Praca we własnej firmie to marzenie, które nietrudno jest zrealizować. Sama świadomość prowadzenia biznesu napawa dumą niejednego przedsiębiorcę. Nic dziwnego w swojej firmie nie ma szefa, można realizować własne pomysły i wynagradzać siebie kiedy tylko dochody na to pozwalają.
Motywacją w biznesie są oczywiście dochody. Mając wysokie obroty, możemy rozwijać firmę. zanim jednak biznes poszybuje w górę, musimy wykonać dużo pracy. Zanim jednak zarejestrujemy naszą działalność potrzebujemy dobrego pomysłu. Kiedy odkryjemy niszę na rynku, musimy sprawdzić czy faktycznie trafiliśmy w dziesiątkę – mówi Arkadiusz Malanowski współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”..
Podstawą sukcesu jest trafienie z produktem lub usługą w
rynek. Jeśli poszukujemy nowego sposobu na życie i chcemy prowadzić biznes (nie mając konkretnego pomysłu), skorzystajmy ze sprawdzonych pomysłów i nie wyważajmy otwartych drzwi. Możemy być konkurencją dla firm już istniejących. Wyróżnimy się na rynku ciekawą ofertą dla klientów, formą dostaw towarów, przedłużenie godzin urzędowania, dogodniejszą lokalizacją i prowadzeniem biznesu także online – komentuje Arkadiusz Malanowski współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.
Badanie rynku
Możemy je przeprowadzić bez ponoszenia kosztów. Dzięki badaniu rynku wstępnie określimy opłacalność naszego przedsięwzięcia. Jest szczególnie ważne, kiedy produkty czy usługi, które planujemy wprowadzić na rynek, są nowością – na przykład sprowadzone z zagranicy. Nie inwestujmy pochopnie pieniędzy, bo może się okazać, że zostaniemy z towarem. Musimy też wiedzieć czy
otwierając sklep ze zdrową żywnością, cukiernię z dobrym, ale drogim ciastem, punkt handlowy z ekskluzywną odzieżą czy biuro rachunkowe, w wybranej dzielnicy – będziemy mieli odbiorców. Zróbmy najpierw rozeznanie – podpowiada Arkadiusz Malanowski, jeden z autorów ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.
Koszty najmu lokalu
Wynajmując lokal nie kierujmy się jedynie ceną, bo oszczędzając na kosztach, będziemy musieli zainwestować w reklamę. Zastanówmy się co jest bardziej opłacalne – mówi Arkadiusz Malanowski. Prowadząc biznes jedynie w Internecie nie mamy tego typu wydatków, nasz koszt to czas zainwestowany w promocję firmy i wydatki na reklamę.
Klienci
Podstawą funkcjonowania firmy są odbiorcy. Każdy nowy przedsiębiorca zastanawia się czy pozyska klientów. Nie tylko znalezienie odbiorców, ale później zatrzymanie ich w firmie, jest postawą funkcjonowania przedsiębiorstwa. Klienci są wszędzie, wystarczy się rozejrzeć. Gdziekolwiek jesteśmy, rozmawiajmy z ludźmi, wręczajmy wizytówki i mówmy czym się zajmujemy. Nie segregujmy ludzi. Nigdy nie wiemy, kto będzie naszym klientem.
Nadal jest w firmach stosowana tzw. liczba 100-u, czyli kontakty. Zakładamy, że część z tych osób nie będzie zainteresowana naszą ofertą, inni nas polecą, a kolejni
kupią produkt. Listę codziennie uzupełniamy o bieżące kontakty. Dzięki temu nigdy się nie skończy. Jeśli musimy sprzedawać przez telefon, to jak mówi Arkadiusz Malanowski, róbmy to taktownie, ale skutecznie. Nie wydzwaniajmy codziennie do tych samych firm. Kontaktując się mówmy tylko o korzyściach, a o firmie jedynie w dwóch zdaniach. Jeśli klient prosi o ofertę e-mailem, wyślijmy, ale sprawdźmy czy się z nią zapoznał.
Oferta
Jak napisać ofertę, żeby nie wylądowała w koszu? Trzeba w nią włożyć sporo wysiłku. Oferta musi przyciągać wzrok, kusić klienta, by natychmiast potrzebował tego co mu proponujemy. Odbiorcy często mówią, że przemyślą naszą propozycję, będą mieli na uwadze, zachowają, a jak się zdecydują, to się zgłoszą… To nieprawda. Jeśli nie poczują potrzeby nabycia, to zazwyczaj zapomną, kupią od kogoś innego – mówi współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”. Pamiętajmy, że klienci niemal codziennie otrzymują oferty podobne do naszych. Kupują tylko od tych sprzedawców, którzy przekonają ich do swojej propozycji.
Marketing jak mówi Arkadiusz Malanowski, to składowa wielu elementów: promocji, ceny, wizerunku, zespołu sprzedażowego itp. Przede wszystkim polega na determinacji, kreatywności, szacunku do klienta i
wykorzystywaniu w sprzedaży wszystkich narzędzi dostępnych na rynku. Oczywiście, do każdego biznesu należy podejść indywidualnie, nie ma jednego złotego środka. Najważniejsze to nie poddać się.
Jakby ludzie szybko rezygnowali ze swoich pomysłów, załamywali się i tracili motywację, do dziś nie mielibyśmy elektryczności, komputerów, samochodów itd. Bierzmy przykład z tych co osiągnęli sukces. Pamiętajmy też, żebyśmy nigdy nie odpuszczali i szli do przodu. Nie
zachłystujmy się chwilowym sukcesem. Najgorsze co możemy zrobić to spocząć na laurach. Jeśli chcemy być przedsiębiorcami to realizujmy nasz plan. Korzystajmy z podpowiedzi innych, żebyśmy nie tracili czasu na bezowocne działania, a co za tym idzie motywacji i pieniędzy. Jeśli się wahamy to prowadźmy firmę, pracując jeszcze na etacie, mamy środki na życie i wiele nie ryzykujemy. Jak mówił Wergiliusz: „Bo zwyciężyć mogą ci, którzy wierzą, że mogą.”
SK