Blisko 1 mln 194 tys. uruchomionych pociągów, ponad 348 mln przewiezionych pasażerów i praca przewozowa na poziomie 87 mld pasażerokilometrów – tak PKP Intercity podsumowuje 5 479 dni działalności na rynku przewozowym. Nowy standard podróżowania, konkurencyjne czasy przejazdów, atrakcyjne ceny biletów oraz komfortowy tabor – to tylko wybrane kamienie milowe w rozwoju spółki.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Spółka rozpoczęła działalność 1 września 2001 r. w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, a w styczniu 2008 r. została przekształcona w spółkę akcyjną. Obecnie przewoźnik uruchamia w komunikacji krajowej cztery kategorie pociągów. Pierwsza to Express InterCity Premium (EIP) obsługiwana przez 20 pociągów Pendolino. Druga – Express InterCity (EIC), w ramach której kursują składy zestawione z nowoczesnych wagonów. W kategorii InterCity (IC) jeżdżą nowe pojazdy FLIRT3 i PesaDART oraz pociągi zestawione ze zmodernizowanych wagonów. Ich zakup został sfinansowany ze środków unijnych. Natomiast Twoje Linie Kolejowe (TLK) sprzyjają ekonomicznym podróżom. Europejskie szlaki obsługują pociągi EuroNight, EuroCity oraz międzynarodowe pociągi pośpieszne.
Nowoczesny park taborowy
W 2015 r. przewoźnik zakończył program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł. Dzięki niemu pasażerowie mogą podróżować na pokładach nowoczesnych pociągów Pendolino, FLIRT3 i PesaDART. Do kupionych w 2008 r. 10 lokomotyw Husarz dołączyły nowe, spalinowe lokomotywy Gama oraz zmodernizowane lokomotywy SM42. Zasoby przewoźnika zostały powiększone również o 263 nowe lub zmodernizowane wagony. Projekt inwestycyjny objął niemal całą Polskę, dzięki czemu z wygodnych składów mogą skorzystać już nie tylko klienci między największymi miastami, ale również pomiędzy mniejszymi ośrodkami. Inwestycje były realizowane przy wsparciu Unii Europejskiej. Przewoźnik na ten cel pozyskał 2 mld 150 mln zł środków unijnych.
Pasażer w centrum uwagi
Na przestrzeni 15 lat oferta PKP Intercity stała się prostsza i bardziej atrakcyjna dla pasażera. W 2005 r. pojawiła się internetowa sprzedaż biletów e-IC oraz możliwość zapłaty za bilet kartą płatniczą. Podróżni zyskali także opcję okazania biletu elektronicznego na dowolnym urządzeniu mobilnym, a kanały sprzedaży zostały rozszerzone o sieć biletomatów. W 2013 r. jeden blankiet ze wskazniem miejsca zastąpił bilet i miejscówkę. Sprzedaż w kasach, pozostających nadal głównym kanałem zakupu, została unowocześniona, między innymi poprzez system jednej kolejki i szkolenia pracowników kas. Zmodernizowano system sprzedaży internetowej oraz wprowadzono możliwość zakupu biletu przez aplikację mobilną IC Mobile Navigator nawet na 5 minut przed podróżą.
Bezkonkurencyjna oferta
W ostatnich latach w Polsce bardzo rozwinął się sektor przewozów pasażerskich. Podróżni mogą przemieszczać się na pokładach samolotów, korzystać z busów czy, dzięki coraz lepszym drogom, szybciej podróżować samochodem. PKP Intercity stanęło przed wyzwaniem stworzenia oferty, która będzie konkurencyjna wobec innych środków transportu i przyciągnie na pokłady pociągów większą liczbę pasażerów. W grudniu 2014 r. zarządca infrastruktury zakończył prace modernizacyjne na najważniejszych trasach kolejowych, co przyczyniło się do skrócenia czasów przejazdów między największymi miastami oraz umożliwiło efektywne wykorzystanie nowo zakupionych pociągów (Pendolino, FLIRT3, PesaDART) oraz lokomotyw. Krótsza podróż w połączeniu z komfortowym taborem, przyczyniły się do powrotu pasażerów na kolej.
Obecnie na coraz większej liczbie tras oferta PKP Intercity jest bezkonkurencyjna. Przykładem jest połączenie Warszawa-Gdańsk. Ze stolicy do Trójmiasta podróżni mogą dojechać w 3 godziny, na pokładzie nowoczesnego i komfortowego pociągu Pendolino. Podobnie, bezkonkurencyjna jest oferta na odcinku Warszawa-Olsztyn. Czas przejazdu między miastami wynosi ok. 2,5 godziny, pasażerowie mają do dyspozycji wygodne pociągi FLIRT3.
Pasażerowie chwalą podróże z PKP Intercity
Przez 15 lat w PKP Intercity zaszło wiele pozytywnych zmian. Zauważają je także pasażerowie. Na pytanie, co w podróżowaniu pociągiem zmieniło się na lepsze w ostatnich latach 66% respondentów wskazuje na nowoczesność pociągów, 63% na wygląd i design składów i tyle samo na wygodę zakupu biletu, np. poprzez aplikację mobilną.
Bardzo nas cieszy, że pasażerowie pozytywnie oceniają podróże pociągami PKP Intercity. Jest to efekt codziennej pracy kilku tysięcy osób – od rewidentów, dyspozytorów, kasjerki po drużyny konduktorskie – wyjaśnia Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Dobre opinie motywują nas do dalszych działań w zakresie podnoszenia komfortu podróży.
W najbliższym czasie PKP Intercity będzie koncentrowało się na rozwijaniu usług dodatkowych dla pasażerów oraz tworzeniu platformy multimedialnej dostępnej dla podróżnych. Przewoźnik planuje kolejne inwestycje w tabor. Spółka ma w planach zmodernizować 450 wagonów i 20 lokomotyw a także kupić 55 nowych wagonów i 40 lokomotyw. Łącznie do 2020 r. chce wydać 2,5 mld zł.
Pociąg do nagród
15 lat obecności na rynku to czas podsumowań, ale również podziękowań dla wszystkich, którzy w tym czasie podróżowali z PKP Intercity oraz uczestniczyli w rozwoju Spółki.
Już dziś zapowiadamy niespodziankę, którą przedstawimy we wrześniu, a której celem będzie zachęcenie pasażerów do częstszego podróżowania naszymi pociągami oraz pokazanie osobom, które do tej pory nie korzystały z naszych usług, że zapewniamy najwyższy standard podróżowania w pociągach wszystkich kategorii – EIP, EIC, IC i TLK. Podróż z PKP Intercity to komfort, bezpieczeństwo, dobra cena, konkurencyjne czasy przejazdów i troska o pasażera.
Pod hasłem „Pociąg do nagród” zostanie uruchomiona specjalna akcja, zapowiadająca dobrą podróż i niesamowitą przygodę. Świętuj z nami 15-lecie PKP Intercity! Więcej informacji już wkrótce.
Biuro Prasowe PKP Intercity S.A.
Źródło: portalpolski.pl