Pracodawcy co roku stają przed nie lada wyzwaniem; szukają unikalnych, a zarazem odpowiadających na potrzeby pracowników prezentów świątecznych. Wiedzą, iż działania okołoświąteczne wpływają na pracowników motywująco i zwiększają ich zaangażowanie w pracy, właśnie dlatego starają się je dokładnie przemyśleć i dostosować do potrzeb zespołu i wizji firmy. Premia, paczki dla rodziny czy może spersonalizowane prezenty – czym powinni kierować się w wyborze upominków świątecznych?
Rynek pracy rozwija się dynamicznie i choć aktualnie mówi się o rynku pracownika, są przesłanki wskazujące na to, iż niebawem ta¬ sytuacja może się zmienić. Firmy, które funkcjonują w oparciu
o swoje wartości i misję, wierzą, iż poza czynnikami finansowymi, ważnym aspektem są relacje w zespole, dlatego warto o nie dbać. Nadchodzące Święta to jedna z okazji, która pozwala wyrazić wdzięczność pracownikom za dobrą pracę. Sposobów jest wiele, a kluczem do wyboru właściwego jest znajomość swoich pracowników.
– Jeśli zarządzamy małą firmą i mamy dobre relacje z zespołem, wiemy czym się interesują poszczególne osoby – łatwiej jest nam dopasować prezent do ich indywidualnych potrzeb.
Możemy także poprosić o wsparcie managerów, by podczas nieformalnych rozmów z pracownikami poznali ich oczekiwania i preferencje.W większych organizacjach rozwiązaniem mogą być
np. anonimowe ankiety. Jeśli zależy nam, by poznać preferencje pracowników, na pewno znajdziemy sposób– mówi Natalia Bogdan, właścicielka agencji rekrutacyjnej Jobhouse.
Świąteczne spotkania – motywacja i integracja
Wigilia firmowa daje możliwość spędzenia czasu, który jest okazją do rozmów w kuluarach, niekoniecznie związanych z tematami zawodowymi czy branżowymi. To idealny czas na integrację pomiędzy pracownikami, który z sukcesem przełożyć się może na późniejszą wewnętrzną komunikację w firmie. Spotkanie świąteczne to także idealny moment, by wręczyć pracownikom prezenty.
-Sposób przekazania prezentów, a także słowa, które skierujemy w tym momencie do zespołu są niezwykle istotne. Ważne jest, by nasi pracownicy wiedzieli, w jaki sposób ich praca przyczyniła się do sukcesu firmy w danym roku, a upominki są formą podziękowania za ich zaangażowanie i wkład. Przekazanie prezentów powinno być także poprzedzone złożeniem życzeń świątecznych. – dodaje Natalia Bogdan, właścicielka agencji rekrutacyjnej Jobhouse.
Do najczęstszych rozwiązań wybieranych przez pracodawców w okresie świątecznym należy premia bądź bon podarunkowy. Na popularności zyskują także vouchery do wykorzystania w dogodnym czasie. Pracodawcy coraz chętniej korzystają także z platform benefitowych. Obecnie rozpowszechniana jest inicjatywa pomocy innym oraz wsparcie tych najbardziej potrzebujących. Idea zrobienia czegoś dla innych jednoczy zespół, a takie działanie utwierdza w przekonaniu, iż jest to szczytny cel.
– Niezależnie od tego, czy wybierzemy pieniądze, paczkę czy bon, prezent powinien być wręczony od serca i uwzględniać potrzeby naszych pracowników oraz możliwości finansowe firmy. Czasami słodycze z miłym słowem od szefa mogą być warte o wiele więcej niż suchy przelew lub wysłanie paczki pocztą bez spersonalizowanej wiadomości.– podsumowuje Natalia Bogdan.
Dorota Steliga