Zupełnie niepotrzebnie boimy się spotkań z prawnikami. Kampania „Prawo bez Strachu” udowodni, że nie powinniśmy obawiać się spotkań z prawnikami. Przychodząc na spotkanie z prawnikiem, bądźmy przygotowani, żebyśmy wiedzieli jakie informacje chcemy od nich uzyskać.
Coraz częściej słyszymy, większość konfliktów kończy się w sądzie. Niekiedy są to bardzo trudne sprawy, jednak zdarzają się i takie, które mogłyby się zakończyć polubownie, przed rozpoczęciem drogi sądowej, ale przez niewiedzę zainteresowanych stron mają swój finał w sądzie.
Często strony nie decydują się na spotkanie z prawnikiem, nawet w kwestii porady prawnej, która szybciej mogłaby zakończyć spór. Niestety, obawiamy się prawników i porad prawnych. Zauważyliśmy, że ludzie po prostu wstydzą się korzystać z pomocy prawników, martwiąc się co inni powiedzą. Nasze zadanie to pomagać i udzielać porad, nie ma w tym nic wstydliwego. Zawsze lepiej zapytać, aby później nie żałować. Zdarza się, że właśnie wizyta u prawnika uchroni przed długotrwałym i kosztowym postępowaniem sądowym – przekonuje Karolina Marszałek, jedna z inicjatorek kampanii.
Na spotkanie z adwokatem czy też radcą prawnym warto przyjść z dokumentacją dotyczącą naszej sprawy i jasnym przekazem, czego oczekujemy i na czym nam zależy. Jeżeli sprawa dotyczy wypadku – możemy przynieść, m.in. notatkę urzędową sporządzoną przez Policję, która była na miejscu zdarzenia, dokumentację medyczną obrazującą stan zdrowia po zaistniałym wypadku; jeśli ktoś naruszył nasze dobra osobiste, czy chcemy się rozwieść, warto pokazać dowody na tę sytuację. Istotnym jest, aby wprowadzić prawnika w naszą sprawę od początku do końca, nie zatajając żadnych informacji, które mogą mieć znaczenie do poprowadzenia naszej sprawy. Być z nim szczerym i nie ukrywać niczego – nawet jeżeli nie jest to dla nas komfortowe.
Niektórzy klienci nie mówią nam całej prawdy, nie chcą, ponieważ po prostu się wstydzą. Niestety, potem te niedomówienia wychodzą i to zazwyczaj w najmniej odpowiednim momencie, czyli na sali sądowej. Zawsze nakłaniam klientów do bycia szczerym, nawet jeżeli budzi to dyskomfort. Dzięki temu, że wiem, mogę przygotować taktykę, która zabezpieczy interesy klienta. Dlatego tak ważne jest, aby nie zatajać żadnych informacji przed swoim prawnikiem – mówi Michał Miller, inicjator kampanii. Udając się na spotkanie z prawnikiem warto również zastanowić się i przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów dotyczących faktycznego stanu własnej sprawy. Dodatkowo warto przygotować sobie konkretne pytania, które chcemy zadać na spotkaniu, dzięki czemu wyjdziemy z satysfakcjonującymi nad odpowiedziami, a nie z myślą o zmarnowanym czasie.
Pamiętajmy, że my – prawnicy, jesteśmy po to, by pomóc, a nie zaszkodzić. Podczas umawiania spotkania zawsze sugeruję zainteresowanej osobie, by wzięła ze sobą wszelkie istotne dla sprawy dokumenty i spisała sobie na kartce ważne punkty, o których chciałaby porozmawiać. Natomiast jeśli ktoś przyjdzie na umówione spotkanie bez konkretnej listy pytań, nic nie szkodzi. Na spotkaniu z klientem zawsze staram się poruszyć jak najwięcej kwestii, wariantów rozwiązania sprawy, mając na uwadze jego dobro. Dokumenty również można donieść na kolejne spotkanie, a w tym czasie podpowiem, które będą jeszcze potrzebne i ważne dla tej konkretnej sprawy – mówi Bartosz Czupajło, inicjator kampanii.
Kolejną kwestią jest fakt, że wiele osób obawia się nie tyle sądów, co już nawet samych kancelarii prawnych, a samo wejście do jednej z nich powoduje u niego stres.
Lata praktyki pokazały nam, że wielu klientów czuje lekki strach przed wejściem do kancelarii. Dlatego w ramach naszej kampanii postanowiliśmy stworzyć cykl darmowych, cotygodniowych spotkań edukacyjnych, które ze względu na obecną sytuację oraz nowe obostrzenia przenieśliśmy do sieci i zapraszamy do oglądania nas na żywo na naszym profilu na Facebook’u. Podczas relacji wyjaśniamy najważniejsze pojęcia prawne, informujemy jakie kroki prawne można podjąć w danym temacie, ponieważ każde spotkanie dotyczy innego zagadnienia. Zachęcamy również do zadawania pytań – dodaje Anna Stasiak-Apelska, kolejna z inicjatorek kampanii.
Kampania „Prawo bez strachu” ma pokazać, że kontakt z adwokatem nie musi być wcale stresujący. Warto odpowiednio przygotować się do spotkania z prawnikiem, by wyjść z niego w pełni usatysfakcjonowanym i pozytywnie nastawionym do dalszego działania. Wtorkowe spotkania online to idealna okazja, aby przełamać się i zobaczyć, że prawnik jest osobą, która pomaga, a nie ocenia, a dodatkowo dowiedzieć się wielu praktycznych informacji.
Magdalena Ulanowska