24 listopada Dzień Buraka

Burak ma także swoje święto i słusznie, w końcu to polskie, zdrowe i smaczne warzywo. Szkoda jednak, że tak mało doceniane. O tym, że buraki są zdrowe wiedzieli już Babilończycy w starożytności. Później cenili je sobie Grecy i Rzymianie. Od lat znane są na całym świecie, także w Polsce.
Buraki ćwikłowe zawierają: kwas foliowy i witaminy z grupy B oraz inne witaminy jak: A, C, K i E oraz minerały: potas, żelazo, magnez, fosfor i wapń oraz inne potrzebne dla zdrowia. W burakach są kwasy organiczne: cytrynowy, jabłkowy, szczawiowy i winny jak i związki: betanina, polifenole, glikozydy i karotenoidy.

 

Czy w okresie ciąży można pić sok z buraka?
Tak, nie tylko można, ale nawet trzeba, gdyż zawiera kwas foliowy, który korzystnie wpływa na rozwój dziecka i prawidłowe wykształcenie jego kory mózgowej.

Czy są przeciwwskazania do picia soku z buraka?
Praktycznie każdemu zalecane jest picie soku z buraków. Ostrożność zaleca się osobom chorym na reumatyzm i kamicę nerkową. W burakach jest pewna ilość szczawianów, one zaostrzają przebieg powyższych chorób.

Na co pomagają buraki?
– wspomagają układ krwionośny: anemia, niska hemoglobina
– przeciwdziałają zwapnieniom naczyń krwionośnych,
– obniżają poziom cholesterolu,
– nadciśnienie,

Sok z buraka na surowo:
– spowalnia procesy starzenia się i poprawia kondycję skóry,
– poprawia pracę układu pokarmowego i reguluje przemianę materii oraz pomaga oczyszczać organizm z toksyn,
– poprawia krążenie i zapobiega powstawaniu zakrzepów,
– posiada właściwości przeciwzapalne i bakteriobójcze,
– na infekcje bakteryjne i wirusowe, wzmacnia odporność,
– na koncentrację, nerwicę i depresję,
– obniża ciśnienie krwi i zapobiega zawałom, udarom,
– na cukrzycę,
– oczyszcza wątrobę.

Jak przygotować sok z buraka?
Wiadomo nie od dziś, że wartościowsze są warzywa i owoce spożywane na surowo. Dlatego, kiedy zależy nam na większej skuteczności działania buraków, warto przyrządzać soki. Wyciskamy sok w wyciskarce. Surowy, czysty sok trudno jest wypić, jest niesmaczny. Musimy go więc połączyć np. z sokiem jabłkowym, z marchwi lub z cytrusów (cytryna, pomarańcza czy grejpfrut) Możemy dodać miętę, imbir, bazylię i doprawić pieprzem. Nie spodziewajmy się, że będzie dobry w smaku, ale dodając dowolne składniki, damy radę wypić.

Można kwasić buraki i po kilku dniach pić np. przy anemii. Jest niezwykle skuteczny.

Buraki ćwikłowe są zdrowe, tanie i dostępne na każdym targowisku. Są polską bombą witaminową i mineralną. Powinny być włączone do codziennego jadłospisu. Zapobiegniemy wówczas wielu ciężkim chorobom. Czerwony barszcz, surówki z gotowanych buraków czy ćwikła z chrzanem są smacznymi daniami i przystawkami. A więc zróbmy sobie 24 listopada obiad buraczany.
AM

You may also like...

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *