News will be here

Jak zorganizować sobie pracę zdalną?

Sytuacja na rynku zmienia się na naszych oczach. Coraz więcej pojawia się ofert pracy zdalnej. Nie wszyscy jednak potrafią pracować w domu, a ci co wykonują pracę zdalnie, nie zawsze radzą sobie z jej organizacją.
Praca zdalna dla jednych jest rutyną, a dla niektórych czymś nowym, co wymaga wypracowania planu dnia, dotychczas regulowanego przez rytm życia biura.

Na co zwrócić uwagę przy pracy zdalnej?
– uzgodnienie z pracodawcą, że będziemy pracować zdalnie, w jakich godzinach i jakich narzędzi komunikacyjnych będziemy używać: poczty elektronicznej, komunikatorów audio/video,
– przygotowanie sobie przestrzeni do pracy w domu, czyli miejsca, które sprzyja skupieniu, gdzie można rozłożyć komputer, dokumenty papierowe,
– odcięcie niepotrzebnych bodźców, żeby skoncentrować się tylko na zadaniach,
– opracowanie planu – warto uzgodnić konkretne zadania i umówić się kto je robi, na kiedy i w jakiej formie mają być wykonane,
– wyznaczenie sobie sztywnych godziny, kiedy skupiamy się tylko na pracy, a kiedy załatwiamy inne sprawy.

Praca zdalna to dobre ćwiczenie z samodyscypliny i koncentracji. Dobrze jest starać się nie rozpraszać uwagi na sprawy domowe i urzędowe w godzinach, które wyznaczymy sobie na pracę.

Niestety nie wszystkie zadania można wykonywać zdalnie. Jeżeli praca polega na świadczeniu usług dla innych ludzi np. edukacja i zajęcia są odwołane, pracodawca może poprosić pracowników o wykonanie innych zdań zamiast normalnej rutyny, a które wnoszą wartość do firmy np. opracowanie założeń nowego projektu, przygotowanie planów, rozliczeń. Często te czynności nie są wykonywane na bieżąco z powodu braku czasu i można wykorzystać nietypowy okres, w którym się znaleźliśmy na nadrobienie zaległości.

Obecna sytuacja uczy nas uważności, trzymania ręki na pulsie tu i teraz, refleksji nad tym co jest dla nas naprawdę ważne w życiu i w pracy oraz elastyczności. Wszystkie trzy elementy warto ćwiczyć, bo wspierają one nasze dobre samopoczucie zarówno w czasach awaryjnych jak i po unormowaniu sytuacji – Renata Kałużna – pomysłodawczyni i założycielka Powermeetings.eu, promotorka zarządzania szczęściem pracowników jako jednym z filarów budowania kreatywnego i profesjonalnego zespołu.
Kornelia Dąbrowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *