Sprzedawcy nie odpuszczają klientom. Wymyślają różne sposoby na przyciągnięcie konsumentów. Stosowane przez nich triki sprawiają, że wydajemy więcej na zakupy.
Przykładowe zapachy w sklepach
– aromat ogórka – sprawia, że przestrzeń wydaje nam się większa,
– czekolada, cynamon, chleb, wanilia i karmel – wprowadzają przyjemną, niemal domową atmosferę,
– jabłko – uspokaja, może osłabiać odczuwanie bólu migrenowego,
– lawenda – zmniejsza pamięć na temat bólu. Sprawdza się w gabinetach dentystycznych, lekarskich i hotelach,
– czekolada – skandynawska firma bieliźniarska zwiększyła poprzez zapach czekolady sprzedaż o 20 proc., jednak wręczanie czekolady (smak) zwiększyło obroty tylko o 6 proc.
Zapach wpływa niemal na 75 proc. naszych emocji. Umiejętne wykorzystanie więc siły zapachu w procesie komunikacji z klientami, daje świetne rezultaty zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe.
Coraz więcej branż, szczególnie handlowa, ma świadomość siły oddziaływania zapachu. Zapach pobudza emocje, aktywizuje do działania, może wspierać proces uczenia się czy zapamiętywania. Zakupy są doświadczeniem wielozmysłowym.
Okazuje się, że w dużej mierze są także doświadczeniem zapachowym. Przyjemny zapach w sklepie może wydłużyć nasz czas pobytu w nim nawet do 40%. Dłuższy pobyt klienta przekłada się na większą sprzedaż sklepów.
Działanie rodzin zapachów
– cytrusowe: cytryna, limonka, mandarynka, bergamotka, grejpfrut – pobudzają, energetyzują, motywują do działania, poprawiają koncentrację. Wykorzystanie np. w siłowniach, klubach fitness, biurach. Doświadczenie przeprowadzone wśród japońskich pracowników pokazało, że osoby te w pomieszczeniu z dominującą nutą cytrusów popełniały nawet do 54% mniej błędów.
– owocowe: granat, brzoskwinia, jabłko, gruszka – wprowadzają ciepły, niebanalny klimat, orzeźwiają, zapadają na długo w pamięci; wykorzystanie np. miejsca związane z rozrywką – kluby
– kwiatowe: lotos, konwalia, róża, jaśmin, lilia wodna – najbardziej uniwersalny zapach – relaksują i rozluźniają. Klienci stają się bardziej komunikatywni, skraca się postrzegany czas pobytu; wykorzystanie np. spa, gabinety medyczne, przestrzenie handlowe opcjonalnie można podać przykład paryskiej galerii), ale nie sprawdzą się w np. w klubach fitness.
– perfumeryjne: piżmo, paczula – silnie zmysłowe, podkreślają prestiż, wprowadzają atmosferę elegancji i wyjątkowości; wykorzystanie: eleganckie wnętrza np. salony z wyposażeniem wnętrz, sklepy alkoholowe, niestandardowe obiekty
– drzewne i skórzane – harmonizują przestrzeń, wpływają na postrzeganie marki jako bardziej profesjonalnej a produktów jako bardziej wartościowych i posiadających wyższą jakość:
Drzewne – sprawdzają się m.in. w salonach meblowych.
Skórzane – zapachy dodają ciepła, podkreślają nowoczesność i design, sprawdzają się m.in. w salonach samochodowych
– spożywcze: czekolada, cynamon, chleb, wanilia, karmel – wprowadzają przyjemną, niemal domową atmosferę, zachęcają do większych zakupów – Maciej Kmieciak, Business Unit Manager AromaCorp
Źródło: news.tv
[…] zakupy w sklepach stacjonarnych były owocne, wprowadzane są nawet stoiska rozpylające zapachy! Z takiej możliwości skorzystała marka dżemów, której standy pachną truskawkami. Ale […]