Najbardziej pożądane szkolenia to takie, które rozwijają kompetencje u pracowników. Firmy w Polsce inwestują w tzw. twardą wiedzę i w umiejętności miękkie. Muszą być zachowane proporcje między nimi/ równowaga. Zawsze było i będzie zapotrzebowanie na aktualną wiedzę m.in. znajomość przepisów prawa, ale dziś popularne są także szkolenia, za które niedawno niechętnie płacili pracodawcy.
Pracownicy chcą równowagi
Szkolenie, które uczy np. jak zachować równowagę pomiędzy zawodową pracą, a życiem prywatnym, dla pracowników może być bardzo interesującym tematem. Jeszcze kilka lat temu, osoba zatrudniona chcąca udoskonalić swoje umiejętności (w tym zakresie), mogła liczyć jedynie na zgodę pracodawcy, żeby zapisać się na szkolenie otwarte.
Obecnie „Radzenie sobie ze stresem, kontrolowanie emocji oraz równowaga praca-życie” jest to jeden z tych tematów, które szefowie firm, chcą organizować w formule zamkniętej – dla większego grona własnych pracowników.
Na czym polega szkolenie?
Prowadzone jest w formule wykładów połączonych z warsztatami. Na zajęciach nie jest mówione jak stresu unikać, ale jak skutecznie sobie z nim radzić w trudnych, codziennych sytuacjach. Na szkoleniu uczestnicy poznają istotę stresu oraz zasady jego działania. Szkoleniowcy podpowiadają, jak prostymi sposobami można szybko uzyskać spokój w trudnej sytuacji i jak wprowadzać głębsze zmiany we własny sposób myślenia i reagowania, aby w przyszłości nie dać się wyprowadzić z równowagi. Uczestnicy poznają wiele łatwych do wykonania ćwiczeń, ale zaznajamiani są również z praktykami uważności (mindfulness), jogą uśmiechu, czy też tai-chi. Tak kompleksowe podejście pozwala uczestnikom w krótkim czasie odnieść korzyści na wielu płaszczyznach.
Lepsza współpraca to lepsze efekty
Inne i ostatnio bardzo popularne szkolenie – „Komunikacja nastawiona na budowanie współpracy”. Po okresie nastawionym przede wszystkim na mierzenie indywidualnych wyników pracy i wzmacnianie ducha rywalizacji, nadeszła w końcu zupełnie inna era.
Dziś menedżerowie o wiele częściej doceniają, że korzyści osiągane przez przedsiębiorstwa zależą w dużej mierze od tego, jak świetnie zorganizowana jest współpraca pomiędzy pracownikami. Z kolei sprawna komunikacja wewnątrz firmy może mieć bezpośrednie przełożenie na relacje i współpracę z innymi podmiotami, w tym na pozyskiwanie nowych klientów.
Uczestnicy szkolenia uczą się m.in. budowania „mostów komunikacyjnych” w każdej relacji i sytuacji zawodowej, w tym także w sytuacjach konfliktowych. Szkolenia tego typu pozwalają poprawić atmosferę w zespole, a nawet wprowadzić całą firmę na wyższy poziom kultury organizacyjnej, opartej na otwartej komunikacji. Wpływa to także na zwiększenie motywacji i w końcu – na efektywność zespołów.
Twarda wiedza w cenie
Dbając o motywację, zaangażowanie oraz o zachowanie zdrowego balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, firmy nie mogą oczywiście zapominać o aktualizowaniu wiedzy pracowników. I nie zapominają.
Przykładowo, często zmieniające się przepisy związane z zatrudnianiem pracowników sprawiają, że jednym z najpopularniejszych tematów szkoleń jest „Kodeks pracy z uwzględnieniem zmian w 2019 r.”. Podobny temat to „Czas pracy” – szkolenie na temat zgodnego z prawem rozliczania czasu spędzanego przez pracowników w przedsiębiorstwie.
Niezmiennie popularnością cieszą się również tematy związane z logistyką i transportem. Najpopularniejsze w tej kategorii to „Prawo celne a obrót towarowy z zagranicą”, „Transport i spedycja na rynku krajowym i międzynarodowym” oraz „Organizacja i optymalizacja gospodarki magazynowej”.
Wśród szkoleń produkcyjnych, na topie są obecnie zajęcia pozwalające na „Doskonalenie kompetencji lidera, mistrza produkcji”. Liczy się także „Efektywne planowanie i zarządzanie produkcją”.
Pracownicy administracyjny, szczególnie ci zatrudnieni w instytucjach państwowych i samorządowych, muszą natomiast dobrze poznać „Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA)”.
Na miejscu i na… wyjazd
Warto przy okazji wspomnieć o zmieniających się formułach szkoleń. Dawniej mieliśmy do wyboru szkolenia otwarte i zamknięte, realizowane w miejscu wskazanym przez firmę szkoleniową lub w sali zapewnionej przez klienta.
Kiedy firma chce przeszkolić jednego lub kilku pracowników (czasem z różnych działów), w dodatku każdemu przydałby się inny temat szkolenia, istnieje jeszcze jedno rozwiązanie. Jest nim wyjazdowy turnus szkoleniowy, podczas którego w jednym miejscu i czasie realizowanych jest nawet kilkadziesiąt szkoleń otwartych. A więc w tym samym czasie, w którym pracownik z działu HR uzupełnia swoją wiedzę z „Prawa pracy”, w sali obok inni pracownicy mogą uczyć się tajników skutecznej sprzedaży, a jeszcze inni poznawać mogą zasady nowoczesnego marketingu.
Możliwości jest coraz więcej, a polskie firmy wykazują dużą potrzebę, by z nich korzystać. Cieszy fakt, że menedżerowie doceniają potrzebę rozwijania kompetencji swoich pracowników i mają poczucie, że jest to inwestycja, która się opłaca. W dodatku dotyczy to już nie tylko – jak dawniej – tzw. szkoleń twardych, ale również kompetencji miękkich.
Czy faktycznie np. umiejętność stawiania czoła stresowi jest umiejętnością miękką? Cóż, tu zdania są podzielone – Marcin Wrzosek, prezes firmy szkoleniowej Effect Group.
Marcin Pietraszek