Chrapanie podczas snu to jedna z przyczyn senności w ciągu dnia. Senność natomiast to m.in. opóźnione reakcje oraz mikrosen – chwilowa utrata świadomości. To zjawiska niezwykle niebezpieczne dla osób siadających za kółko.
Prowadzenie pojazdu kiedy jesteśmy senni jest ryzykowne. Szczególnie, gdy senność staje się zjawiskiem nagminnym ze względu na nieodpowiednią jakość snu w nocy, chociażby z nadmiaru pracy.
Problem chrapania
Warto pamiętać, że ryzyko wypadku związanego ze zmęczeniem za kierownicą wzrasta w godzinach popołudniowych. Zaśnięcie za kierownicą w godzinach 15.00 – 16.00 jest trzy razy większe niż np. o godzinie 10.00. Jednocześnie tego rodzaju wypadki są często poważne w skutkach ze względu na brak reakcji kierowcy na niebezpieczeństwo. Statystyki pokazują, że liczba ofiar może być nawet 50% większa niż w przypadku innych wypadków.
Kierowcy często nieprawidłowo oceniają stopień zmęczenia. Wydaje im się, że są śpiący, ale nie na tyle, aby zasnąć za kierownicą. Natomiast zależność jest prosta. Jeśli kierowca jest śpiący, to znaczy, że istnieje ryzyko zaśnięcia. Badania laboratoryjne potwierdzają błędne samooceny kierowców. Osoby, które budzono w ciągu kilku minut od zaśnięcia nie miały świadomości, że spały. Tak samo dzieje się w przypadku wypadków – większość kierowców zaprzecza, że zasnęła – Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
źródło: newsrm.tv