Pandemia koronawirusa przyczyniła się intensywnego spadku obrotów w firmach. Kryzys dotknął również branżę marketingową. W firmach, które oferują usługi z zakresu public relations, reklamy i marketingu, problemem stało się pozyskiwanie i utrzymywanie klientów.
Firmy zaczęły rezygnować z współpracy z agencjami marketingowymi, obniżając koszty. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie pandemią COVID-19 najbardziej zostały dotknięte branże usługowe takie jak np.: turystyka, lotnictwo pasażerskie, transport, gastronomia, usługi czasu wolnego (kluby fitness, kina), branża modowa i koncerny motoryzacyjne. Wstrzymywano produkcję, zamykano salony sprzedaży czy redukowano etaty, poszukując oszczędności dla przedsiębiorstwa. Zaprzestano działań, które nie były priorytetem, m.in. marketingowych. Kierowano się powodami ekonomicznymi lub przekonaniem, że nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.
Zły stan gospodarki mocno odbił się na branży reklamowej. Działania marketingowe dla wielu przedsiębiorców stały się działaniami dodatkowym, które nie mieściły się w budżecie firmy. Reklama dla wielu była dodatkiem, nie jednym z głównych cech prosperowania danej firmy. Hanna Gehrke-Gut – właścicielka agencji GutPR twierdzi, że pandemia jest czasem wielkiej niewiadomej i dlatego firmom z branży marketingowej/reklamy trudniej jest pozyskać nowych klientów. Firmy z wielu branż nie potrafią przewidzieć co przyniesie ostatni kwartał roku. W związku z tym wstrzymują się z inwestycjami. Działania public relations są jednak długotrwałe i nie skupiają się na pojedynczych akcjach promocyjnych, ale skutecznie budują wizerunek.
Jak przetrwać?
Przedsiębiorstwa branż mniej dotkniętych pandemią lub o stabilnej sytuacji ekonomicznej inwestują i będą inwestować w PR czy marketing. Obecna sytuacja to znakomita okazja do zmiany wielu strategii, które mogą się okazać wartościowymi, przynoszącymi firmie w dłuższym okresie, wiele korzyści. Obecna cisza wizerunkowo – komunikacyjna ze strony konkurencji została wykorzystana przez mniejsze firmy do pokazania swojej marki na rynku.
Kryzys gospodarczy to nie najlepszy moment na to, by zniknąć. Firmy, które są obecne wizerunkowo w świadomości konsumentów, odbierane są jako silniejsze. Pandemia nie będzie trwać wiecznie, dlatego warto być cały czas w gotowości. Oczywiście w pierwszej kolejności należy przemodelować strategię, lecz nie rezygnować z dotychczasowych działań. Działania komunikacyjne muszą być prowadzone w sposób ciągły, jednak z uwzględnieniem aktualnej sytuacji.
Nowa strategia firm
Umiejętność radzenia sobie w aktualnej sytuacji wymaga od firm wyjątkowej elastyczności i otwartości. W obecnej sytuacji działania komunikacyjne powinny zostać przemodelowane tak, by wspomagały sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa w czasie kryzysu gospodarczego.
W aktualnej sytuacji należy dokładnie zastanowić się, czego potrzebuje dana firma i co może w tym trudnym czasie zaoferować swoim odbiorcom. Należy dokładnie przemyśleć każdy krok. Dostarczane treści muszą nieść ze sobą obustronne korzyści, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Jeśli pandemia wstrzymała naszą sprzedaż, nie oznacza to, że wstrzymała ją na zawsze. W tym czasie warto dostarczać treści nie tylko sprzedażowe, ale na przykład edukacyjne.
Dynamiczne zmiany, z którymi mierzymy się od połowy marca, sprawiły także, że przedstawiciele szeroko pojętej branży komunikacyjnej musieli przygotować strategie oparte na nowych kanałach. Komunikacja – zarówno z klientami, jak i partnerami biznesowymi przeniosła się do wirtualnego świata. W krótkim czasie należało przenieść swoje przedsiębiorstwo do sieci. Dużą popularnością cieszyły się webinary i live streamingi. Pandemia koronawirusa zachęciła także do korzystania z newsletterów i portali społecznościowych.
E-biznes dotyczy nie tylko naszych klientów. Lockdown w krótkim czasie pokazał, że praca zdalna może być równie wydajna i rzetelna, co praca w biurze. Wiele firm odkryło, że pomimo ich specyfiki, może być ona dobrze wykonywana i przynosić przedsiębiorstwu pozytywne skutki.
Recepta na kryzys
Elastyczność, gotowość do działania i pomysłowość to główne cechy, którymi muszą wyróżniać się firmy marketingowe, PR-owe oraz reklamowe. Pomimo kryzysu, warto proponować klientom wpisywanie działań reklamowych w budżet firmy.
Kryzys gospodarczy z 2008 roku pokazał, że marki, które wstrzymały wszelkie działania komunikacyjne, odzyskiwały swoją pozycję sprzed kryzysu w dużo wolniejszym tempie. Warto pamiętać przy ustalaniu nowej strategii, o odpowiednim osadzeniu prowadzonej komunikacji w kontekście aktualnych wydarzeń. Dobrym pomysłem przy promocji produktów i usług mogą być działania edukacyjne lub prowadzenie działań CSR. Przedstawiciele branż PR-owej mają być partnerami do rozmów, doradcami biznesowymi, którzy pomogą odnaleźć się w trudnej sytuacji – podsumowuje Hanna Gehrke-Gut.
źródło: newsrm.tv