Unikanie oszustw w social mediach pozwala chronić swoje finanse i sprzęt. Na platformach takich jak Facebook i Instagram reklamują swoje produkty legalne firmy, ale promują się też oszuści. Według Raportu BBB Scam Tracker Risk Report z 2023 r, scam związany z zakupami internetowymi jest trzecim najbardziej ryzykownym rodzajem oszustwa. Wielu użytkowników mediów społecznościowych zastanawia się, jak można uniknąć oszustwa w reklamach i czy warto w takim razie korzystać z tych platform podczas zakupów online?
Jakie są oszustwa zakupowe w social mediach?
Specjaliści od spraw cyberprzestępczości z Bitdefender i Better Business Bureau (BBB) monitorując wiele fałszywych reklam na platformach, zwracali uwagę na zagrożenia, w tym związane ze złośliwym oprogramowaniem. Oto najczęstsze oszustwa w social mediach i wskazówki, jak nie stać się ofiarą przestępców:
- produkty, które wspierają cele charytatywne – sprawdzając swoje konto w mediach społecznościowych, można się natknąć na reklamy sprzedające koszulki, kubki, biżuterię czy też inne gadżety. Dochód z ich sprzedaży w części lub w całości ma zostać przekazany na cele charytatywne. Niekiedy oszuści wysyłają wiadomości bezpośrednio do użytkowników i prosząc o zakup produktów i udostępnianie znajomym tej informacji. Kupujący mogą nigdy nie otrzymać przedmiotu zakupu, a firma znika, nie pozostawiając żadnego kontaktu.
Jak można się chronić? Przed zakupem trzeba sprawdzić wiarygodność fundacji czy organizatora wydarzeń charytatywnych. Wiele stron www zostało założonych przez oszustów, którzy nie mają nic wspólnego z działalnością charytatywną.
- bezpłatne wersje próbne z ukrytymi opłatami– często można spotkać w reklamach rekomendacje celebrytów oraz obietnice darmowych produktów kosmetycznych i zdrowotnych. Trzeba jedynie pokryć niewielką opłatę za wysyłkę, chcąc otrzymać wersję próbną. Trzeba jednak wiedzieć, że może się to wiązać z zakupem drogich miesięcznych przesyłek. Jak później się okazuje szybko się sumują i w efekcie przesyłka kosztuje: 70–100 USD.
Jak się chronić? Należy zawsze czytać regulamin. Powtarzające się subskrypcje, ukryte opłaty i wstępnie zaznaczone pola to znaki ostrzegawcze. Warto sprawdzić opinie o firmie w Internecie i stronę internetową BBB, by dowiedzieć się, czy klienci zgłaszali podobne obawy.
- podrobione towary– produkty są często podrabiane. Markowa odzież sportowa, buty, torebki oraz wiele innych artykułów rozpowszechnianych na platformach mediów społecznościowych nie zawsze są oryginalne. Oszuści wabią klientów niskimi cenami i ciekawymi zdjęciami, ale te towary są często bardzo niskiej jakości, potencjalnie niebezpieczne, nie spełniają przy tym norm regulacyjnych.
Jak się chronić przed oszustami? Trzeba uważać na zbyt niskie ceny. Warto w reklamie poszukać błędów ortograficznych i gramatycznych, mogących wskazywać na oszustwo. Przejrzenie witryny i sprawdzenie recenzji przed dokonaniem zakupu jest koniecznością.
- zachęcające reklamy bez obsługi klienta– niekiedy można zauważyć krzykliwe reklamy zabawek dla dzieci, kosmetyków, suplementów, ubrań czy obuwia w atrakcyjnych cenach. Oczywiście oferty są kuszące, ale nie warto robić zakupów impulsywnie. Należy najpierw sprawdzić, kim są sprzedawcy. W efekcie zakupione towary mogą nigdy nie dotrzeć do nabywców. Kontakt z obsługą klienta nic nie daje, bo otrzymane odpowiedzi są niejasne, a często na pytania nikt nie odpowiada.
Jak można się chronić? Najlepszym sposobem jest szybkie wyszukiwanie online, wpisując słowa kluczowe, takie jak: skargi, recenzje lub oszustwo oraz nazwę firmy czy strony internetowej. Warto sprawdzić, czy platforma zawiera informacje: O nas i Skontaktuj się z nami z wiarygodnymi danymi kontaktowymi. Jeśli jest tylko formularz na stronie, bez danych kontaktowych, to trzeba omijać z daleka takiego sprzedawcę.
- podejrzane darmowe aplikacje – użytkownicy mediów społecznościowych są kuszeni przez darmowe aplikacje, które rzekomo oferują unikalne usługi czy specjalne funkcje. Pobieranie ich może narazić użytkownika na pułapki subskrypcji, a opłaty sięgają nawet 99 dolarów tygodniowo. Często zawierają złośliwe oprogramowania, w tym trojany wykradające dane uwierzytelniające. Umożliwiają cyberprzestępcom przejmowanie kont oraz kradzież poufnych danych, w tym finansowych.
Jak się przed tym chronić? Przed pobraniem aplikacji trzeba uważnie przeczytać opis i recenzje. W rozpoznaniu pomaga pojawienie się błędów ortograficznych i gramatycznych, wskazujących na niewiarygodne źródło. Przed wprowadzeniem danych osobowych, należy koniecznie sprawdzić witrynę internetową dewelopera oraz uważnie przeczytać warunki aplikacji. W celu wykrycia i zablokowania złośliwej aplikacji, można użyć rozwiązania zabezpieczającego z kompleksową ochroną antymalware.
Unikanie oszustw w social mediach
Oszustwa internetowe to jedne z najczęstszych niebezpieczeństw, na które zawsze można się natknąć w sieci. Aby chronić się przed nimi, najlepszą metodą jest zainstalowanie skutecznego systemu antywirusowego, wyposażonego w moduł antyphishingowy. Większość niebezpiecznych stron i reklam zostanie zablokowana, zanim użytkownicy je zobaczą.
Nie należy klikać w otrzymywane linki oraz komunikować się z nieznanymi osobami w Internecie. Unikanie oszustw w social mediach wymaga czujności, sprawdzania sprzedawców. Nie jest to zbyt skomplikowane, a pomaga chronić środki, komputer czy smartfon. Są różne rodzaje cyberprzestępczości, warto je znać, by uniknąć poważnych problebów– mówi Krzysztof Budziński z Marken Systemy Antywirusowe.
źródło: Marken Systemy Antywirusowe