Co może świadczyć o awarii silnika?

Objawy poważnych usterek silnika to np.: dym z rury wydechowej, zgrzyty wydobywające się spod maski, nietypowy zapach w kabinie samochodu czy wycieki. Nie należy ich bagatelizować. Obowiązkowe przeglądy techniczne, szczególnie starszych aut, nie dają pewności,  że nasz samochód sprawnie działa i jest bezpieczny.
Warto więc zwracać szczególną uwagę na symptomy, które mogą oznaczać awarię pojazdu.

Słyszalne stuki
Zgrzyty, stuki lub piski w silniku, nie wróżą niczego dobrego, niestety często bywają sygnałem, że niebawem mogą czekać nas spore wydatki. Chcąc uniknąć problemów i wysokich kosztów naprawy, należy zdiagnozować jak najszybciej typ awarii, odpowiednio na nią zareagować.

Samo rozpoznanie, że silnik działa nieprawidłowo, nie jest trudne – to słychać. Jednak postawienie diagnozy wymaga oceny doświadczonego mechanika. Niezwykle ważne jest, aby zapamiętać rodzaj hałasu i to, w którym momencie jazdy się pojawił i czy był słyszalny stale czy krótko. Takie dokładne informacje pozwolą na szybszą identyfikację usterki
przez specjalistę.

Drobne wycieki
O awariach samochodu świadczą niestety także wszelkie wycieki. Dlatego, już na podjeździe, parkingu czy w garażu możemy stwierdzić czy nasze auto jest w pełni sprawne. Plama pod przednią częścią auta może być spowodowana wyciekiem płynu chłodniczego. Nie wolno tego lekceważyć i należy natychmiast sprawdzić co jest jej przyczyną. Duże zagrożeni dla jednostki napędowej oraz bezpieczeństwa jazdy stanowi także wyciek oleju silnikowego. Jego ubytek może spowodować zatarcie silnika.

Dlatego, należy regularnie kontrolować jego poziom. Przyczyn tłustych plam pod autem może być wiele, zazwyczaj winowajcą okazują się przetarte lub poluzowane przewody doprowadzające olej do elementów takich jak, np. turbosprężarka. Częstą przyczyną są także sparciałe i nieszczelne uszczelki, rzadziej winę ponosi pęknięta miska olejowa.

Znaki dymne
Innym powszechnym objawem nieprawidłowej pracy silnika jest dym wydobywający z rury wydechowej. Czarny, kopcący dym może być spowodowany przez niesprawny wtryskiwacz, rozregulowany gaźnik, zanieczyszczony filtr powietrza bądź złej jakości paliwo. Wydobywanie się niebieskiego dymu jest najprawdopodobniej oznaką, że silnik spala olej. Przyczyną może być uszkodzenie pierścieni, tłoka albo cylindra. Z kolei biały dym często oznacza spalanie płynu chłodniczego, który do silnika może się przedostawać jedynie w razie poważnej awarii – nieszczelnej uszczelki głowicy, pęknięcia głowicy lub ściany cylindra. A to najczęściej wiąże się z wysokimi kosztami naprawy.

Podejrzany zapach
Naszą czujność powinien wzbudzić także specyficzny zapach utrzymujący się wewnątrz auta. Przede wszystkim należy go zidentyfikować i ustalić jego źródło. Słodkawy zapach może pojawić się w samochodzie w wyniku przegrzania układu chłodzenia. Gryzący, przypominający zapach spalanego plastiku to na ogół awaria układu elektrycznego, która może się skończyć stopieniem niektórych elementów. Woń przypominająca palącą się gumę może natomiast oznaczać przegrzanie sprzęgła lub hamulców. W każdym z tych przypadków najlepiej zgłosić się
do mechanika.

Lepiej zapobiegać
Przyczyny awarii i uszkodzeń silnika mogą wynikać m.in. z wad konstrukcyjnych, wieku auta czy stosowania niewłaściwych środków smarnych. Jednym ze sposobów pozwalających na utrzymanie jednostki napędowej w dobrym stanie jest stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego.

Silnik samochodu codziennie poddawany jest ekstremalnym obciążeniom. W czterocylindrowej konstrukcji dochodzi do około 30 zapłonów mieszanki paliwowej w ciągu jednej sekundy, a każdy zapłon generuje temperaturę przekraczającą 2000 stopni Celsjusza. To wszystko sprawia, że ten rozbudowany mechanizm
jest narażony na różnego rodzaju przegrzania, usterki i awarie.

Dlatego należy dbać o silnik stosując odpowiednie oleje silnikowe oraz wypatrywać wszelkich odbiegających od normy objawów.
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *