Okresowa ocena pracowników istotna jest tak dla pracodawców jak i samych pracowników. Pozwala ustalić poziom zadowolenia ze współpracy i określić najbliższe cele. Istnieje zestaw dość jasno sprecyzowanych kryteriów, jakimi powinni się kierować menadżerowie czy pracodawcy dokonując oceny działań i postaw podwładnych.
Najbardziej popularne podejście w tym zakresie opiera się na analizie celów – kryteria efektywnościowe oraz kompetencji – kryteria kwalifikacyjne. Wiele przedsiębiorstw ceni je ze względu na obiektywizm i jednoznaczność.
Spotkanie mające na celu ocenę pracy pracowników z pozoru można zaliczyć do tych z serii „trudnych”, jednak dobrze poprowadzone i ukierunkowane na konstruktywną informację zwrotną, może mieć duży wpływ na rozwój pracownika w strukturach firmy. Pozwala wychwycić bieżące potrzeby zatrudnionych, także w obszarze szkoleń z zakresu umiejętności miękkich czy twardych.
Pracownik, który regularnie otrzymuje informację zwrotną na temat jego pracy, jest skoncentrowany na postawionych mu celach, co wpływa na jego poziom zaangażowania i efektywności. Ma to swoje odzwierciedlenie także w funkcjonowaniu grupy.W dobrze prosperujących firmach okresowa ewaluacja jest obowiązkową praktyką mającą wpływ na rozwój całej firmy. Ambitni pracownicy bardzo sobie cenią takie praktyki, ponieważ spotkanie jest dla nich okazją do wytyczenia sobie nowych szczytów czy poinformowania o chęci rozwoju np. w nowym kierunku.
Przeprowadzając ocenę pracowników, w pierwszej kolejności bierze się pod uwagę postawę pracownika, jego ambicję i inicjatywę wobec powierzonych mu zadań. Każdy kierownik od czasu do czasu powinien sprawdzić, czy jego podwładny jest zaangażowany w swoją pracę i z własnej woli angażuje się w jej rzetelne wykonywanie. Aktywna postawa ma duży wpływ na efektywność zespołu, jak również buduje wspierającą atmosferę w miejscu pracy.
Innym często podejmowanym kryterium jest coś, co najprościej można określić jako zorientowanie na organizację. W jego zakres wchodzi między innymi sprawdzenie, czy podwładny charakteryzuje się zrozumieniem dla działalności i celów przedsiębiorstwa, w którym jest zatrudniony. To zaś prowadzi nas do takich zagadnień, jak choćby uczciwość czy produktywność. Niejednokrotnie pracodawcy są zmuszeni zastanowić się, czy członkowie ich zespołów cały czas spełniają wymagania potrzebne do realizacji powierzonych im zadań.
Ważne, by w trakcie ewaluacji unikać emocjonalnych, cechujących się brakiem profesjonalizmu dyskusji. Dlatego warto wypracować sobie obiektywny szablon kryteriów, jakie zawsze będziemy brali pod uwagę, oceniając wszystkich pracowników. Należy być wnikliwym, ale przede wszystkim sprawiedliwym. Pracownicy zobaczą sens w okresowej ewaluacji i będzie ona miała dla nich znaczenie tylko wtedy, gdy rzeczywiście pracodawca będzie brał poważnie ich potrzeby i dawał możliwość ich realizacji w obrębie przedsiębiorstwa.
Dobra ewaluacja powinna też uwzględniać tzw. miękkie kryteria, dotyczące cech osobowościowych pracowników. Można tu wyszczególnić choćby umiejętność radzenia sobie ze stresem, wpływ na pozostałych członków zespołu czy skłonność do konfliktów.
Niezależnie od kryteriów oceny, którymi kieruje się pracodawca, zawsze należy pamiętać o profesjonalizmie i sprawiedliwości. To dwa podstawowe filary oceny, dzięki którym ocena będzie wartościowa dla obu stron – Natalia Bogdan agencja pośrednictwa pracy Jobhouse.
Dorota Steliga