Ćwiczenia na pojemność płuc

Nie trzeba być zawodowym pływakiem lub biegaczem, żeby poprawić swoją kondycję i zwiększyć pojemność płuc. Wystarczy systematycznie wykonywać lekkie ćwiczenia w domu.

  1. Bierzemy pustą butelkę od wody (0,5 l ) i przez nią oddychamy.
  2. Nadmuchujemy balon i wciągamy powietrze.
  3. Oddychamy przez „zasznurowane” usta. Polega na tym, że powoli wciągamy powietrze przez nos (do całkowitego napełnienia płuc) i miarowo je wypuszczamy przez zwężone usta. Podczas treningu powinniśmy wykonywać dwukrotnie dłuższy wydech niż wdech.
  4. Na zwiększenie Ćwiczenia na pojemność płuc – ćwiczenie z butelką do połowy wypełnioną wodą oraz długą rurką. Butelkę stawiamy na stole przed sobą, zanurzamy rurkę w wodzie i możliwie jak najdłużej wdmuchujemy powietrze do wody. Podczas treningu opór stawiany przez wodę wymaga zaangażowania dodatkowych mięśni klatki piersiowej, co wpływa na poprawę ich sprawności.
  5. Kładziemy się na podłodze i na brzuchu umieszczamy niewielki ciężar, np. książkę. Wykonujemy wdech, unosząc jednocześnie brzuch, a następnie wydychając powietrze, aktywnie wciągamy mięśnie brzucha. Ćwiczymy w ten sposób  oddychanie przeponowe.

Dla osób prowadzących siedzący tryb życia
Siadamy swobodnie na krześle, opuszczamy swobodnie ręce wzdłuż tułowia, podnosimy wyprostowane ręce nad głowę, robiąc przy tym wdech i opuszczamy je powoli w dół, wydmuchując powietrze.

Takie ćwiczenia polecane są osobom odczuwającym problemy z oddychaniem i chorym na przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP). Niestety przez brak aktywności fizycznej słabną mięśnie oddechowe i nawet najmniejsza aktywność fizyczna powoduje u chorych uczucie duszności. Aż 62% chorych wchodząc po schodach musi robić przerwy, żeby wejść na górę, 56% musiało porzucić hobby, a 41% musi zajmować miejsca siedzące w komunikacji miejskiej, również nie ma siły stać podczas podróży.

Przewlekła obturacyjna choroba płuc utrudnia chorym życie, uniemożliwiając im normalne funkcjonowanie. Osoby chore na POChP unikają aktywności fizycznej w obawie przed bólem, zapominając o tym, że ćwiczenia mięśni oddechowych są najskuteczniejszym lekiem, który poprawia jakość życia – Radosław Kawęcki, pływak, dwukrotny mistrz świata, ambasador kampanii Płuca Polski.
Źródło: news.tv

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *