„Polak Polakowi wilkiem” to hasło już nieaktualne, ponieważ polscy przedsiębiorcy chcą i – co ważne – potrafią ze sobą współpracować. Najlepszym tego przykładem jest kooperacja firm przy tworzeniu produktów ekskluzywnych. Połączenie sił umożliwia sprostanie wymogom jakości i wiarygodności, a także ułatwia dotarcie do wymagających klientów.
Wraz z rozwojem gospodarczym wzrasta skłonność firm do nawiązywania współpracy, co potwierdzają badania prowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości m.in. w ramach międzynarodowego projektu Global Entrepreneurship Monitor. Kooperacja daje większe możliwości i większe szanse na dotarcie do klienta z ofertą dopasowaną do jego potrzeb. Zebranie wspólnych doświadczeń pozwala uniknąć wielu błędów, dlatego współpraca z firmą, której usługi uzupełniają ofertę naszego przedsiębiorstwa, może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Dlaczego firmy ze sobą współpracują?
Polscy przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi rynku i sposobów efektywnego zarządzania firmą. Wiedzą, jak działać samodzielnie, jednak zdają sobie sprawę, że współpraca z innym przedsiębiorstwem przynosi jeszcze lepsze efekty. Kooperacja odbywa się głównie pomiędzy firmami, które uzupełniają się świadczonymi usługami.
„Współpraca z partnerami lub podwykonawcami jest szczególnie istotna podczas tworzenia produktów z kategorii premium. Taki produkt musi mieć odpowiednią otoczkę, aby faktycznie mógł zyskać miano luksusowego. Na rynku jest wiele firm, z którymi warto podjąć współpracę właśnie ze względu na dopieszczenie całego projektu i uzyskanie ponadprzeciętnego, końcowego efektu. Grupa docelowa dla eleganckich czasomierzy, które tworzymy w naszej pracowni, to osoby bardzo wymagające, zwracające uwagę na każdy detal. Nie tylko sam zegarek jest zatem ważny, ale także wartości dodane. Właśnie dlatego przy najnowszej kolekcji podjęliśmy współpracę z firmą Estimo, która ręcznie wykonuje drewniane opakowania. One z kolei podkreślają kunszt i wartość naszych produktów – mówi Tomasz Cerbiński, właściciel manufaktury POLPORA, specjalizującej się w produkcji klasycznych zegarków mechanicznych.
Odbiorcy produktów ekskluzywnych nie zwracają uwagi na sam produkt, ale także na wartości dodane. Dla nich liczy się każdy szczegół. „Klienci są bardzo wymagający, dlatego podjęcie współpracy z odpowiednimi podwykonawcami daje gwarancję sukcesu, czyli stworzenia kolekcji na najwyższym poziomie” – mówi Aleksandra Fularska, współwłaścicielka firmy Estimo, produkującej ekskluzywne opakowania na wartościowe przedmioty. Kooperacja polskich przedsiębiorstw nie jest przypadkową współpracą, lecz świadomym działaniem firm, które oferują produkty komplementarne. „Oprócz produktu głównego, takiego jak biżuteria, zegarek czy pióro, niezwykle ważne jest samo opakowanie, które będzie odpowiednio prezentować wartość danego produktu. Podjęcie współpracy z inną firmą to także okazja do wymiany spostrzeżeń oraz doświadczeń, co jest niezwykle inspirujące i motywujące. Szczególnie bliskie sercu są kontakty z niewielkimi, jak my – rodzinnymi firmami. Ogromną przyjemnością jest realizacja projektów, w które zaangażowani są bardzo osobiście wszyscy uczestnicy – dodaje Aleksandra Fularska z Estimo.
Dzieląc się doświadczeniami i informacjami, firmy oferujące usługi komplementarne nie tylko wzajemnie się uczą, ale także inspirują do dalszych działań. Po ocenie efektów takiej współpracy, często jednorazowy projekt przeradza się w długofalową kooperację. Wspólne działanie umożliwia także łatwiejsze i skuteczniejsze dotarcie z ofertą na światowe rynki.
Źródło: newsrm.tv