Przez internet najczęściej kupujemy ubrania, ale wielokrotnie mamy problem z dopasowaniem rozmiaru. W sklepach online jest nieporównywalnie trudniejsze niż w sklepach stacjonarnych, gdyż nie możemy ich przymierzyć.
Jak idealnie dobrać rzeczy ze sklepów internetowych? Oto kilka porad:
RADA 1: Po pierwsze musimy znać swój rozmiar, czyli po prostu się zmierzyć. Uważajmy, by nie ścisnąć miarki zbyt mocno, a gdy się skręca – przytrzymajmy ją równolegle do podłogi. Jeśli nie możemy znaleźć w domu miarki, użyjmy zwykłej tasiemki, którą następnie zmierzysz linijką.
Jeśli chcemy yć zadowoleni z zakupów, musimy wiedzieć o sobie kilka rzeczy:
1) Wzrost. To chyba oczywiste.porady jak odpowiednio kupować 2) Rozmiar klatki piersiowej. Mężczyźni powinni umieścić miarkę zakponiżej pachy. Kobiety natomiast w najszerszym miejscu klatki piersiowej.
3) Talia. Miarka powinna być przytrzymana w najwęższym miejscu.
4) Uda. Przytrzymajmy miarkę w najszerszej części uda.
5) Długość rękawów. Wyprostujmy rękę i zmierzmy odległość pomiędzy szyją a nadgarstkiem. Warto pamiętać, że cześć firm mierzy długość rękawa od wewnątrz.
6) Długość nogawek. Najlepiej wziąć najwygodniejszą parę spodni i ją zmierzyć. Niektóre firmy podają długość spodni mierząc produkt wzdłuż nogawki wewnętrznej (od krocza w dół nogawki). Panie powinny także wiedzieć, jaka długość spódnicy jest dla nich najwygodniejsza.
7) Panowie powinni zmierzyć również szerokość szyi. Z pewnością będzie pomocna podczas wyboru koszuli.
8) Panie powinny poszukać idealnie dobranego biustonosza. Dobrym pomysłem jest pójście chociaż raz do sklepu i skorzystanie z pomocy brafitterki.
Pamiętajmy, że jeśli kupujemy ubrania na amerykańskich stronach możemy bez problemu przeliczyć w internecie cale na centymetry.
RADA 2: Rozmiary mogą się różnić w poszczególnych krajach i dobrze je poznać jeszcze przed zakupem.
Rozmiarówka od XS do XL może wyglądać znajomo, ale w rzeczywistości rozmiary na metkach mogą nie odpowiadać tym, do których jesteśmy przyzwyczajeni.
Podobny system rozmiarów funkcjonuje w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, Niemczech, Japonii i Rosji. Mogą być one jednak różne zarówno dla mężczyzn, kobiet czy dzieci, jak i pod względem rodzaju ubrania. Wszelkie różnice można sprawdzić w wyszukiwarce. Ponadto, większość sklepów posiada przelicznik rozmiarów, które bez problemu można także znaleźć w internecie.
RADA 3: Nawet w ramach jednego kraju rozmiary mogą się różnić w zależności od danej marki. Zjawisko to nazywane jest „vanity sizing”, a w Polsce „rozmiarówką próżności”. Firmy odzieżowe świadomie zaniżają rozmiary wiedząc, że klienci często nie chcą kupować rzeczy L czy XL. To jeden z powodów, dla których wymiary mogą się różnić nawet między tak samo ometkowanymi rozmiarami z różnych fabryk.
Każdy sklep online ma zwykle tabelę, w której dane wymiary przypisane są do konkretnych rozmiarów. Powinniśmy je sprawdzić zawsze przed dokonaniem zakupu. Bardzo możliwe, że nawet jeśli zwykle wybieramy rozmiar M, w innym sklepie powinniśmy zdecydować się na S.
Istnieją różne stereotypy, na których możemy bazować wybierając ubrania. Rozmiary w sklepach dedykowanych młodym osobom (np. H&M, Topshop) zwykle będą mniejsze od tych skierowanych do starszej grupy wiekowej. Amerykańskie ubrania są najczęściej odrobinę większe. Azjatyckie z kolei (np. chińskie czy koreańskie) nie są projektowane dla wysokich osób, więc warto kupić odrobinę większy rozmiar. Jeśli kupujemy ręcznie robione rzeczy, z second-handów lub sklepów vintage, rozmiar powinien być porównywany do innych ubrań zmierzonych na płaskiej powierzchni. Można również przymierzyć inną rzecz, która nam pasuje i porównać rozmiary.
RADA 4: Wiele sklepów online zaczęło również dodawać przydatne zakładki z ocenami innych klientów przeczytajmy je. Możemy tam znaleźć cenne informacje: jak dopasowuje się ubranie, czy nie jest za ciasne lub za luźne, a nawet zdjęcia klientów, którzy już nabyli produkt i prezentują jak na nich wygląda.
Nie wahajmy się pisać do sklepów, szczególnie tych mniejszych, aby doprecyzowały wymiary lub inne detale ubrań.
RADA 5: Jeśli wciąż nie jesteśmy pewni, zawsze możemy zamówić dwa rozmiary jednej rzeczy w szczególności jeśli to nasz pierwszy zakup w danym sklepie, a potem odesłać niepasujący. Wiele sklepów akceptuje zwroty w terminie dłuższym niż prawnie określone maksimum 14 dni od otrzymania przesyłki. Musimy jednak sprawdzić to wcześniej. Jeśli dokonaliśmy płatności z użyciem PayPal, możemy po prostu odesłać produkt, a PayPal może zwrócić nam koszty odsyłki.
RADA 6: Podczas, gdy liczba sklepów online z odzieżą stale się zwiększa, firmy dodają kolejne opcje rozwiązywania problemów w określeniu prawidłowego rozmiaru. Virtusize na przykład proponuje wirtualne przymierzalnie, które już pojawiły się na niektórych stronach. Możliwość idealnego dopasowania rozmiaru być może pojawi się zatem już wkrótce.
źródło: newsrm.tv