Większość ludzi nie potrafi słuchać. Sprawia im to trudność. Szczególnie, gdy druga osoba porusza nieinteresujący temat, mówi za długo lub monotonnie.
Logiczne, że jeśli będziesz mniej mówił a więcej słuchał, dowiesz się więcej. Otrzymasz odpowiedź na wiele pytań. Zawsze staraj się obserwować rozmówcę. Zwracaj uwagę nie tylko na to co mówi, ale jak mówi.
Słuchają, ale nie słyszą
Ludzie udają, że słuchają. Nie przerywają, czekają jak skończy mówić. Zwyczajnie nie są zainteresowani tym co ma do powiedzenia. To oczywiście niegrzeczne. Mówca szybko się zorientuje, że go nie słuchasz. Zauważy, że jesteś rozproszony. Jeśli to wynika z aktualnej sytuacji, zdenerwowania, stresu czy problemów, powiedz o tym. Inaczej następnym razem nie będzie miał ochoty z Tobą rozmawiać. Nawet jak specjalnie nie jest ciekawe, o czym rozmówca opowiada, wsłuchaj się, wtrąć coś ciekawego do dyskusji (delikatnie), zadaj pytanie… Jeśli Ci się spieszy, a ktoś długo opowiada o nieistotnych sprawach, przeproś i przełóż rozmowę na później.
Szkolenia, przemówienia, wykłady
Zazwyczaj ludzie słuchają przemówienia minutę. Jeśli jest ciekawe, oczywiście dłużej. Kiedy musiałeś słuchać nudnego wykładu to wiesz jak się męczyłeś, nie mogłeś przecież opuścić sali. Co zrobić, żeby przemawiający zauważył, że jesteś zainteresowany jego wypowiedziami? Znajdź coś na czym skupisz swoją uwagę np. prezentację lub notuj. Skoncentruj się na kilku istotnych fragmentach wypowiedzi. Po zakończeniu mowy podsumuj ją, powiedz głośno o interesujących wątkach. Poproś o powtórzenie tego co nie było jasne.
Sprawdzaj siebie
Ćwicz słuchanie. Jak to robić? Słuchaj każdego i sprawdź ile zapamiętałeś z tego co mówił. Nabędziesz umiejętność słuchania. Poćwicz na bliskich Ci osobach. Nie koncentruj się na sobie, co chcesz powiedzieć. Ktoś akurat nie dopuszcza Cię go głosu, czekasz kiedy skończy, bo chcesz się wypowiedzieć, czekaj cierpliwi, a w tym czasie słuchaj tego co mówi. Niekiedy bywa tak, że nie słuchając drugiej osoby, mówimy o tym samym lub zupełnie na inny temat. Rozmowa przestaje się kleić.
Postaw się na miejscu rozmówcy
Zastanów się też nad tym co i jak sam mówisz, szczególnie jak prowadzisz szkolenia. Pomyśl jak przekazać to co masz do powiedzenia w ciekawy sposób, żeby Cię uczestnicy słuchali, a nie tylko słyszeli. Wtrącaj przykłady, historie, cytaty…Jeśli rozmawiasz z drugą osobą, nie zanudzaj jej. Ktoś powiedział – mów to co ludzie chcą usłyszeć. Nie do końca tak jest, bo czasami musisz wstawić kontrę.
Dzwoniąc do klienta mów o konkretach, bo przestanie Cię słuchać. Mówiąc ciekawie nawet o banalnych sprawach, każdy chętnie Cię wysłucha.Jeśli ludzie Cię nie słuchają, zastanów się dlaczego tak jest.
Słuchanie innych choć jest trudną umiejętnością, to można ją posiąść.
arka