News will be here

Czy praca daje nam zadowolenie?

Pomimo, że najważniejszym czynnikiem dającym zadowolenie z pracy jest wynagrodzenie, to istotne są relacje międzyludzkie pomiędzy współpracownikami i na linii pracownik–przełożony.
Praca to część naszego życia. Powinna być dla nas źródłem satysfakcji, bo wtedy pozytywnie wpływa na samopoczucie i relacje rodzinne. Zła atmosfera w pracy odbija się na rodzinie.
Wiedza o tym, co wpływa na poczucie szczęścia w pracy Polaków, jest istotna zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy. Bowiem obu stronom zależy na owocnej współpracy, która jest możliwa dzięki zrozumieniu wzajemnych potrzeb i oczekiwań.

Po pierwszej edycji badania otrzymaliśmy informację zwrotną, że poruszony przez nas temat skłonił zarówno szefów firm, jak i ich zespoły do refleksji. Wyniki dały jasne wskazówki pracodawcom, na co powinni zwrócić uwagę, chcąc zatrzymać na dłużej dobrych pracowników w swoich strukturach.– mówi Natalia Bogdan, prezes agencji rekrutacyjnej Jobhouse. Dodaje: W toczącej się dyskusji, jak sobie radzić z budowaniem i utrzymaniem zespołów w czasach „rynku pracownika” – wyniki badania są zbiorem pomocnych wskazówek. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się w tym roku powtórzyć badanie i sprawdzić, co się zmieniło od ubiegłego roku.

Czy wynagrodzenie daje szczęście pracownikom?
W obu edycjach badania „Szczęście w pracy Polaków” najistotniejszym czynnikiem mającym wpływ na poczucie zadowolenia z pracy pozostało wynagrodzenie.

Ponad połowa badanych poleca swoją pracę ze względu na panującą w niej atmosferę. Mniejsze znaczenie ma miejsce wykonywania pracy oraz czas dojazdu, natomiast istotna pozostaje możliwość rozwoju oraz godzenia pracy zawodowej z życiem codziennym tzw. work-life balance.

Czy Polacy są zadowoleni z pracy?
Jak pokazują wyniki badania nasze nastawienie do pracy można uznać za pozytywne. Ankietowani podkreślali, że pracują z osobami, które lubią, czują się zmotywowani i rzadko muszą zostawać w pracy po godzinach. Również zakres obowiązków postrzegają jako odpowiedni do własnych kompetencji, a co ważne – większość z nich nie uznaje również swojej pracy za nużącą. Niepokojącą informacją dla pracodawców może być fakt, że Polacy nie otrzymują informacji zwrotnej z wykonywanych obowiązków. Chociaż zakres zadań został przez pracowników oceniony jako odpowiedni – tzn. wykonują oni czynności, w których czują się najlepsi (7 pkt na 10), to jednak problemem jest wynagrodzenie. 5,9 pkt na 10 – w tylu przypadkach ankietowani postrzegają swoje pensje jako nieodekwatne do ich zaangażowania w pracę i osiąganych rezultatów.

Żyjemy w czasach, kiedy coraz częściej możemy robić to, co kochamy przy okazji zarabiając na tym. Niestety, dla dominującej części populacji jest to nadal odległy temat. Prawie 2/3 ankietowanych jest dalekich od polecania swojego miejsca pracy. Jest to złożony problem, wynikający przede wszystkim z podejścia większości pracodawców. Choć niechęć do podejmowania ryzyka po stronie pracowników także jest również istotnym czynnikiem. Bardzo często warunki pracy utrudniają utożsamianie się z misją firmy. Brak komunikacji, brak mechanizmów które dawałyby załodze nawet niewielki wpływ na losy firmy i to, w którą stronę firma zmierza –­sprawia, że trudno z nią się identyfikować. ­–­mówi Michał Sadowski, założyciel Brand24. Dodaje – naturalnie głównym czynnikiem decydującym o chęci polecenia są warunki finansowe, choć coraz częściej, równie ważna okazuje się wolność i możliwości rozwoju. Ludzie chcą realizować ciekawe projekty, ale także czuć, że rozwijają się i budują własne portfolio kompetencji.

Kto chętniej poleca swoją pracę – mężczyźni czy kobiety?
Polacy ponownie w umiarkowanym stopniu poleciliby swoją pracę znajomym. Co ważne, wyniki jednak różnią się w zależności od płci. W grupie badanych mężczyzn wskaźnik NPS, określany w skali od – 100 do 100 punktów – wyniósł 5 punktów, u kobiet minus 4 punkty.

Wśród mężczyzn największą grupę (37%) stanowią tzw. Promotorzy –­bardzo zadowoleni i skłonni polecać swoją pracę, a wśród kobiet największa grupa to (42%) tzw. Krytycy, czyli osoby zdecydowanie niepolecające swojej pracy. Zarówno dla kobiet i mężczyzn wspólny jest jeden powód, który sprawia, że pracę można określić jako godną polecenia i jest nim przyjazna atmosfera pracy, co oczywiście cieszy. – mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, Candidate & Employee Experience Consultant, Great Digital.

W top 3 najważniejszych powodów w obu grupach znalazła się też możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Czynnikiem różnicującym skłonność do polecania swojej pracy okazuje się być natomiast wynagrodzenie (i nie jest to chyba dla nas zaskoczeniem, wobec publikowanych systematycznie danych o różnicach w pensjach pomiędzy płciami). Co ciekawe, wszyscy są zgodni co do tego, że element ten powinien w firmach ulec poprawie, zaraz za nim pojawia się jednak dużo więcej „miękkich” czynników choć w nieco innej kolejności wśród kobiet i mężczyzn.
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *