Idealny garaż – jak powinien wyglądać i z czego powinien być zbudowany?

W dobie problemów z parkowaniem, garażowane miejsca to najlepsze rozwiązanie. Twój samochód chroniony jest przed opadami deszczu, śniegu czy promieniami słońca, które niekorzystnie działają na lakier.
Nie każdy garaż jest jednak dobry. Sprawdź jak zbudować dom dla auta spełniający wszystkie potrzeby.

Czy idealny garaż istnieje?
Oczywiście, że tak! Najlepiej, jeżeli sam możesz go postawić. Garaże kupowane z odzysku nie zawsze będą odpowiadać twoim potrzebom i preferencjom. Choć budowa nowego budynku wiąże się z pewnymi utrudnieniami, to niekiedy warto uzbroić się w cierpliwość i… zacząć działać!

Z czego najlepiej stworzyć garaż?
Najczęściej spotyka się trzy typy garaży. Pierwszy to tzw. blaszak, czyli garaż skonstruowany z metalowych płyt. Jego ogromną zaletą jest cena, bo możesz postawić go już za niewiele ponad 1500 złotych. Stawia się go też bardzo szybko. Garaże blaszane mają również wiele wad. Choć z reguły ochroni on przed opadami, to mogą zdarzyć się niechciane przecieki. Dodatkowo nie zawiesisz w nim półek, a sama blacha nie jest trwała.

Najmocniejsze są oczywiście garaże betonowe. To konstrukcja przypominająca dom. Koszt jest wysoki, a budowa długotrwała. Beton zapewnia jednak szczelność i ogromną trwałość. Dodatkowo możesz zamontować w nim wszelkie udogodnienia i łatwo poprowadzisz np. dodatkowe ogrzewanie.

Coraz częściej spotyka się też garaże drewniane. Jeżeli drewno jest bardzo dobrej jakości, to może być nawet tak trwały jak betonowy. Nie ogranicza też przy montażu dodatkowego wyposażenia w środku. Wadą może być gradacja drewna, która postępuje, jeżeli co jakiś czas nie będziesz go pielęgnował.

Wymiary garażu, pozwolenia
Garaże wymagają zgłoszenia budowy, bo to zamknięte i zwarte konstrukcje. Jeżeli Twój budynek będzie wolnostojący i nie będzie miał więcej niż 35 metrów to nie potrzebujesz pozwolenia. Ważne jest też, że nie możesz mieć więcej niż dwóch takich budynków na powierzchni 500 metrów kwadratowych.
Większy budynek wymaga już pozwolenia. Dostaniesz je jeżeli projekt garażu przewiduje 3 lub 4 metrowy odstęp od granicy działki. Pamiętaj, że we wnioskach o pozwolenie na budowę projekt będzie niezbędny.

Jak duży powinien być garaż? Najlepiej jeżeli Twoje auto (lub więcej) zmieści się w nim swobodnie i bez problemu będziesz mógł z niego wysiadać. Dodatkowo powinieneś zachować sobie miejsce do ewentualnego majsterkowania, na dodatkowe rzeczy i półki. 2 metry dodatkowego miejsca zagwarantują ci komfortowe użytkowanie garażu.

Czy warto ogrzewać garaż i jakie dać podłoże?
Dodatkowe ogrzewanie jest zaletą, ale zawsze uszczupli znacznie twój budżet. Ogrzewany garaż jest świetny jeżeli nie był dodatkowo ocieplony (np. styropianem). Sprawdzi się też w bardzo mroźne zimy lub jeżeli posiadasz auto z silnikiem diesla. Pomyśl o dodatkowym ogrzewaniu jeżeli przebywasz często w garażu (np. naprawiasz tam auto lub majsterkujesz) albo trzymasz w nim również motocykl, rowery lub zabytkowe auto wyjeżdżające na drogi tylko w sezonie letnim.

Jeżeli chodzi o podłoże to powinno być zwarte. Wylewka to bardzo dobra myśl – zapewni dodatkowe ciepło i płaską powierzchnię. Choć istnieją garaże bez podłogi, to kontakt z zimną glebą nie będzie korzystny dla rzeczy w garażu. Dodatkowo możesz pomyśleć o zainwestowaniu w kanał lub podnośnik, żeby pracować przy samochodzie. Taki będzie funkcjonował tylko w garażu z utwardzoną podłogą.

Idealne wyposażenie garażu to…
W garażu powinieneś mieć przede wszystkim porządek. To klucz do sukcesu. Dobrze mieć miejsce na trzymanie opon zimowych lub letnich – te możesz trzymać na regale wiszącym lub stojącym. Zainwestuj też w stół narzędziowy. Szafki z półkami i szufladami pomogą ci posegregować wszystkie części i śrubki. Niektórzy kierowcy boją się też, że uderzą w ścianę budynku. Zainstaluj w nim ograniczniki, które wyhamują auto. Poza tym w garażu powinieneś trzymać elementy eksploatacyjne samochodu, narzędzia i np. rowery. Nie rób z budynku magazynu, bo możesz szybko się w nim zagubić.
Autorem wpisu gościnnego jest Darek Koza – redaktor bloga motoryzacyjnego Automator.pl

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *