Pociąg to miejsce gdzie spotykamy osoby z różnymi doświadczeniami i w różnym nastroju. Stosując się do uniwersalnych zasad uprzejmości, które każdy z nas dobrze zna, sprawimy, że podróż będzie przyjemna i komfortowa dla wszystkich.
Oto kilka z nich:
1.Wszyscy mamy pasjonujące historie do opowiedzenia, ale nie wszystkie okoliczności temu sprzyjają. Pewnie zgodzimy się, że rozmowa telefoniczna na temat wizyty u lekarza, czy wyzwań w pracy powinna odbyć się już poza pociągiem. Ostatecznie można się oddalić w miejsce, gdzie nikt nas nie będzie słyszał.
2.Naszym naturalnym odruchem jest sprzątanie po sobie papierków, torebek, wszystkiego co powinno znaleźć się w koszu – to wiemy od małego, ale może pójdziemy o krok dalej
i podniesiemy ten złośliwie wpatrujący się w nas kubeczek po kawie? Pokażemy innym, że można. Bo można, prawda?
3.Buty uwielbiają towarzystwo naszych stóp, dlatego zachowamy się taktownie, jeśli nie pozbawimy ich tej przyjemności. Zdjęte buty śmieją się z naszych skarpetek, bądź pończoch, a kiedy dodatkowo widzą nogi na siedzeniu, to burczą coś o higienie i estetyce.
4.Kultura może być osobista, ale i fizyczna. Zaoferujmy, zatem pomoc każdemu, kto może mieć problem z podniesieniem swojej walizki. A jak już ją ułożymy w luku nad głową, to zadbajmy, by ktoś inny mógł również ułożyć tam swój bagaż. Będzie to podwójnie kulturalne – fizycznie i osobiście.
5.Przekąska w pociągu to smaczny pomysł pod warunkiem, że zapach naszej potrawy nie przeszkadza pozostałym podróżnym. I nie musi to być wcale owoc Duriana, aby inni czuli się mało komfortowo.
6.Zagadka:Jak sprawić przyjemność wszystkim podróżującym, łącznie ze sobą, podczas słuchania muzyki, bądź oglądana filmu na tablecie? Odpowiedź: Założyć słuchawki. To normalne, że osoba kulturalna lubi sprawiać przyjemność innym, dlatego dźwięk w słuchawkach powinien być na tyle cichy, że inni go nie usłyszą. Z tego samego względu wyłączmy dźwięk w telefonie czy komputerze.
Najczęściej podczas podróży pociągiem irytują głośne rozmowy telefoniczne lub ze współpasażerami – tak wynika z sondy przeprowadzonej przez PKP Intercity. Przewoźnik w ramach konsultacji społecznych zebrał opinie pasażerów na temat najbardziej drażniących zachowań w czasie jazdy pociągiem. Na ich podstawie PKP Intercity, wspólnie z ekspertem akcji – Adamem Jarczyńskim, stworzyło kodeks kulturalnego podróżowania.
Internetowe głosowanie stanowiło kolejny etap akcji „Strefa kulturalnego podróżowania”, zorganizowanej przez PKP Intercity w celu przygotowania kodeksu savoir vivre’u w podróży.
W pierwszym etapie przewoźnik zorganizował panel fokusowy, do którego zaprosił m.in. osoby niepełnosprawne, rodziny z dziećmi, seniorów czy studentów. Następny etap akcji odbył się na facebookowym profilu PKP Intercity. Tam internauci mogli wziąć udział w głosowaniu na najczęstsze i najbardziej uciążliwe zachowania w trakcie jazdy pociągiem. Sonda trwała od 20 do 30 czerwca.
Głośne rozmowy telefoniczne najbardziej drażniące
W głosowaniu wzięło udział ponad 3 tys. osób. Dodatkowo, ponad 100 osób opisało swoje doświadczenia z podróży. Ponad połowę ankietowanych irytują głośne rozmowy współpodróżnych lub przez telefon. Internauci za drażniące uznali również zdejmowanie butów, pozostawianie śmieci w przedziale czy zajmowanie miejsc siedzących bagażem.
W komentarzach do ankiet internauci opowiedzieli również o swoich doświadczeniach z podróży pociągiem. Pojawiły się historie pasażerów, którzy m.in. podróżowali w przedziale z osobą spożywającą posiłek typu fast food czy podróżnym, który obcinał paznokcie w trakcie jazdy.
Konsultacje są cennym źródłem informacji na temat tego, co możemy zmienić, żeby podróż naszymi pociągami była jeszcze bardziej komfortowa. Kodeks kulturalnego podróżowania powstał przy uwzględnieniu zebranych opinii pasażerów. Chcemy, aby kodeks stał się częścią podróży pociągami PKP Intercity – mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Pamiętajmy o dobrych manierach
Efektem akcji „Stefa kulturalnego podróżowania” jest kodeks kulturalnego podróżowania. PKP Intercity wspólnie z Adamem Jarczyńskim przygotowało materiał podsumowujący zagadnienia, o których dyskutowano w czasie konsultacji.
Pamiętajmy, że pociąg nie jest naszym prywatnym środkiem lokomocji. Na dworcu, na przystanku czy w przedziale, miejmy na uwadze, że kluczem w relacjach międzyludzkich jest życzliwość. Pomagajmy sobie nawzajem np. przy wkładaniu bagażu, a w czasie jazdy pociągiem zachowujmy się cicho i kulturalnie – podsumowuje Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre.
Biuro prasowe PKP Intercity