Jak nie męczyć wzroku?

Elektroniczne wiadomości, prezentacje, arkusze kalkulacyjne to część naszej pracy. Prywatnie przeglądamy portale plotkarskie, oglądamy zabawne filmiki, komunikujemy się ze znajomymi, przesyłamy zdjęcia, lajkujemy posty. Wieczorem z kolei mamy seans filmowy czy też ulubiony serialu w tv. Sms-y, mms-y  czy fb są na porządku dziennym.

Można powiedzieć, że nie funkcjonujemy bez ekranów.

Szybkie tempo życia sprawia, że urządzenia elektroniczne stają się nieodłącznym elementem codzienności. Stanowią centrum zarządzania naszym światem– to komfort, z którego nie chcemy rezygnować. Jednocześnie – nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie.

Nie chcemy się ograniczać, ani tracić kontaktów z bliskimi. Chcemy się rozwijać, eksplorować, poznawać nowych ludzi, być na bieżąco. Dlatego każdego dnia, nieustannie wpatrujemy się w ekrany laptopów, tabletów, smartfonów i telewizorów. Rezygnujemy z drukowanych książek i prasy, na rzecz wersji elektronicznych. Choć lubimy takie życie i sami je wybieramy, to – jak wskazują badania – aż8 na 10 młodych osób, należących do pokolenia millenialsów, skarży się na symptomy wskazujące na przemęczenie oczu, związane z korzystaniem z urządzeń cyfrowych . Syndrom przeciążenia wzroku dotyczy również innych grup wiekowych, szczególnie starszych pracowników biurowych.

Cyfrowe Zmęczenie Wzroku
Syndrom Cyfrowego Zmęczenia Wzroku (CZW), inaczej syndrom widzenia komputerowego, to rodzaj przemęczenia wzroku, który zaczął być diagnozowany wraz z upowszechnieniem się komputerów osobistych. Z uwagi na intensywny rozwój i digitalizację coraz większych obszarów życia, jesteśmy niemal skazani na doświadczenie tego zjawiska. Wskutek długotrwałego patrzenia na ekran z bliskiej odległości, dochodzi bowiem do przeciążenia mięśni rzęskowych oka, co może prowadzić do pojawienia się cyfrowego zmęczenia wzroku.

Pośród  wymienia się:suchość, bolesność i podrażnienie oczu, nadmierne łzawienie, zamazane lub podwójne widzenie, zwiększoną wrażliwość na światło, trudności w skupianiu wzroku, powolną akomodację oka (dostosowanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach), a także ból głowy oraz ból w szyi, ramionach lub plecach.Istnieje jednak szereg sposobów, które pomagają łagodzić objawy zmęczenia wzroku.

Jak nie męczyć oczu?
W ciągu dnia, podczas długiego korzystania z urządzeń cyfrowych, zaleca się regularne (co 20 minut) spoglądanie na przedmioty znajdujące się w oddali (ok. 6 metrów) i utrzymanie na nich wzroku przez 20 sekund. W celu złagodzenia objawów zmęczenia oczu, ekspert dr Wojciech Kida, zaleca:
• utrzymaniu odpowiedniego dystansu i kąta między monitorem a swoimi oczami,
• częstym mruganiu,
• robieniu dłuższych odpoczynków od urządzeń cyfrowych,
• konsultacji ze specjalistą i korekcji wady wzroku, jeśli taka występuje,
• zakupie unikalnych soczewek kontaktowych z zaawansowanym systemem optycznym Digital Zone Optics™, który pozwala łagodzić dolegliwości związane z obciążeniem wzroku i akomodacją u osób, które przez długi czas skupiają wzrok na ekranie urządzenia elektronicznego, znajdującego się w bliskiej odległości.
Aleksandra Błaszczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *