Na to pytanie znalazł odpowiedź polski start-up Grow Uperion i uruchomi rozwiązanie, które wspiera zaangażowanie wśród dzieci i młodzieży. Start-up swoją platformę dla polskich szkół udostępni nieodpłatnie.
W momencie kiedy zapadła decyzja o przeniesienie nauki ze szkół do komputerów, wśród uczniów i nauczycieli pojawiło się wiele obaw o to, jak będą wyglądały zdalne lekcje. Już po pierwszych tygodniach, wymagały one dużej zmiany w sposobie nauczania. Nauczyciele mieli problem z malejącą frekwencją i zaangażowaniem uczniów na zajęciach.
Rozwiązaniem sytuacji w czasie Covid-19 i społecznego dystansu mogła być jedynie technologia. Z pomocą przyszedł startup Grow Uperion. Pilotażowe wdrożenie miało miejsce w kwietniu br. w wybranych szkołach woj. mazowieckiego i podlaskiego. Nauczanie online to wyzwanie, które wymusiła nowa rzeczywistość w czasie pandemii. Uczniowie i nauczyciele muszą radzić sobie w tej trudnej sytuacji. Jesteśmy bardzo wdzięczni za każdą inicjatywę, która ma za zadanie wspomóc i motywować do nauki – także w warunkach domowych. Cieszymy się, że polskie start-upy wyróżniają się nie tylko pomysłami na nowe rozwiązania, ale przede wszystkim inicjatywami na rzecz innych – Justyna Orłowska, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw GovTech.
Aplikacja zwiększająca motywację uczniów
Każdy do opieki dostaje wirtualne drzewo i musi o nie dbać. Można to robić na różne sposoby, a im więcej zaangażowania wykazuje uczeń, tym efekty są bardziej spektakularne. Narzędzie to duże wsparcie nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli i rodziców. Korzystanie z aplikacji pomaga w naturalny sposób zaangażować dzieci, przyczynia się do wzrostu frekwencji na zajęciach oraz liczby oddawanych prac. Nauczyciele mniej czasu spędzają na kontroli, rodzice mogą obserwować postępy swojego dziecka, a uczeń zostaje zmotywowany poprzez zabawę i grywalizację.
Aplikacja Grow Uperion
Jest ona zintegrowana z rekomendowaną przez Ministerstwo Edukacji platformą MS Teams zapewniającą możliwość przeprowadzenia zajęć online w różnorodnej postaci, zachowując przy tym maximum bezpieczeństwa danych użytkowników. – Zmiany, które nastąpiły w przestrzeni edukacji są diametralne. Kilka kwestii pozostało jednak niezmiennych, to znaczenie efektywnej komunikacji między uczniem i nauczycielem oraz pełne bezpieczeństwo ich danych. Microsoft od lat rozwija narzędzia do nauki zdalnej, które dają możliwość stworzenia zdalnej klasy i szkoły, a także gwarantują bezpieczny dostęp do zasobów edukacyjnych oraz poufnych danych uczniów i nauczycieli – mówi Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji w Microsoft Polska.
Za innowacyjnym rozwiązaniem stoi zespół składający się z pedagogów, programistów oraz ekspertów od motywacji z Grow Uperion. Co ciekawe, system był tworzony jako narzędzie do motywacji pracowników korporacji, jednak w związku z zaistniałą sytuacją start-up szybko zaadaptował się do nowej rzeczywistości, tworząc rozwiązanie wspierające uczniów. Inspiracja do transformacji rozwiązania przyszła przez osobiste doświadczenie Małgorzaty Celarek, pomysłodawczyni start-upu, która jako samotna matka musiała zmotywować swoje dzieci do zdalnej nauki, i mimo że z wykształcenia sama jest nauczycielem, to w tym procesie zderzyła się z wieloma znanymi rodzicom problemami.
Nauka w domu wymaga od dziecka dobrej samoorganizacji, musi brać udział w zajęciach online, wiedzieć, kiedy się zaczynają, nie tylko odrobić prace domową, ale też pamiętać o wysłaniu jej do nauczyciela. A przecież w domu jest tak wiele rozpraszaczy, które odciągają uwagę od nauki. Chciałam, aby system sprawił, że moje dzieci same z siebie będą chciały brać udział w zajęciach, abym nie musiała za nie o tym myśleć i pamiętać o wysyłaniu prac. Dlatego Grow Uperion nagradza ucznia zieleniącą się gałęzią lub owocem na drzewie za każdą nawet najmniejszą aktywność świadczącą o jego zaangażowaniu, jak na przykład punktualne zalogowanie się na lekcję online.– tłumaczy Małgorzata Celarek – prezes zarządu w Grow Uperion.
Dwie spółki z Grupy TenderHut: Grow Uperion i SoftwareHut podpisały list intencyjny dotyczący wdrożenia i utrzymania platformy dla 5,5 miliona użytkowników przez najbliższe 3 miesiące. W ramach prowadzonej kampanii #akcjaedukacja, inicjatywę wsparł także GovTech Polska. – Wdrożenie rozwiązania dla takiej liczby użytkowników, to zarówno wyzwanie, jak i ogromna odpowiedzialność – mówi Robert Strzelecki, prezes zarządu GK TenderHut. Komercyjna wycena wdrożenia to prawie 5 milionów złotych. W tym wypadku jednak szkoły otrzymają dostęp do aplikacji bez ponoszenia żadnych kosztów.
Innowacje w edukacji staną się jedną z najszybciej rozwijanych gałęzi globalnego ekosystemu start-up’owego. Jak pokazuje przykład z Polski mamy silną reprezentację w tym obszarze, która w niedługim czasie może przeskalować swój biznes do międzynarodowych rozmiarów.
Kamil Kiełczewski