News will be here

Czym się kierujemy przy zakupie auta?

Samochód dla wielu Polaków jest wyznacznikiem statusu społecznego. Decydując się na jego zakup, zwracamy uwagę na cenę, parametry i wygląd, ale myślimy też o tym, co nasze auto powie innym o nas samych. Marka i model są naszą wizytówką na czterech kołach. Możemy przedstawić się jako miłośnicy komfortu, nowoczesności lub szybkiej jazdy.
Niezawodność
Producenci samochodów z Japonii i Niemiec od lat walczą o miano najbardziej niezawodnych na rynku. Z badania przeprowadzonego przez EFL, najczęściej za niezawodną markę uznano Toyotę. Każdego roku zajmuje ona mocne pozycje w najważniejszych światowych rankingach, jako najmniej awaryjnych samochodów. Na skojarzenia mogą wpływać hasła reklamowe w spotach telewizyjnych i radiowych – „legendarna niezawodność.

Na drugim miejscu znalazło się Volvo, które zdaniem Polaków jest obecnie wiceliderem niezawodności. Do pierwszej piątki marek kojarzonych z niezawodnością zaliczono również Hondę, drugą japońską markę uwzględnioną w badaniu. Wyżej od niej znalazły się niemieckie samochody: Volkswagen i Mercedes.

Bezpieczeństwo
Bezkonkurencyjne okazało się szwedzkie Volvo. Nie jest to żadna niespodzianka, bo Szwedzi od dawna uznani są za pionierów w tej dziedzinie. Montowane dziś trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w każdym samochodzie, to wynalazek inżyniera Volvo – Nilsa Bohlina. Volvo ma nawet specjalny zespół analizujący każdy wypadek na szwedzkich drogach, z udziałem samochodów Volvo, by uczynić swoje samochody jeszcze bezpieczniejszymi.

Z bezpieczeństwem najczęściej kojarzony jest Mercedes, każdego roku notuje wysokie oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP, i Toyotę (12,5%), która wdraża obecnie drugą generację systemu Toyota Safety Sense, m.in. technologie zapobiegające kolizjom czy rozpoznające najważniejsze znaki.

Rodzina
Bezpieczeństwo nie jest jedyną cechą jakiej szukamy przy wyborze rodzinnego samochodu. Mimo to zestawienia dla obu cech wyglądają zupełnie inaczej. Wygląda na to, że dużo większą wagę przykładamy do równoważenia domowego budżetu. W tej kategorii podium zdominowały marki z tańszych segmentów jak: Škoda, Volkswagen i Opel. Choć Volvo jest marką najczęściej kojarzoną z bezpieczeństwem, to w przypadku aut rodzinnych znajduje się dopiero na 4. miejscu. Tuż za nim w pierwszej piątce znalazła się też niezawodna Toyota.

Komfort
Z komfortem kojarzymy przede wszystkim niemieckie marki. W pierwszej piątce w tej kategorii aż cztery miejsca trafiły do samochodów zza zachodniej granicy. Niemal bezkonkurencyjny okazał się tu Mercedes, którego z wygodą kojarzy co czwarty badany. Komfortowy charakter tej marki najlepiej oddaje słynna S-klasa, nazywana często „najlepszym samochodem dla pasażera”. Limuzyną Mercedesa poruszają się delegacje rządowe na całym świecie: od prezydentów Sudanu i Sri Lanki, przez króla Belgii, aż do… polskiego ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Z przestronnych, naszpikowanych wygodnymi rozwiązaniami wnętrz znane są również Audi i BMW, choć tę ostatnią markę z podium wypycha słynące z ergonomii Volvo. Komfort nie jest jednak zarezerwowany wyłącznie dla marek premium.  Volkswagen i Toyota znalazły się w dziesiątce najwygodniejszych samochodów 2019 roku przygotowanego przez AutoGuide.

Elegancja
W kategorii badającej skojarzenia z elegancją respondenci byli wyjątkowo zgodni: blisko co trzeci z nich postawił na Mercedesa. Przyzwyczailiśmy się już, że samochody niemieckiej marki ociekają luksusem i elegancją. Wspomniana wcześniej S-klasa to tylko jeden z wielu przykładów, bo w historii Mercedesa nie brakuje modeli, które ze względu na swój dystyngowany charakter cieszą się dziś statusem klasyka. Doskonałym przykładem jest kultowy 300SL Gullwing, uznany przez brytyjski magazyn Autocar za jeden z 10 najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały.

Podium w tej kategorii zdominowali niemieccy producenci. Tuż za Mercedesem znajdziemy bowiem Audi i BMW. Co ciekawe, to właśnie samochody tych marek od lat tworzą w Polsce trzon rządowej floty. Czarnymi Audi i BMW w trakcie krajowych wyjazdów podróżuje też prezydent.

W pierwszej piątce najbardziej eleganckich marek według Polaków znalazły się również słynące ze stonowanego designu Volvo oraz Alfa Romeo, łącząca szyk i elegancję ze sportowym charakterem.

Szybka jazda
W najbardziej sportowej kategorii naszego badania BMW nie miało sobie równych. Z szybką jazdą kojarzy tę markę niemal co trzeci respondent. Skąd taki wynik? M.in. ze względu na jej początki na polskim rynku.

W latach 90. zakup kilkunastoletniego BMW był nad Wisłą jednym z najtańszych sposobów, by zasmakować niemieckiej jakości i sportowego charakteru. Stare, sprowadzone zza zachodniej granicy modele – już wtedy wysłużone, choć wciąż bardzo trwałe – zostały w obiegu przez długie lata, często zmieniając właścicieli. Chętnie kupowały je zwłaszcza młode osoby, które czym prędzej chciały sprawdzić, na co rzeczywiście stać obrosłą legendą „beemkę”.

Oczywiście dziś BMW wciąż ma w zanadrzu sporo charakternych modeli – podobnie jak drugie w zestawieniu Audi, które z szybką jazdą kojarzy co piąta osoba. Tuż za nimi na podium uplasowała się również Honda, silnie kojarzona ze sportami motoryzacyjnymi zarówno na czterech, jak i dwóch kółkach.

Nowoczesność
Wśród marek najczęściej kojarzonych z nowoczesnością różnice są bardzo niewielkie. Co siódma osoba wskazała na Toyotę – markę, która jako jedna z pierwszych zaczęła rozwijać hybrydowe technologie i odcisnęła na rynku trwały ślad swoim hitowym Priusem.

Za nowoczesne uznajemy też niemieckie marki premium: Mercedesa, Audi i BMW. W modelach tych marek czają się takie nowinki, jak cyfrowe kluczyki, laserowe reflektory, systemy noktowizji czy w pełni konfigurowalne wyświetlacze i zegary na desce rozdzielczej. W najbardziej luksusowych modelach tych marek czeka na nas głosowy asystent, który na naszą komendę podgrzeje wnętrze, wyreguluje siedzenia do ulubionej pozycji czy wskaże drogę do domu.

Samochód służbowy
Które marki kojarzymy z samochodami służbowymi? Przede wszystkim Škodę – wskazał ją blisko co trzeci badany. Z firmowym autem często wiążemy też takie marki, jak Volkswagen, Opel, Toyota i Ford.

Co ciekawe, ta piątka pokrywa się z czołówką rankingu najpopularniejszych samochodów służbowych regularnie aktualizowanego przez FmLeasing.pl. Wśród aut najczęściej leasingowanych przez firmy znalazły się dwa modele Škody: Octavia i Fabia, Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus oraz Toyota Yaris.
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *