News will be here

Za jakie produkty lub usługi Polacy są gotowi zapłacić więcej?

Co skłania nas do zakupu droższych, ale polskich produktów? Odpowiedź znajdziemy w opublikowanym 16 października raport „Polacy o Firmach Rodzinnych. Firmy zbudowane na zaufaniu”. Raport ujawnia również, że wśród różnych profesji, największym zaufaniem Polaków cieszą się przedsiębiorcy rodzinni, a najlepiej rozpoznawalnymi markami rodzinnymi są Grycan, Koral i Tarczyński.

Wysoka jakość i polskie pochodzenie
Niemal 40% Polaków jest skłonnych kupić droższy z dwóch podobnych produktów, jeśli będzie on pochodził z firmy rodzinnej. Spośród nich, prawie 30% deklaruje, że jest gotowych zapłacić różnicę w cenie wynoszącą więcej niż 10%.
Gotowość dopłaty związana jest z podejmowaniem przez Polaków coraz bardziej świadomych decyzji zakupowych. Oznacza to, że zwracają oni uwagę na to, przez kogo został wyprodukowany dany produkt. Okazuje się, że najważniejszą zachętą do wyboru producentów rodzinnych jest przekonanie konsumentów co do wysokiej jakości oraz polskiego pochodzenia towaru. 60% Polaków, którzy kiedykolwiek kupili produkt firmy rodzinnej wierzy, że w takim przedsiębiorstwie o poziom jakości produktów dba sam właściciel. Kolejnym czynnikiem zachęcającym do zakupu produktu firmy rodzinnej okazała się ich polskość. W 2016 roku takiej odpowiedzi udzielił co czwarty
z respondentów, którym zadano to pytanie, rok później – już co drugi. Wśród młodych Polaków (do 24 lat) bardzo ważnym elementem okazało się także przekonanie o sprawiedliwym traktowaniu pracowników w firmach rodzinnych.

Ufamy rodzinnym
Polacy, zapytani o najbardziej rozpoznawalne firmy rodzinne w Polsce, już po raz czwarty wskazali firmę Grycan (12,2%). Na drugim miejscu, trzeci raz z rzędu, znalazła się firma Koral (4,8%), za nią – Tarczyński (2,9%). Ankietowani wymienili również takie firmy jak. Dr Irena Eris, Oknoplast czy Adamed. Raport pokazuje też, że przedsiębiorca rodzinny jest profesją, która cieszy się największym zaufaniem Polaków – taką odpowiedź wskazała ponad połowa badanych. Na wysokich pozycjach znaleźli się także sprzedawcy w sklepie (39,4%) oraz dziennikarze radiowi (29,7%). Niżej plasują się przedstawiciele profesji, które uchodzą zwykle za zawody zaufania publicznego: księdzu ufa 25% z nas, urzędnikowi – 22%. Co więcej, informacja, że sklep jest prowadzony przez firmę rodzinną skłoniła by 48% respondentów do częstszych zakupów w tym sklepie. W grupie badanych do 24 lat, gotowość taką zadeklarowało aż 53%.

Moc polecenia
Polacy chętnie polecają najbliższym i znajomym produkty i usługi, z których są zadowoleni. Połowa (49,9%) twierdzi, że robi to zawsze, a prawie drugie tyle osób (47,8%) przyznaje, że robi tak czasem. Według danych z raportu, dla ponad połowy z nich (51,2%) fakt, że polecany produkt pochodzi z firmy rodzinnej ma dodatkowe znaczenie przy udzielaniu rekomendacji. Co ciekawe, ma to większe znaczenie dla mężczyzn (53%) niż dla kobiet (49%). Wśród mieszkańców poszczególnych województw, największy odsetek udzielających rekomendacji z uwzględnieniem rodzinnego charakteru producenta lub usługodawcy znajdziemy w województwie opolskim. W sumie aż w dziewięciu województwach udział osób chętniej rekomendujących produkty firm rodzinnych przekracza połowę respondentów.

Siła drzewka
Aby ułatwić konsumentom odnalezienie produktów pochodzących z firm rodzinnych , Fundacja Firmy Rodzinne stworzyła znak towarowy „Drzewko firma rodzinna”. W tym roku po raz pierwszy sprawdzono jego rozpoznawalność. Okazuje się, że aż 29% Polaków spotkało się do tej pory ze znakiem Drzewka.
– W tej chwili ze znaku Drzewka korzysta już 650 firm rodzinnych w Polsce. To sprawia również, że kolejne firmy zauważają je i ubiegają się o licencję do znaku w coraz szybszym tempie. Prawo do używania wspólnej identyfikacji jest bezpłatne i dla bezpieczeństwa użytkowników oraz odbiorców zostało opatentowane. Drzewko działa – jest prostym sposobem ekspresji najważniejszych wartości związanych z rodzinną przedsiębiorczością, czyli tradycji, uczciwości i odpowiedzialności na pokolenia. Warto zaufać Drzewku, ponieważ sadzi się je nie dla siebie, a dla następnych generacji – wyjaśnia Katarzyna Gierczak Grupińska
źródło: newsrm.tv

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *