Uczniowie pierwszych klas szkoły podstawowej radzą sobie z prostym dodawaniem, odejmowaniem i mnożeniem, ale z rozwiązaniem zadań opisowych mają już problem. Co drugi uczeń klas 1-3 nie potrafi posługiwać się zegarkiem analogowym.
Co zrobić, żeby dzieci nie miały z tym problemu?
Zdaniem pedagogów, naukę matematyki warto rozpocząć już w pierwszych latach życia dziecka. Kiedy umysł malucha jest niezwykle chłonny, zrozumienie prostych zasad matematycznych, przychodzi mu z ogromną łatwością. Z analizy prac konkursowych „Puchacz Piotr” wynika, że coraz częściej wśród uczniów klas 1-3 pojawiają się problemy z podstawowymi umiejętnościami matematycznymi. Jedynie 33 proc. 7-9 latków rozwiązało poprawnie zadanie polegające na wstawieniu brakującej liczby, aby równość była prawdziwa.
Dzięki analizie ponad tysiąca trzystu prac konkursowych możemy zaobserwować, że dzieci z klas 1-3 lepiej radzą sobie z zadaniami realnymi, niż abstrakcyjnymi. Ćwiczeniami, które sprawiają uczniom najmniej trudności są proste działania z zakresu dodawania, odejmowania i mnożenia. Pierwszoklasiści świetnie radzą sobie również obliczeniami na pieniądzach. Problematyczne okazują się natomiast zadania złożone, dwuetapowe, które wymagają więcej niż jednego kroku w dojściu do rozwiązania. W dobie cyfryzacji coraz więcej dzieci ma problem ze skupieniem, które jest niezwykle ważne podczas rozwiązywania tego typu ćwiczeń. Uczniowie łatwo się rozpraszają i gubią, mimo, że często znają klucz do rozwiązania, nie potrafią wykorzystać go w praktyce – komentuje Małgorzata Grymuza, ekspert MathRiders.
Matematyka – podstawowe umiejętności
Podobnie jak w zeszłorocznej edycji konkursu zadaniami, które przysparzają uczniom wczesnoszkolnym poważne problemy są również te, związane z zegarem analogowym. Aż 53 proc. uczniów klas 1-3 ma trudności w zaznaczeniu godziny przy pomocy wskazówek, a nie wyświetlacza elektronicznego. Ponad połowa drugoklasistów nie poradziła sobie z kolejnością wykonywania działań. Natomiast wśród 8-9 latków duże kłopoty sprawiło zadanie polegające na wstawieniu nawiasów w takie miejsce, aby uzyskać zadany wynik. Rozwiązało je jedynie 23 proc. uczestników konkursu.
Zadanie polegające na uzupełnieniu wskazanej godziny na zegarze analogowy, jest jednym z przykładów praktycznego wykorzystywania wiedzy matematycznej. Niestety podobnie jak w poprzednim roku, połowa dzieci od 7 do 9 roku życia ma z tym problem. Nauczanie matematyki w pierwszych latach edukacji jest niezwykle ważne. W tym momencie możemy pokazać uczniom matematyczny świat w sposób kreatywny i praktyczny, a nie jedynie schematyczny. To właśnie w pierwszych szkolnych latach uczymy się podstawowych zasad matematycznych, na których opiera się niemal cała wiedza matematyczna. Jako rodzice i nauczyciele powinniśmy zwracać uwagę, aby wszelkie „braki” w wiedzy dziecka były uzupełniane na bieżąco. Warto pamiętać, że niezrozumienie pewnych zagadnień matematycznych na wczesnym etapie nauczania może przynieść poważne konsekwencje w przyszłości – dodaje Małgorzata Grymuza.
źródło: newsrm.tv