21 kwietnia – Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Ma na celu promowanie kreatywności oraz innowacji, co jest kluczowe dla rozwoju społecznego i gospodarczego, ja też technologicznego.
21 kwietnia – Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji
Kreatywność i innowacje wpływają na rozwój, społeczny, gospodarczy i technologiczny. Pierwsze z pojęć jest działaniem twórczym, które przyczynia się do powstania wynalazków i różnych rozwiązań. To dzięki kreatywności możemy korzystać z produktów i usług. Jest połączona z innowacyjnością, często utożsamianą z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. W rzeczywistości innowacyjność może mieć różne formy i nie zawsze związane z technologią. Istnieje wiele obszarów, w których możemy być innowacyjni, niezależnie od dziedziny, w której nasz firma czy instytucja działa.
Innowacyjność to łączenie kropek w taki sposób, żeby stworzyć nową wartość – tłumaczy Ewa Kraińska, założycielka start-up When U Buy. Jest to innowacyjne rynkowe rozwiązanie, pozwalające agregować zakupy on-line, tylko w jednej wygodnej aplikacji. Rozwiązanie zdobyło główne nagrody w konkursach, takich jak: SAR w kategorii Innowacja Roku, Start up powered by Invest in Łódź oraz nominacja w konkursie Invest Cuffs – kategoria „Start up roku 2023”.
Łatwiejsze zakupy dzięki innowacyjnej aplikacji
Pomyślałam, że warto zrobić takie narzędzie, dzięki któremu nie muszę pamiętać, co zamówiłam w sieci, w jakim sklepie, kto i kiedy dostarczy przesyłkę oraz w jaki sposób. Chodziło też o to, do kiedy mam czas na zwrot towaru. Kiedy większość zakupów przenosimy do Internetu, ogarnianie logistyki z czasem, staje się przytłaczającym obowiązkiem. Jako pracująca mama nie potrzebuję kolejnego ciężaru na swoich barkach. Chciałabym, żeby ktoś mnie wyręczył, bo przecież zakupy w sieci miały być ułatwieniem, czyli łatwiejszym nabywaniem produktów w sieci. Nagle jednak potrafi być problemem. Tak zrodził się pomysł na WhenUBuy–mówi Ewa Kraińska
Choć nie brakuje na rynku świetnie działających sklepów internetowych, poszukiwanego przeze mnie rozwiązania nie było. Asystent zakupowy w formie aplikacji zwalnia konsumentów z pamiętania całej zakupowej logistyki, zwłaszcza ważnych terminów zapisanych w mailach sklepów online agregując w jednym miejscu, wszystkie potrzebne informacje.
Innowacyjność firm w Polsce
Polska ma średni poziom innowacyjności, jak pokazuje Europejski Ranking Innowacyjności. Badanie – Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2020-2022 przeprowadzone przez GUS, pokazuje, że w ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba firm angażujących się w działania innowacyjne i rozwój nowych produktów, usług lub procesów.
21 kwietnia –Światowy Dzień Kreatywności i Innowacji ma na celu podniesienie świadomości na temat znaczenia kreatywności i innowacji w rozwiązywaniu problemów. Chodzi o realizację celów zrównoważonego rozwoju, znanych także jako “cele globalne”. Pierwszy raz obchodzono ten dzień – 21 kwietnia 2018 r.
Różne formy innowacyjności
Innowacyjność może mieć różne formy oraz skale,, od drobnych ulepszeń procesów wewnątrz firmy po zmiany w branżach i społeczeństwach. Ten istotny czynnik napędzający postęp i rozwój, wymaga ciągłej inwestycji oraz sprzyjającego organizacyjnego środowiska sprzyjającego kreatywności.
Poniżej kilka przykładów innowacyjności poza obszarem technicznym, z którym kojarzone jest to pojęcie:
- innowacje produktowe – wprowadzanie na rynek nowych produktów lub też udoskonalanie już istniejących. Innowacyjność produktowa dotyczy funkcji produktu, jego designu, opakowania i doświadczenia użytkownika,
- innowacje usługowe – opracowywanie nowych usług czy modyfikowanie istniejących w celu lepszego zaspokojenia potrzeb odbiorców. Innowacje usługowe mogą obejmować nowe modele biznesowe, strategie dystrybucji i sposoby obsługi klienta,
- Innowacje społeczne – opracowywanie nowych rozwiązań społecznych, mających na celu poprawę jakości życia czy rozwiązywanie problemów społecznych.
Marcelina Fijałkowska