News will be here

Analiza przed otwarciem sklepu online

badanie rynku internetowego a sklep online

Analiza przed otwarciem sklepu online jest pierwszym zadaniem, które musisz wykonać na 6+. Jeśli tego nie zrobisz, możesz zderzyć się z murem, a upadek będzie bardzo kosztowny. Nikt nie lubi porażek, zwłaszcza finansowych. Jeśli zbadasz rynek, będziesz wiedział, czy warto realizować swój pomysł. Ne bazuj tylko na swojej wizji, ale nabierz przekonania do swojego projektu, na podstawie pozyskanej wiedzy. Analiza rynku pozwoli przygotować się do biznesu, który jaj zawsze wiąże się z ryzykiem finansowym. 

Analiza przed otwarciem sklepu online – czy jest konieczna?

Prowadzenie sklepu internetowego jest doskonałym pomysłem na rodzinny biznes. Zanim jednak podejmiesz jakiekolwiek działania, wykonaj dokładną analizę rynku, co robią rozważni przedsiębiorcy w celu zminimalizowania ryzyka niepowodzenia, za wyjątkiem tych, którzy mają zagwarantowane zlecenia. Zbadanie rynku jest kluczowe, ponieważ pozwoli Ci określić szansę na osiąganie zysków. Analiza przed otwarciem sklepu online kosztuje sporo pracy, ale jeśli jej nie przeprowadzisz, możesz zostać zmuszony w niedługim czasie do przebranżowienia się lub zamknięcia biznesu. Musisz znaleźć odbiorców, inaczej podzielisz los właścicieli, którzy zlikwidowali swoje sklepy online.

Wiele osób kieruje się błędną polityką, sądząc, że przykładowo otworzenie sklepu ze znanymi kosmetykami czy suplementami jest doskonałym pomysłem, bo klienci poszukują markowych, sprawdzonych produktów. To oczywiście prawda, ale trzeba wziąć pod uwagę, że konkurencja jest na niezwykle duża, że chcąc dobrze prosperować na rynku, trzeba zainwestować niemałe środki w reklamę. Duże firmy wydają miliony na promocję, co często nie przekłada się na obrót.  Analiza rynku pomaga w dokonaniu wyboru asortymentu.

Błękitny ocean a nie czerwony ocean

Oba terminy funkcjonują w biznesie, ale zdecydowanie różnią się od siebie.  Jeśli wejdziesz w czerwony ocean, będziesz musiał konkurować z firmami, które już opanowały rynek. Są praktycznie nie do pokonania, więc masz małe szanse na pozyskiwanie dużej liczby klientów, jeśli nie obniżysz cen. To może być opłacalne, ale pod warunkiem wysokich wyników sprzedaży. Jednak weź pod uwagę, że korporacje wykupują reklamy w Google Analytics, pozycjonują swoje strony, a ich działy marketingowe opracowują strategie działania, dzięki czemu zajmują pierwsze miejsca w wyszukiwarkach. Wiele czasu minie, zanim wejdziesz na wyższy poziom.

Zdecydowanie lepsza jest strategia błękitnego oceanu, która sprawdza się każdym biznesie, również e – commerce. Wybierz unikalny asortyment na który będzie popyt czy też jest niewiele na rynku tego rodzaju produktów.  Wejdź na błękitny ocean i opracuj strategię, która da Ci duży potencjał wzrostu. Masz taką możliwość, bo firmy jeszcze nie konkurują ze sobą, co ułatwia budowę biznesu. Nawet przy wyższych cenach, zaczniesz pozyskiwać klientów, choć na początku będzie ich niewielu. Na to też nie ma reguły, ponieważ możesz znaleźć towar na rynkach zagranicznych, cieszący się popytem w Polsce.  W błękitnym oceanie sukces nie zawsze przychodzi natychmiast,  ale wiele firm wyszło z czerwonego oceanu, by prężniej rozwijać biznes. Musisz się też spodziewać, że po jakimś czasie zaczną powstawać podobne witryny, ale Ty już będziesz miał wyrobioną markę.

Jak zbadać rynek?

Badanie rynku pozwoli Ci ocenić potencjał sukcesu sklepu internetowego. Nie musisz inwestować żadnych środków finansowych, wystarczy wykonać poniższe zadania:

  • analiza konkurencji –  sprawdź sklepy internetowe działające w Twojej branży, jakie produkty oferują, w jakich cenach, czy są opinie klientów, na forach internetowych,
  • badanie grupy docelowej – badanie rynkowe pozwoli zrozumieć preferencje, potrzeby i zachowania klientów, którzy będą Twoimi odbiorcami,
  • trendy rynkowe – moda na dany asortyment wpływa na decyzje konsumentów.  Przeanalizuj od ilu lat produkty o których myślisz, cieszą się popytem oraz czy trend utrzyma się w przyszłości,
  • analiza opłacalności –  zrób biznesplan, by określić ile zarobisz na sprzedaży. Podstawą jest cena zakupu i zbytu. Z różnicy nie tylko pokrywasz koszty sklepu, ale wypłacasz sobie pensję,
  • planowanie marketingu i sprzedaży – zanim uruchomisz sprzedaż opracuj strategię działania. Jeśli nie jesteś ekspertem, korzystaj z porad w sieci. Wiedza pomaga uniknąć strat.

Analiza przed otwarciem sklepu online jest postawą, o czym zapomina wielu przedsiębiorców. Jeśli zrobisz rzetelne badanie, będziesz wiedział czy jest sens wprowadzania do sprzedaży danej kategorii produktów. Postaw na sukces, a nie przypadek, bo biznes musi przynosić zysk, w przeciwnym razie zlikwidujesz działalność z dużymi stratami. CDN
red.