News will be here

Jakimi zapachami sklepy przyciągają klientów?

Sprzedawcy nie odpuszczają klientom. Wymyślają różne sposoby na przyciągnięcie konsumentów. Stosowane przez nich triki sprawiają, że wydajemy więcej na zakupy.

Przykładowe zapachy w sklepach
– aromat ogórka –
sprawia, że przestrzeń wydaje nam się większa,
– czekolada, cynamon, chleb, wanilia i karmel –
wprowadzają przyjemną, niemal domową atmosferę,
– j
abłko – uspokaja, może osłabiać odczuwanie bólu migrenowego,
– lawenda – zmniejsza pamięć na temat bólu. Sprawdza się w gabinetach dentystycznych, lekarskich i hotelach,
czekolada – skandynawska firma bieliźniarska zwiększyła poprzez zapach czekolady sprzedaż o 20 proc., jednak wręczanie czekolady (smak) zwiększyło obroty tylko o 6 proc.

Zapach wpływa niemal na 75 proc. naszych emocji. Umiejętne wykorzystanie więc siły zapachu w procesie komunikacji z klientami, daje świetne rezultaty zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe.

Coraz więcej branż, szczególnie handlowa, ma świadomość siły oddziaływania zapachu. Zapach pobudza emocje, aktywizuje do działania, może wspierać proces uczenia się czy zapamiętywania. Zakupy są doświadczeniem wielozmysłowym.

Okazuje się, że w dużej mierze są także doświadczeniem zapachowym. Przyjemny zapach w sklepie może wydłużyć nasz czas pobytu w nim nawet do 40%. Dłuższy pobyt klienta przekłada się na większą sprzedaż sklepów.

Działanie rodzin zapachów
– cytrusowe: cytryna, limonka, mandarynka, bergamotka, grejpfrut – pobudzają, energetyzują, motywują do działania, poprawiają koncentrację. Wykorzystanie np. w siłowniach, klubach fitness, biurach. Doświadczenie przeprowadzone wśród japońskich pracowników pokazało, że osoby te w pomieszczeniu z dominującą nutą cytrusów popełniały nawet do 54% mniej błędów.

– owocowe: granat, brzoskwinia, jabłko, gruszka – wprowadzają ciepły, niebanalny klimat, orzeźwiają, zapadają na długo w pamięci; wykorzystanie np. miejsca związane z rozrywką – kluby

– kwiatowe: lotos, konwalia, róża, jaśmin, lilia wodna –  najbardziej uniwersalny zapach – relaksują i  rozluźniają. Klienci stają się bardziej komunikatywni, skraca się postrzegany czas pobytu; wykorzystanie np. spa, gabinety medyczne, przestrzenie handlowe opcjonalnie można podać przykład paryskiej galerii), ale nie sprawdzą się w np. w klubach fitness.

– perfumeryjne: piżmo, paczula – silnie zmysłowe, podkreślają prestiż, wprowadzają atmosferę elegancji i wyjątkowości; wykorzystanie: eleganckie wnętrza np. salony z wyposażeniem wnętrz, sklepy alkoholowe, niestandardowe obiekty

– drzewne i skórzane – harmonizują przestrzeń, wpływają na postrzeganie marki jako bardziej profesjonalnej a produktów jako bardziej wartościowych i posiadających wyższą jakość:

Drzewne – sprawdzają się m.in. w salonach meblowych.
Skórzane – zapachy dodają ciepła, podkreślają nowoczesność i design, sprawdzają się m.in. w salonach samochodowych

– spożywcze: czekolada, cynamon, chleb, wanilia, karmel – wprowadzają przyjemną, niemal domową atmosferę, zachęcają do większych zakupów – Maciej Kmieciak, Business Unit Manager AromaCorp
Źródło: news.tv

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *