Czynnikami wpływającymi na podwyższenie płac dla kobiet jest wykształcenie zgodne z zapotrzebowaniem rynku i cyfrowe umiejętności. Podwyżkom sprzyja także równościowa polityka płacowa firm.
1. Edukacja i zawód zgodnie z zapotrzebowaniem rynku
„Decyzja dotycząca edukacji, a potem pracy ma kluczowy wpływ na późniejsze wynagrodzenia, możliwość awansu i zrobienia kariery” – mówi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego.
„Kobiety bardzo często dominują na kierunkach humanistycznych, tymczasem największe pieniądze kryją się w obszarach, które zatrudniają umysły ścisłe. Poza tym przyszłość także finansowa jest tam, gdzie zawody przyszłości. Mowa o zawodach z dziedziny nauki, badań, technologii, inżynierii, ale także ekologii czy zdrowego stylu życia. Kobiety stojące przed wyborem studiów, szkoleń, stażu czy pracy, muszą kierować się zjawiskami i trendami społecznymi. Wśród nich jest starzenie się społeczeństwa, cyfryzacja, globalizacja czy wielokulturowość. Dobry wybór sprzyja wysokości wynagrodzenia” – dodaje.
2. Umiejętności cyfrowe pracowników
Podążanie za technologią, innowacjami w dziedzinie IT oraz rozwijanie e-umiejętności to wciąż domena mężczyzn. Tymczasem umiejętność korzystania z technologii cyfrowej – znajomość programów komputerowych, usług i narzędzi internetowych – jest obecnie czynnikiem decydującym o zatrudnieniu i karierze na rynku pracy. Pracowników z nowoczesnymi umiejętnościami poszukują zarówno działy marketingu, administracji, zasobów ludzkich i gospodarki. Im więcej e-umiejętności, tym większe pieniądze.
Upowszechnianiu zatrudnienia kobiet w branżach, w których potrzebne są nowe umiejętności, sprzyjają różne społeczne inicjatywy np. uczelni wyższych. Według danych Monster Polska* wynika, że większość kobiet zatrudnionych w IT pracuje jako testerzy IT oraz analitycy IT.
3.Przywództwo kobiet a wyniki firmy
Wyraźnie zmienia się sposób, w jaki kobiety postrzegane są w społeczeństwie. Przykład idzie z góry. W krajach, w których kobiety zajmują ważne rządowe stanowiska, przedsiębiorcy chętniej powierzają kobietom kluczowe funkcje w firmach.
Kobiety na kierowniczych stanowiskach – co udowadniają liczne badania – sprawiają, że w firmie jest miejsce na wymianę opinii, poglądów i doświadczeń. Pozytywny wpływ zróżnicowania płci przekłada się na lepsze wyniki ekonomiczne firm. Właśnie dlatego współczesne firmy coraz częściej dbają o równowagę płci. Z badań Monster Polska* wynika jednak, że wciąż tylko około 6 proc. wszystkich zatrudnionych kobiet znalazło się w pierwszej dziesiątce najlepiej zarabiających pracowników.
4. Polityka płacowa i sprawiedliwe wynagrodzenia
„Międzynarodowe marki także chętniej inwestują w działania wizerunkowe, które mają wzmacniać przekaz, że firma jest otwarta zarówno na zatrudnienie kobiet i mężczyzn. Niemcy, Islandia, Austria, Szwecja, Finlandia i Francja wprowadziły przepisy, które zmuszają firmy do radzenia sobie z problemem nierówności płci” – zauważa ekspertka MonsterPolska.pl.
Ubiegłoroczny przypadek nierównego wynagrodzenia pracowników w brytyjskiej BBC sprawił, że przepisy zaczęły obowiązywać w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z prawem wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników (około 9000 firm zatrudniające 15 milionów pracowników) muszą opublikować różnicę w wynagrodzeniach i premiach mężczyzn i kobiet. Firmy muszą publikować te informacje zarówno na swojej stronie internetowej, jak i na stronach internetowych klientów i dostawców. Informacja pokazuje, czy firma faktycznie respektuje politykę równości płac.
W Polsce średnia płaca kobiet wynosi 4 300 zł brutto, a mężczyzn – 5 000 zł (w Warszawie) oraz 3 083 i 4 000 zł (poza stolicą) – wynika z badań Monster Polska*. Z badań wynika także, że najbardziej znaczące różnice wynagrodzenia w zależności od płci występują w Bułgarii, Czechach i na Słowacji, gdzie średnia różnica płac wynosi 28-30 proc. na korzyść mężczyzn. Najmniejsze różnice odnotowano w Chorwacji i Słowenii – średnio o 10-11 proc.
5. Zwiększenie zatrudnienia wśród kobiet
Na rynku pracy odsetek zatrudnionych mężczyzn jest nadal wyższy niż odsetek zatrudnionych kobiet. Jednak luka ta stopniowo się zmniejsza dzięki nowoczesnemu stylowi życia, poprawie warunków pracy i emancypacji kobiet. Tyle samo kobiet i mężczyzn pracuje w krajach takich jak Finlandia, Norwegia i Szwecja. W krajach Europy Środkowej jest w tej kwestii sporo do zrobienia, jednak pracodawcy ułatwiają kobietom powrót na rynek pracy stosując m.in. elastyczne formy zatrudnienia.
6.Praca w niepełnym wymiarze godzin
Praca na część etatu to bilet na rynek pracy. W przypadku kobiet próbujących łączyć role mamy i pracownika, zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin, jest często jedynym sposobem na pracę. Prym w tej materii wiedzie Holandia, gdzie aż 74 proc. wszystkich zatrudnionych kobiet pracuje w niepełnym wymiarze godzin. W Niemczech, Austrii, Belgii oraz Wielkiej Brytanii prawie połowa kobiet pracuje w niepełnym wymiarze godzin. Wiele do nadrobienia mają kraje Europy Wschodniej, gdzie tylko jedna dziesiąta kobiet pracuje w niepełnym wymiarze godzin. Średnia w 28 krajach UE stanowi około jedną trzecią tej liczby.
Elastyczny czas pracy pomaga kobietom pozostać na rynku pracy i osiągnąć niezależność finansową. Stopniowe przechodzenie na zatrudnienie w pełnym wymiarze zwiększa szanse na podwyżkę wynagrodzenia i rozwój kariery. Rezygnacja z pracy oddala od powrotu na rynek pracy.
7. Większe zaangażowanie ojców w opiekę nad dziećmi
Kobiety mają coraz silniejsze wsparcie mężczyzn. Dzielenie się obowiązkami związanymi z opieką nad dziećmi sprawia, że kobiety wracają na rynek pracy. Tej tendencji sprzyjają liczne dyskusje społeczne i regulacje prawne.
Każda kobieta musi wziąć sprawy w swoje ręce i wziąć przykład z mężczyzn, którzy idąc na rozmowę kwalifikacyjną mają wyższe oczekiwania co do wynagrodzenia. Nasza rada – nie bój się negocjować i monitorować wynagrodzenia, które można przypisać stanowisku, o które się starasz.
Szczepan Jabłoński