Biznesowy networking – sposobem na pozyskiwanie klientów

Niemal każdy z nas w Nowym roku zapowiada wprowadzenie wiele zmian w swoim życiu. Mamy postanowienia, które chcemy zrealizować jak np. regularne ćwiczenia, zmiany żywieniowe, nauka nowego języka czy jakieś konkretne plany i marzenia.
Przedsiębiorcy natomiast oprócz prywatnych marzeń, mają w planach osiągnięcie  sukcesu w biznesie. Jednym ze sposobów na realizację tego ambitnego postanowienia jest skuteczny networking.

Biznesowy networking ma w Polsce krótką historię i wielu zwolenników. Jedna z największych ogólnopolskich organizacji networkingowych, Towarzystwa Biznesowe, już od 10 lat zrzesza osoby zainteresowane poszerzeniem swojej sieci kontaktów.

Naszym atutem jest założenie, że w Towarzystwach Biznesowych nawiązujemy do tradycji spotkań w gronie osób, które wiąże nie tylko biznes, ale także wspólne wartości. Dzięki temu nasi członkowie nie spotykają się jedynie w celach służbowych, ponieważ często łączą ich również prywatne relacje, jak chociażby wspólne hobby. Dla przedsiębiorcy odpowiednie profilowanie odbiorców oferty to podstawowe narzędzie biznesowe, a dzięki możliwości dołączenia do grupy działającej w zgodzie z jego wartościami unika poszukiwania po omacku. Takie podejście pozwala nam stale się rozwijać i być obecnie jednym z najdłużej działających stowarzyszeń – mówi Maciej Gnyszka, założyciel i prezes Towarzystw Biznesowych, działających w 18 polskich miastach.

Networking to również ważna część budowania wizerunku marki. Dzięki osobistemu kontaktowi z przedstawicielami firmy każdy uczestnik ma możliwość na własną rękę przekonać się, czy druga strona budzi jego zaufanie. W końcu w przyszłości on także będzie wspólnym ogniwem łączącym różne firmy i polecającym je sobie nawzajem do współpracy. Warto przed przystąpieniem do grupy wraz z zaufanym zespołem wybrać reprezentanta firmy, który nie tylko będzie chętny do udziału w cotygodniowych spotkaniach, ale też będzie potrafił udzielić odpowiedzi na wszelkie pytania związane z firmą.

W Polsce najwięcej jest małych i średnich przedsiębiorstw, które często ograniczają swoje działania do lokalnego rynku. Tu doskonale sprawdza się strategia delfina, czyli nawiązywanie współpracy zamiast prób agresywnej walki z konkurencją. Ale pamiętajmy, że żeby taki system działał, muszą sprawnie działać w nim wszystkie elementy. To dlatego znalezienie właściwej grupy networkingowej jest tak istotne – przecież nikt nie chce dzielić się wiedzą i kontaktami z osobami zachowującymi się w sposób nieetyczny.

Przed wybraniem grupy networkingowej warto zapoznać się z oferowanymi przez nią formami współpracy i ofertą spotkań. Najczęściej pierwsze spotkania nie wymagają członkostwa i można w nich wziąć udział w charakterze gościa. Dobrze jest być przygotowanym na kilka pytań od osób zainteresowanych naszą obecnością i nie bać się otwartej rozmowy z uczestnikami sesji.

Biznes to przede wszystkim kontakt z drugim człowiekiem. Rozmowa z drugą stroną ma szczególną wartość, nawet jeśli nie dotyczy kwestii zawodowych. W ten sposób poznajemy naszego potencjalnego wspólnika, zdobywamy wiedzę o tym, czym się kieruje i na czym mu zależy. Jeśli nasze światopoglądy będą skrajnie odmienne, problemy ze współpracą mogą pojawić się w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego w Towarzystwach Biznesowych tworzymy grupę, która dzieli ze sobą wspólne wartości i zachęcamy członków do skupiania się nie na nazwie stanowiska, tylko na postawie do innych i do świata i posiadanych umiejętnościach.

Pamiętajmy, że nie jest to jedynie wymiana uścisków dłoni i wizytówek, a budowanie długotrwałych relacji z przedstawicielami różnorodnych branż. Bądźmy otwarci na nowe kontakty, ale i na samo nowe doświadczenie i nie zakładajmy, że z pierwszego spotkania wyjdziemy z nowym zleceniem. Pozwólmy sobie poznać inne osoby, a przede wszystkim pozwólmy im poznać nas i nasze możliwości. Zajmowane stanowisko czy firma, dla której obecnie pracujemy, mogą się zmienić, natomiast sieć kontaktów zbudowana na bazie naszego podejścia do biznesu pozostanie.
Kornelia Dąbrowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *