. Taka edukacja dzieci i młodzieży w tym zakresie, uwrażliwia ich na potrzeby osób starszych. Ma też wpłynąć na poprawę ich stosunku do seniorów na co dzień.
Na kilkugodzinnych warsztatach, uczniowie przymierzając kombinezon geriatryczny, zmierzyć się z wyzwaniami podeszłego wieku i zdali sobie sprawę z potrzeb seniorów. Wybrane osoby musiały wykonać w kombinezonie powierzone zadania takie jak: wypełnienie druków, napisanie kilku zdań, przejście po schodach, a pozostali uczniowie w tym czasie obserwowali swoich kolegów i koleżanki.

Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie spotkań w szkołach, ponieważ mamy świadomość jak ważna jest edukacja najmłodszych w zakresie potrzeb i uczuć osób. Z naszej perspektywy, kluczowe jest, aby ci młodzi ludzie wiedzieli z jakimi problemami stykają się osoby starsze każdego dnia. Żeby zamiast przejść obojętnie obok seniora, wyciągnęli do niego pomocną dłoń, a do tego potrzebne jest zrozumienie – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu, Promedica24.

Te wyjątkowe zajęcia prowadzone w ramach kampanii społecznej „Zrozumieć Starość” pozwoliły uświadomić młodym ludziom, że starość nie zawsze bywa sielska – zabiera zdrowie i bliskich. W związku z postępującymi zmianami oraz brakiem wsparcia osoby starsze często doświadczają bolesnej samotności. Jak wynika ze statystyk obecnie 60% osiemdziesięciolatków żyje samotnie, wielu z nich jest wyłączonych z relacji rodzinnych i sąsiedzkich. Zazwyczaj mają oni co prawda dzieci czy wnuki, ale często bywają przez nich traktowani jak ciężar. Starość spotyka się z niezrozumieniem, odrzuceniem oraz brakiem akceptacji ze strony ludzi młodych. Często wynikają one z niewystarczającej wiedzy odnośnie starości w praktyce oraz niskiej empatii w stosunku do osób starszych.

Do tej pory warsztaty przeprowadzone zostały w 5 szkołach: Gimnazjum Miejskie nr 2 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim, XCIV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka, Szkole Podstawowej nr 5 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Piasecznie, Zespole Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 w Warszawie, Szkole Podstawowej nr 4 im. Jana Pawła II w Pruszkowie. Warsztaty prowadzone dla młodzieży ponadgimnazjalnej będą miały swoją kontynuację po wakacjach. Przedstawiciele kampanii „Zrozumieć Starość” prowadzonej przez Fundację Zaczyn i formę Promedica24 planują również cykl warsztatów dla nieformalnych opiekunów osób starszych, wolontariuszy, pracowników domów opieki, pracowników społecznych.

O kampanii „Zrozumieć Starość”
Celem kampanii jest podniesienie wrażliwości społecznej, zrozumienia i szacunku dla osób starszych oraz edukacja na temat starości, schorzeń i ograniczeń związanych z wiekiem oraz możliwości ich leczenia. Grupą docelową kampanii są ludzie młodzi. Działania realizowane w ramach projektu mają skłaniać ich do refleksji i pomagać w rozumieniu starości.

Kampania potrwa co najmniej kilka miesięcy, podczas których do szerokiej emisji trafi spot video – można go będzie obejrzeć w wybranych telewizjach, w internecie czy na nośnikach w komunikacji miejskiej w większych miastach. W ramach kampanii uruchomiono serwis www.zrozumiecstarosc.pl, przygotowany z myślą o tych, którzy mają w swoim bliskim otoczeniu seniorów lub chcą po prostu zdobyć informacje o starości, schorzeniach związanych z wiekiem i wiedzę z zakresu opieki. W marcu 2018 r. do rąk tysięcy opiekunów seniorów trafi obszerny poradnik drukowany. Przygotowywane są również spotkania w szkołach oraz specjalne wydarzenia z udziałem osób publicznych wrażliwych na kwestie starzenia.

Organizatorem kampanii jest Fundacja Zaczyn (www.zaczyn.org), a współorganizatorem Promedica24. Za koncepcję i scenariusz spotu video, a także projekt strony internetowej kampanii odpowiada Agencja Walk. Kampanię wspierają partnerzy: Teb Edukacja, EMC Szpitale, Kinoteka oraz Walk. Biuro prasowe kampanii prowadzi Procontent Communication. Patronat nad konferencją inicjującą kampanię objęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz redakcja pisma „Polityka Senioralna”.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej kampanii www.zrozumiecstarosc.pl
źródło: newsrm.tv

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *