Robotyzacja procesów biznesowych jest przyszłością sprawnie funkcjonujących przedsiębiorstw. Z tego powodu studenci zgłębiają ten temat, by wejść na rynek z oczekiwanymi przez pracodawców kompetencjami.
Widząc potencjał robotów w edukacji, organizacja First Byte nawiązała współpracę w Polsce z Wyższą Szkołą Bankową w Opolu, wprowadzając na uczelnię, narzędzie do robotyzacji Wizlink. Trzech studentów placówki w marcu2021 r. obroniło prace dyplomowe z zastosowaniem robotów.
Robotyzacja – kierunkiem przyszłości
Umiejętność wykorzystania nowych technologii jest to obecnie bardzo oczekiwaną cechą na rynku pracy. Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że wciąż rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinach robotyzacji i automatyzacji. Zwłaszcza, że na roboty decyduje się coraz więcej firm, gdyż stały się dostępne również dla przedsiębiorców z sektora MŚP.
Rynek potrzebuje specjalistów od nowych technologii, a my chcemy pomagać w ich kształtowaniu. Dlatego też realizujemy program„Wizlink – roboty na uczelniach”, w ramach którego udostępniamy nasze narzędzie Wizlink dla studentów. W przypadku WSB w Opolu, zdecydowaliśmy się na ciągłą współpracę, dzięki czemu studenci mogą edukować się z zakresu projektowania i zarządzania wirtualnymi robotami (albo farmami robotów software’owych).– mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela Wizlink.
Roboty jako pomoc ludziom
Badania prowadzone przez studentów udowadniają, iż roboty sprawdzają się w codziennym życiu, niezależnie od branży. Mogą pomóc wszędzie tam, gdzie zaistnieje potrzeba oszczędności czasu, a sam proces opiera się na powtarzalnych zadaniach oraz pracy z dużymi ilościami danych.
Robot został wykorzystany w projekcie badawczym, jako prototyp do narzędzia wspierającego oszczędność czasu pracowników SOR w codziennych czynnościach, związanych z pandemią Covid-19. Robot software’owy teoretycznie pozwolił na skrócenie czasu pracy, sprawdzając w systemie obecność wyników wymazów PCR w kierunku SARS-COV-2, pobranych u pacjentów SOR-u.Dodatkowo zaprojektowany robot przenosi informacje do systemów informacyjnych szpitala i przesyła stosowne informacje korzystając z systemu e-mail i bramki SMS – ocenia Arkadiusz Wilczek, student WSB w Opolu. Dodaje: Praca przy tym projekcie pokazała mi, że rozwój technologiczny w tym temacie ułatwia funkcjonowanie, a robotyzację procesów warto wdrażać w przyszłej pracy zawodowej.
Roboty – korzyści dla biznesu
Jak ocenia promotor obronionych prac, uczelnia również dostrzegła potencjał w zajęciach z robotami, a efekty tej współpracy mogą pomóc lokalnym instytucjom oraz firmom we wprowadzaniu podobnych procesów w swoich strukturach.
Zmiany w organizacjach wymagają zarówno wdrażania rozwiązań sprzętowych, jak i programowych, automatyzujących czynności powtarzalne.Dlatego też do programu studiów inżynierii zarządzania, uczelnia zdecydowała się wprowadzić przedmioty,w ramach których studenci zdobywają wiedzę z zakresu optymalizacji procesów biznesowych. W trakcie zajęć, studenci przygotowują rozwiązania robotyzacji procesów dla konkretnych przypadków, występujących w lokalnych organizacjach. Powstałe scenariusze stanowią gotowe do zastosowania rozwiązania. Opracowanie pierwszych scenariuszy w ramach zajęć, stanowi bardzo ważny krok we wdrażaniu nowoczesnych technologii w organizacjach regionu. – mówi dr inż. Janusz Sasak założyciel SMCG SenseMaking Consulting Group, wiceprezes zarządu, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykładowca WSB Opole.
Zajęcia w zakresie robotyzacji są więc dużą szansą zarówno dla studentów, jak i dla całego regionu, który może później korzystać z wykształconych i doświadczonych pracowników. Studentów, którzy chcieliby edukować się w zakresie robotów cyfrowych zapraszamy do zapisania się na studia na WSB w Opolu, a konkretnie na kierunek inżynieria zarządzania. Warto również śledzić nasz projekt „Wizlink – roboty na uczelniach”, bowiem często pojawiamy się z zajęciami również na innych uczelniach. – dodaje Michał Wawiórko.
Natalia Pisarska